Trasigt styrdämparfäste

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Vi håller på att laga RSV-4'an nu. Styrdämparfästet har gått av och vi har aldrig TIG-svetsat gjuten aluminium förut. Något särskilt vi måste tänka på? Styrlagersätet är precis under det, finns det risk att det slår sig?
Vi skrapade också hål på motorkåpan (magnesium). Vi tror vi kan fixa det med kemisk metall (titan). Någon som har en bättre idé?

Bifogat

• RSV-2.jpg
    RSV-2.jpg
    95.9 KB · Visningar: 268
  • RSV-3.jpg
    RSV-3.jpg
    82 KB · Visningar: 234
Ramen blir ju sjukt varm. Så demontera bort styrkronor o.sv är ju klart att rekomendera.

har du otur kommer kanske lagersätet att trilla ur.

Hade jag varit du hade jag nog försökt flytta styrdämparen nån annanstans. Finns inget färdigt monteringskit och sätta den ovanpå styrkronan???

JA det ser ut som det finns plats att sätta typ ala avgasklämma rätt över annars hade jag nog funderat att ta lös den trasiga biten. Monterat den på ovankant av dämparen istället och svetsat den till stor del i det fästet som finns precis ovanför. Där finns ju lite mer att bränna fast i utan att bränna rakt in till lager mm. gängade fästena går ju alltid att gänga om eller så om man bränner dem vilket man antagligen gör.

Aldrig heller svetsat i gjuten alu men prova på den biten som redan är av för att se hur det funkar.

Ramen blir ju sjukt varm. Så demontera bort styrkronor o.sv är ju klart att rekomendera.

har du otur kommer kanske lagersätet att trilla ur.

Hade jag varit du hade jag nog försökt flytta styrdämparen nån annanstans. Finns inget färdigt monteringskit och sätta den ovanpå styrkronan???

Det där är inga problem att svetsa....

Motorkåpan är mer tveksamt. En sak är dock säker kemisk metall skall du inte använda. I första hand någon som kan svetsa det ordentligt. I andra hand JB weld på en väldigt väl rengjord kåpa.

Stora grejer som aluramar har en fantastisk förmåga att suga upp värmen. utan förvärmning av ramen kommer det lilla örat att ha smält bort innan ramen låter sig svetsas. eloxeringen måste betas bort innan oxå.

lagerläget kan slå sig också

Tack för alla tips. Vi kommer att använda de fästöron som finns ovanför styrdämparfästet och göra ett eget fäste som vi skruvar fast, så slipper vi svetsa. Vi har också hittat en firma som kan svetsa magnesium, så motorkåpan blir nog hel igen.

Stora grejer som aluramar har en fantastisk förmåga att suga upp värmen. utan förvärmning av ramen kommer det lilla örat att ha smält bort innan ramen låter sig svetsas. eloxeringen måste betas bort innan oxå.

lagerläget kan slå sig också

Det löser sig med att man antingen kan svetsa alu eller lämnar till någon som kan så smälter inte fästet bort. :tummenupp

Var inne på det ett tag också, men beslöt mig för att det kändes safe att svetsa upp däremot istället. Funkar säkert kanon bägge delarna...

Glöm inte att ta kort på slutresultatet ;)

Tack för alla tips. Vi kommer att använda de fästöron som finns ovanför styrdämparfästet och göra ett eget fäste som vi skruvar fast, så slipper vi svetsa. Vi har också hittat en firma som kan svetsa magnesium, så motorkåpan blir nog hel igen.

Det löser sig med att man antingen kan svetsa alu eller lämnar till någon som kan så smälter inte fästet bort. :tummenupp

Det har du nog rätt i. Tigsvetsarna har nog utvecklats under de 25år som gått sen dom tillverkade min.

Det har du nog rätt i. Tigsvetsarna har nog utvecklats under de 25år som gått sen dom tillverkade min.

Lustigt att jag sitter med en ungefär 25 år gammal tig och inte tycker det skulle vara några problem att svetsa fast ett sådant fäste med den gamla svetsen. :tummenupp

Till Ts, bara ni hittar en lösning så kör hårt.

Då är du bättre svetsare än mig för jag skulle inte få till det utan lite förvärme.

Sorry :backontop

Så här blev det

Vi bestämde oss för att göra ett helt nytt fäste, både för styrdämpare, kåpa och instrument. Det blev mindre än halva vikten jämfört med original. Så här ser det ut:

Bifogat

• Kapstag1.jpg
    Kapstag1.jpg
    108.6 KB · Visningar: 100
  • Kapstag2.jpg
    Kapstag2.jpg
    83.4 KB · Visningar: 90

Som ROlle säger. En Tig är i princip "identisk" till utförandet nu som för 25 år sen.

Det som skiljer är att dom är lite lättare att tända och har ofta justerbar slope-up, slope-down o.sv.

Med andra ord, det hänger på killen bakom "spaken".

Men som nämnt ovan, alu. är väldigt knepigt. Har t.ex ramen varit ute i bilen och är 2 grader varm kan det ta sjukt lång tid att få värme i grejorna så det ens kan gå att svetsa.

Förvärma med gassvetsen kan vara nåt. Oavsett vad så röstar jag på att skippa fästet och flytta styrdämparen istället.

Jag svetsade fästöronen till mina fotpinnsset på Race gixxern. Tog en bra stund att få värme i ramen så det ens gck att löda dit, men när man väl fått upp värmen så tar man helst INTE gärna paus för att gå och pissa om vi säger så!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back