trasiga kedjor

pepperono

king of v-twin
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
suzuki sv 1000s -04
Hej, undrade efter att ha läst i forumet om folk som råkat ut för div. tillbud med sin hoj.
Läste att för ganska många hade deras kedja gått utav?

Undrar därför om det är ganska vanligt förekommande
eller om det beror på bristande underhåll, Inte spänd ordentligt, Eller om kedjan varit "slut"??
Kanske dom bara slangat för mycket....:confused:

Vore tacksam om ni kan reda upp mitt huvudbry för vore en mardröm om man skulle råka ur för något sånt.:gnissla

De enda gånger jag vet om folk som råkar ut för kedjor som går av så är det bristande underhåll som är boven. Rostigt, torrt, skurna länkar.....

Risken att kedjan sprängs ökar varenda mil , skall man vara helt säker så skall man byta långt innan den ig e utsliten , iaf om man gillar bakhjulsåka.

Vid lugn körning kan man ta ut en 3000 mil ganska säkert.
Men den är inge vidare att slanga me ur säkerhetssynpunkt då....

Har sprängt många kedjor och fått diverse hjulåsningar och skador på mcen men aldrig innan c:a 1000 mil.
Efter 1000mil är en kedja avsedd för lugn körning , efter 2000 gäller gubbkörning.

Jag har sprängt en kedja innan 1000mil men det var minus 18...materialet var la lite sprött..

Ett annat sätt att döda kedjan i förtid är att spänna den för hårt.

( dessutom e inte din SV gubbkörd,så du borde byta kedja i morgon :) )

Last edited:
ofta är det nåt.. den går inte bara sådär..
min när jag hade en kass en samt precis kommt upp på hjulet. e man dum får man lida pin :rolleyes:

eller ett dåligt fabrikat. Jag vill varna för märket Iris. Både jag och en polare har haft sådana. Mjällar o-ringar efter 300 mil´och låter som en maraccasspelare på lsd.

Kedjelås e kasst , hälften av mina haverier har berott på brott där.

Granska kedjan ofta , man kan oftast hitta sprickor i länkar och skadade rullar när den börjat bli sliten.
Om man nu skall ta ut maximalt me mil.

gubbkörd

Ett annat sätt att döda kedjan i förtid är att spänna den för hårt.

( dessutom e inte din SV gubbkörd,så du borde byta kedja i morgon :) )

ska byta kedjan snarast för säkerhets skull...nää den e inte gubbkörd längre,men den snubben jag köpte den av hade ju "gubbkört" den....hehe..fick ju "sota ur den direkt så ullen i sliponet började krypa ut??:D

ska byta kedjan snarast för säkerhets skull...nää den e inte gubbkörd längre,men den snubben jag köpte den av hade ju "gubbkört" den....hehe..fick ju "sota ur den direkt så ullen i sliponet började krypa ut??:D

Gangster :gnissla

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard