Trasigt bulthål till oljefilterlocket på Superduke

Nåt att tänka på är ju att du ska ha av locket fler ggr. så kanske ide att göra det ordentligt... helicoil kan ju följa med upp nästa gång..

svetsa med TIG och sen plana till tätytan ...

skruva dit locket på den hela gängsidan och därefter borrar du med locket som jigg för att få gänghålet rätt....

Med vänlig hälsning

Med all respekt för alla, om helicoil dvs lös stålgänga är rätt monterad inkl. spänt bakåt vid monteringen, och stålgängan inte "bottnar" "krymper inåt" i botten av hålet, kommer det *inte* "följa upp" med skruvet då man skruvar av. Friktionen mellan blank stål och blank stål är ju lägsta möjliga i monteringen. Förutsätter att gängan i själva skruvet är oskadad som det ska vara.

Beträffande att borra genom locket: presis som jag och "CR" säger. Men iom lockets hål är säkert "5.5" mm och man ska borra 4.2 mm för gängan (eller helst börja med 2.5 eller 3mm förhål) är det en slags extra liten jigg "hylsa" som krävs, för att kunna träffa mitten (hylsan hjälper också att inte bryta borren och att det blir rätt riktning med hålet ->den nya gängan).

I övrigt, vad som inte ännu nämnts: oavsett om man svetsar ordentligt med TIG eller provar med att löda (innan fila/plana), måste materialen vara absolut fettfri (ren, fri av olja). Vet nu ej om det går att värma upp hela området med asetylenlåga upp till 200-300C för att få bort all gammal olja, då "delen" (motorn) sitter på plats?
-också därför kunde ett längre skruv iaf som "first remedy innan hösten" vara nåt.. om det bara annars går..

DSC000859.jpg

Detta hände mig på en exc 125a efter att kedjan brustit.. Lämnade iväg blockhalvan till en duktig svetsare som la på material, planade och så var det bara för mig att skruva dit grejerna igen!

Med all respekt för alla, om helicoil dvs lös stålgänga är rätt monterad inkl. spänt bakåt vid monteringen, och stålgängan inte "bottnar" "krymper inåt" i botten av hålet, kommer det *inte* "följa upp" med skruvet då man skruvar av. Friktionen mellan blank stål och blank stål är ju lägsta möjliga i monteringen. Förutsätter att gängan i själva skruvet är oskadad som det ska vara...

Jag har ingen erfarenhet av momentet men hört att just på saker som man behöver skruva itur tit som tät så kommer heli coilen att ge upp till slut..

Beträffande att borra genom locket: presis som jag och "CR" säger. Men iom lockets hål är säkert "5.5" mm och man ska borra 4.2 mm för gängan (eller helst börja med 2.5 eller 3mm förhål) är det en slags extra liten jigg "hylsa" som krävs, för att kunna träffa mitten (hylsan hjälper också att inte bryta borren och att det blir rätt riktning med hålet ->den nya gängan)...

funkar med tejp på borrens sida som utfyllnad... alt. för att träffa i mitten så borra 1mm djup med samma borrdia. (5,5mm) som hålet som sen styr 4,2mm borren mitt i prick.... men tejpen funkar bra... at. börja med liten borr för bra styrning hela vägen då man lätt flexar runt lite i början utan stöd...

I övrigt, vad som inte ännu nämnts: oavsett om man svetsar ordentligt med TIG eller provar med att löda (innan fila/plana), måste materialen vara absolut fettfri (ren, fri av olja). Vet nu ej om det går att värma upp hela området med asetylenlåga upp till 200-300C för att få bort all gammal olja, då "delen" (motorn) sitter på plats?
-också därför kunde ett längre skruv iaf som "first remedy innan hösten" vara nåt.. om det bara annars går..

startgas eller thinner is the shit.... här har ju dock "Fräsar-Frasse" redan rensat en hel del!!!:tummenupp

Med vänlig hälsning

Last edited:
För att sammanfatta, tig för att fylla på med material, borra använda locket som "jigg", montera insatsgänga. Detta kommer garanterat att fungera och detta blir starkare än "original". Insatsgängan kommer aldrig att släppa och kommer inte slitas ut. :tummenupp

Har inte varit inne på ett tag, men har iallafall gjort en snabblösning för tillfället.
JB weld och gjorde egna gänger. Har hållt hitills. Sen får vi se efter sesongen om jag får tag på en vettig svetsare, alla har tydligen semester nu.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT