Trasig tripp, cykeldator räddar?

niilo

Återfallsförbrytaren
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
CBR600F, anno -95
Har en CBR600 med trasig tripp och har hört att folk har använt vanliga cykeldatorer - som helst(!) klarar mer än 99km/h - som ersättning. Någon som har provat? Trådlöst, kanske?

niilo skrev:
2457456 Har en CBR600 med trasig tripp och har hört att folk har använt vanliga cykeldatorer - som helst(!) klarar mer än 99km/h - som ersättning. Någon som har provat? Trådlöst, kanske?

Har använt på mina tidigare hojar. Funkar utmärkt. Har endast behövt skarva tråden till givaren. Alla som jag har sett går till 299km/h.

Köp Sigma 800-nånting från Clas Ohlson, kostar 139 kr, har för mig att dom sänkt den nu dessutom. Funkar klockrent å har allt man behöver å lite till :tummenupp
Tänk på att inte spänna kabeln för hårt ut efter gaffelbenet, den slits av om fjädringen sträcks ut :rolleyes:

Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..

niilo skrev:
2473250 Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..

Limma fast givaren i skivan samt mottagaren i skärmen.. Så har jag gjort på min hoj funkar ypperligt bra :-) Alla sätt är ju bra utom dom dåliga...

EDIT:

Lägger med en bild så du ser hur jag menar...

Bifogat

• IMG_7733 (Medium).JPG
    IMG_7733 (Medium).JPG
    64.3 KB · Visningar: 83
Last edited:
niilo skrev:
2473250 Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..

Det finns magnetiska skruvar att text sätta i bromsskivan så var det på min xr650. På bladen satte jag givaren med ett strapps i en "eker" till bromsskivan och satte sen "mottagaren" i klämbulten till framhjulsaxeln med lite svetstråd, funkade kalas.

/Fredde

På claes ohlson säljer dom neodym magneter med rätt häftig drag i.
6-7 mm diam o 2mm tjocka nått.
Dom fastnar på bultskallen o sitter kvar i iaf i 200 blås nästan.
Dom som tycker 300 är lagoim kanske kan komplettera me epoxi.

Fast man får ju 10 st fö 40 spänn så man har ju i reserv.

niilo skrev:

Jag har helt enkelt plockat ur originalmagneten ur sitt lilla plasthölje och satt på en av bromsskivans "ekrar" med ett buntband. Testat upp till sådär 237 km/h utan problem. :tummenupp

Klockringaren skrev:
2473304 På claes ohlson säljer dom neodym magneter med rätt häftig drag i.
6-7 mm diam o 2mm tjocka nått.
Dom fastnar på bultskallen o sitter kvar i iaf i 200 blås nästan.
Dom som tycker 300 är lagoim kanske kan komplettera me epoxi.

Fast man får ju 10 st fö 40 spänn så man har ju i reserv.

På XR650:n jag hade var dessa som gjorda för att sitta mitt i en bromsskivenit(beringerskiva). Säkrade med epoxy, finfint! Inget som sticker ut eller kan flyga iväg:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg