Trassel - bilprovning/försäkring

Pluttri

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Hoj
Suzuki RF600
Ibland blir man trött.

För ett par månader sen in handlades första MC, Sussie RF 600. Det skulle få mig att bli jätte motiverad till att ta körkort! Och det gjorde den verkligen :)

Nu till problemet.
Grejen är den att MCn är regad som 25kw, men självklart är strypning borta för länge o många ägare sedan.
Försökringsbolaget tar den som fulleffekt 74kw.

Men man vill ju ju vara lite laglig så min idé var att göra en ny registreringsbesiktning i samband med kontrollbeskitningen nu innan april att få siffrorna att stämma på alla papper.

Jag har läst mig till att det finns folk här på sporthoj.com som har gjort detta moment. Men jag har inte fått klarhet i vad det inneburit.

Efter att frågat runt på lite verkstäder och tom bilprovningen rekomenderar till att inte göra denna registeringsbesiktning pga att hojen sjuker i värde och att det inte som helst spelar någon roll vad det står i papperna.

Men vad säger försäkringsbolaget vid en ev. olycka? Tänke ringa i morgon o kolla hur dom ställer sig till att skita i att det står fel på papperna?

Hur ställer folk sig till det här?? Erfarenheter??

// P

Då försäkringsbolaget ändå försäkrar den som fulleffekt så borde det inte innebära några probs. därifrån.

Men att den skulle skjunak i värde.... :confused: :va de vet i faan

Per Fireblade skrev:
2042397 Är den försäkrad med full effekt kan dom la väla inte säga ett skit :)

ja man tycker ju att det borde vara så.

Jag åter kommer jag hört med försäkringsbolaget.

//P

Pluttri skrev:
För ett par månader sen in handlades första MC, Sussie RF 600. Det skulle få mig att bli jätte motiverad till att ta körkort! Och det gjorde den verkligen :)

hur kan du ta körkort för tung mc om du bara är 15 år enligt din profil ?

Pluttri skrev:
Nu till problemet.
Grejen är den att MCn är regad som 25kw, men självklart är strypning borta för länge o många ägare sedan.
Försökringsbolaget tar den som fulleffekt 74kw.

Men man vill ju ju vara lite laglig så min idé var att göra en ny registreringsbesiktning i samband med kontrollbeskitningen nu innan april att få siffrorna att stämma på alla papper.

Laglig ? se min förra quote

Pluttri skrev:
Efter att frågat runt på lite verkstäder och tom bilprovningen rekomenderar till att inte göra denna registeringsbesiktning pga att hojen sjuker i värde och att det inte som helst spelar någon roll vad det står i papperna.

Varför skulle den sjunka i värde ? dummaste jag hört

Pluttri skrev:
Men vad säger försäkringsbolaget vid en ev. olycka? Tänke ringa i morgon o kolla hur dom ställer sig till att skita i att det står fel på papperna?

Ref. till quote 1 igen
händer något så blir du troligtvis utan ersättning

Tycker också du skall fixa så att papprena stämmer, tar inte många timmar. Skulle inte förvåna mig om fb säger "vi avser inte att betala ut ersättning eftersom du uppgivit felaktiga uppgifter" om du krashar, eller iaf krångla innan du får $k, beror säkert på vem som hanterar dina papper.

Har jag förstått det hela rätt?

Hojen är reggad 25Kw. Du ska köra full effekt och har kort för det?

Försäkringsbolagen vet att om du inte har mellankort finns det inte en chans i världen att du kommer fisa runt med 25Kw. Alltså tar dom betalt och förutsätter att hojen är ostrypt.

Att värdet kanske sjunker är nog sant. En RF600 är lite av en instegshoj och populär bland folk som är nybörjare. Med andra ord folk som uppskattar en redan "färdig" 25Kw hoj!

Har jag rätt?

//jaG

15 år... hummm... bidde fel :) 25 stämmer bättre...

Nästa trubbel i djungeln...

Hojen har aldrig varit full effektsregistrerad, alltså alltid varit på 25kw enligt bilprovningen. Då krävs intyg från auktoriserad Suzuki verkstad om att strypningen verkligen är borta.
Men på registeringsbeviset står så här:

"Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt. Ursprungseffekt 74kw sänkt genom begränsning i förgasare, insugningsgummin, ändrade kamaxlar och ändrad tändning."

Enligt Suzuki verkstad så är RF600 endast ändrad i förgasare och insugningsgummin.

Vad tror ni stämmer?

Nu lutar det mot att låta den vara 25kw registerad...

Ska ringa försäkringsbolaget i morgon o lyssna hur dom ställer sig...

// P

kör ett ren spel

det som står på regbeviset gäller hos bilprovana o polisen.det du försäkrar gäller hos försäkringsbolag så ser jag det som.eller?ändrar man det måste man meddelar båda.allt har sitt pris vem vill betar mer för en misshandlad motorcyckel.efekten spelar inte så rockenroll om du säljer den sen viktigast tycker jag hur cyckel ser ut i skick.går det o få ut mer efekt så tar man ut det.ganska vanlig i detta motorcyckel djungel.då får man räkna mer att det kostar pengar o försäkra ögonstenen.själv så har jag betalat över pris på mina hojar.ett ex min tl1000r kostar 65000.hel år hel förs.man är ju mindre klok om man köper den fösäkringen.jag valde trafik 1000 kr i mån.o köde 3mån.resten av pengarna köpte jag lås massor av lås,och reservdelar.har vurpat en gång med den kostade ett brutet nyckelben o 24000kr i delar.har även en ccm r30 som jag betalar 5000 hel år hel förs.har nu haft det i 3 år utan att det har hänt nåt.15000 åt ingenting sitter på den nu 7 häng lås 9 kätting av klass 3 godkänn av blodsugarna bilsport-moderna fösäkringar.har en bra fritidsförsäkring.trafikförsäkring på hojar.resten går till delar o lås.man vurpa ju inte varje sommar o hojen lär dom ju inte sno om man har 17m kätting med 7 hänglås.inte min ialla fall.det funkar för min del.dåre som man är.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman