Trasigt helljus på bilen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter det separata relän för höger och vänster sida på bilar?
Mitt helljus fungerar inte på vänster sida. Både säkring och lampa är hel.
Det finns spänning obelastat men med lampan monterad försvinner spänningen på helljus.

Någon som har tips? Funderar på att dra en fullösning men jag kan nog inte dra från höger sida för jag misstänker att det relät blir överbelastat då?

Bilen är en gammal VW transporter T4, om det nu spelar någon roll.
 
Om det är relä i den så kan det tänkas att det är separata reläer.
Tyvärr tror jag att det är samma lösning som var vanlig på många VW och Audi för ett antal år sedan. Att man körde utan reläer och istället lät brytaren i spaken hantera all ström.
Då är det i så fall troligt att det är brytaren i spaken som gett upp. Då är det byte av spaken som gäller och det kostar en liten slant.
Farsan har råkat ut för det för massor av år sedan. Då var det iofs en tidigare ägare som stoppat i 100w lampor istället och det pallade inte plasten som håll plåtblecken i brytaren utan den mjuknade av värmen och gav med sig så den slutade fungera.
 
Nu har jag visserligen världens sämsta mekhandbok till T4, men där verkar det iaf vara helt separata matningar till höger och vänster sida. Dock står det inget om relän, men det är ingen garanti för att dom inte finns. Hör du om det klickar nånstans när du helljusblinkar?
 
Last edited:
Om det är relä i den så kan det tänkas att det är separata reläer.
Tyvärr tror jag att det är samma lösning som var vanlig på många VW och Audi för ett antal år sedan. Att man körde utan reläer och istället lät brytaren i spaken hantera all ström.
Då är det i så fall troligt att det är brytaren i spaken som gett upp. Då är det byte av spaken som gäller och det kostar en liten slant.
Farsan har råkat ut för det för massor av år sedan. Då var det iofs en tidigare ägare som stoppat i 100w lampor istället och det pallade inte plasten som håll plåtblecken i brytaren utan den mjuknade av värmen och gav med sig så den slutade fungera.

Men då borde väl både höger och vänster helljus sluta funka?

Nu har jag visserligen världens sämsta mekhandbok till T4, men där verkar det iaf vara helt separata matningar till höger och vänster sida. Dock står det inget om relän, men det är ingen garanti för att dom inte finns. Hör du om det klickar nånstans när du helljusblinkar?

Det låter rimligt för det finns separata säkringar för höger resp vänster helljus.

Nu slog det mig att bästa fullösningen kanske är att koppla in det vänstra med ett relä som styrs av det högra helljuset, har några extraljus som jag tänkt montera också så det är väl bara att lägga allt det på samma relä.
 
Men då borde väl både höger och vänster helljus sluta funka?

Inte nödvändigtvis. Jag tror att det är separata ledningar hela vägen. Även i brytaren. Så det kan hända att kontaktblecket för den ena sidan har gett upp medan den andra sidan kan fortsätta fungera ett tag till.

Det låter rimligt för det finns separata säkringar för höger resp vänster helljus.

Nu slog det mig att bästa fullösningen kanske är att koppla in det vänstra med ett relä som styrs av det högra helljuset, har några extraljus som jag tänkt montera också så det är väl bara att lägga allt det på samma relä.

Om du har övervakning av lamporna så kommer du att få upp indikation för trasig lampa i färddatorn om du gör så.

Har du inte sådan övervakning så är det lugnt. Då är det bara att sätta dit reläer.
Då skulle jag i ditt fall se till att sätta relästyrning till båda framlysena och dra en rejäl matningskabel.
Då får du som bieffekt starkare lyse.
Original är kablagen tyvärr så underdimensionerade att spänningsfallet i kablarna gör att man tappar effekt i lamporna.
Nackdelen med rejält dimensionerade kablar är att lamporna håller lite kortare när dom får den spänning dom är typade för.

Har du inte lampövervakningen så gört. Jag skulle klämma in reläer i min bil om det inte vore för att jag skulle få åka med varning för trasig lampa. Den känner till och med av om man gör en fulkonvertering till xenon då det blir fel antal watt.
 
Inte nödvändigtvis. Jag tror att det är separata ledningar hela vägen. Även i brytaren. Så det kan hända att kontaktblecket för den ena sidan har gett upp medan den andra sidan kan fortsätta fungera ett tag till.



Om du har övervakning av lamporna så kommer du att få upp indikation för trasig lampa i färddatorn om du gör så.

Har du inte sådan övervakning så är det lugnt. Då är det bara att sätta dit reläer.
Då skulle jag i ditt fall se till att sätta relästyrning till båda framlysena och dra en rejäl matningskabel.
Då får du som bieffekt starkare lyse.
Original är kablagen tyvärr så underdimensionerade att spänningsfallet i kablarna gör att man tappar effekt i lamporna.
Nackdelen med rejält dimensionerade kablar är att lamporna håller lite kortare när dom får den spänning dom är typade för.

Har du inte lampövervakningen så gört. Jag skulle klämma in reläer i min bil om det inte vore för att jag skulle få åka med varning för trasig lampa. Den känner till och med av om man gör en fulkonvertering till xenon då det blir fel antal watt.

Ska kolla spaken då.

Tror inte jag har nån lampövervakning. Är dessvärre nåt jordfel i instrumenteringen också så jag är inte helt säker.

Och andra sidan kan jag leva med en felindikeringslampa som lyser också och jag vill inte slösa allt för mycket tid på en gammal bil.
 
Ska kolla spaken då.

Tror inte jag har nån lampövervakning. Är dessvärre nåt jordfel i instrumenteringen också så jag är inte helt säker.

Och andra sidan kan jag leva med en felindikeringslampa som lyser också och jag vill inte slösa allt för mycket tid på en gammal bil.
Kontakten till instrumentpanelen är ett ökänt problem på T4'orna, den glappar och sitter allmänt illa med tiden. Om man tar bort lite plast under ratten så kommer man åt att trycka på den, och då visas lite mer grejer, tex soppamätaren och motortemp.

Jag köpte en halvmeters parallellkabel, dvs med två likadana 25-poliga kontakter i ändarna, en hona och en hane. Jag klippte av den och kontakten i bilens kabelstam, sen lödde jag fast ena änden i instrumentpanelen och den andra i bilens kabelstam, och vips hade jag fungerande instrumentpanel, som gick att ta bort. Kostnaden var en timmes jobb och nån tjuga för kabeln :tummenupp
 
Uppföljning
En kabel byglad från extraljus till vänster helljuslampa. Sedan en ny kabel från höger helljus för att slå på reläet. Klart!


Instrumenteringen var inte bara glapp i kontakten utan även bakom kontakten vilket tog en stunds tvättande och lirkande innan jag insåg... :näsblod Ett buntband som drar kontakten i ett gynnsamt läge löste biffen men jag måste nog fixa en ny hastighetsmätare för jag misstänker att detta är en högst temporär lösning.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top