Ese
Ny medlem
- Gick med
- 1 Oct 2013
- Hoj
- Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Nåt att tänka på är ju att du ska ha av locket fler ggr. så kanske ide att göra det ordentligt... helicoil kan ju följa med upp nästa gång..
svetsa med TIG och sen plana till tätytan ...
skruva dit locket på den hela gängsidan och därefter borrar du med locket som jigg för att få gänghålet rätt....
Med vänlig hälsning
Med all respekt för alla, om helicoil dvs lös stålgänga är rätt monterad inkl. spänt bakåt vid monteringen, och stålgängan inte "bottnar" "krymper inåt" i botten av hålet, kommer det *inte* "följa upp" med skruvet då man skruvar av. Friktionen mellan blank stål och blank stål är ju lägsta möjliga i monteringen. Förutsätter att gängan i själva skruvet är oskadad som det ska vara.
Beträffande att borra genom locket: presis som jag och "CR" säger. Men iom lockets hål är säkert "5.5" mm och man ska borra 4.2 mm för gängan (eller helst börja med 2.5 eller 3mm förhål) är det en slags extra liten jigg "hylsa" som krävs, för att kunna träffa mitten (hylsan hjälper också att inte bryta borren och att det blir rätt riktning med hålet ->den nya gängan).
I övrigt, vad som inte ännu nämnts: oavsett om man svetsar ordentligt med TIG eller provar med att löda (innan fila/plana), måste materialen vara absolut fettfri (ren, fri av olja). Vet nu ej om det går att värma upp hela området med asetylenlåga upp till 200-300C för att få bort all gammal olja, då "delen" (motorn) sitter på plats?
-också därför kunde ett längre skruv iaf som "first remedy innan hösten" vara nåt.. om det bara annars går..