Trasig Trajja

Micke me Trajja

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Daytona
:mad: Min ¤%#/*§* Daytona (nyinköpta) av årgång -98 slutade gå och starta i dag, hipps vipps bara så där!
När jag vrider på tändningen i vanliga fall så hörs ett ljud från soppa pumpen som i det närmaste kan liknas en trimmad jappsmoppe en kort stund, för att sennare surra tyst.
Men nu hörs inte det där ljudet utan bara det där tysta surret när jag sätter på tändningen.

Ska inte pumpen väsnas lite extra precis i början när hojjen är kall och har stått ett tag??

Tacksam för alla svar /Micke

Mitt batteri var slut när min TT600 gorde så för mig för ett tag sen. Testa med ett fräscht batteri - enigt en gammal tråd ska det gå bra att köra med kablar från bilen (låter logiskt, är ju bara större kapacitet).

När jag laddat batteriet så hade jag en minimal chans att dra igång hojen sen var det sak samma - bara ett vinande/surrande ljud. Jag fick igång hojen en gång och då blinkade instrumenten pga för lite kräm.

Hmmm........kan de vara så jävligt att det är batteriet??
Den orkar vispa runt starten hur länge som helst! Men jag ska prova med ett annat batteri.
Det som är skumt är att den dog under färd och batteriet verkar friskt med tanke på att jag kan köra runt på startmotorn.'
(kanske ska tilläggas att jag hadde parkerinslyset på över natten och laddade på batteriet samt mätte att den laddar dagen innan)

/Micke

De verkar ha problem med någon box som ska nollställas. Tar fem minuter för en trajja verkstad men kostar en tusing om du har otur, dessutom har du inga garantier för att det inte händer om en vecka igen.

Det här är ett vanligt trajja fel. Hände samma sak på en kompis trajja. Sen kommer vi dit ett gäng för att titta på felet. Då startar den klockrent. Så det verkar vara ett fel som kommer och går lite.

EBS skrev:
Det här är ett vanligt trajja fel. Hände samma sak på en kompis trajja. Sen kommer vi dit ett gäng för att titta på felet. Då startar den klockrent. Så det verkar vara ett fel som kommer och går lite.

Ni får gärna komma och titta lite på min Bulldog... :rolleyes:

Bara så att den startar... :)

Micke me Trajja skrev:
:mad: Min ¤%#/*§* Daytona (nyinköpta) av årgång -98 slutade gå och starta i dag, hipps vipps bara så där!
När jag vrider på tändningen i vanliga fall så hörs ett ljud från soppa pumpen som i det närmaste kan liknas en trimmad jappsmoppe en kort stund, för att sennare surra tyst.
Men nu hörs inte det där ljudet utan bara det där tysta surret när jag sätter på tändningen.

Ska inte pumpen väsnas lite extra precis i början när hojjen är kall och har stått ett tag??

Tacksam för alla svar /Micke

Vet inte om du har kollat det här men trajjorna är ökända/välkända för att skarvhuvudena på kabelstammen kan glida isär. Slacket är på typ 1cm vilket man lätt tullar på när man lättar och sätter tillbaka en kåpor.Alternativt dom skakar isär. Vanligtvis brukar mer än en komponent lägga av. :rolleyes:
Fram med multimetern och kolla att bränslepumpen och alla andra "självdrivande" komponenter får ström av lämplig kaliber.

God jakt!

Tack för alla svar!!
Jag har kollat alla kabel skarvar, soppapumpen håller tryck.
Men jag får ingen gnista!!! :mad: Vet någon om tändspolen måste vara jordad för att få gnista??
Jag höll tändspolen i handen med stiftet mot jord, inte ett liv

/micke

Micke me Trajja skrev:
Tack för alla svar!!
Jag har kollat alla kabel skarvar, soppapumpen håller tryck.
Men jag får ingen gnista!!! :mad: Vet någon om tändspolen måste vara jordad för att få gnista??
Jag höll tändspolen i handen med stiftet mot jord, inte ett liv

/micke

Tändspolen tar jord via den tunna svarta kabeln så det borde inte vara något problem (förutsatt att den leder någonstans :D )
Och bara för att påpeka det uppenbara, när du testar stiften gör inte det för nära cylinderhålen, jobbigt när det smäller. :crash

Dum fråga, är du säker på att nödbrytaren eller dess kablage inte har ställt sig i av läge? För när brytaren är av beter/låter hojen precis som du beskriver den.

Har haft liknande problem med min Trajja. De har på de årsmodellerna ett standardproblem med vissa kontakter som ärgar. Kolla med nån som vet mer exakt vilken det kan vara, sen är det ju bara ett rengöra...

Jag var själv så jääävla när att ringa tillbaka till verkstan efter en service. Jag hade massa grejer i knät (1km hem) och fick till en konstig bromsning och kom åt dödarknappen... Tog 5 minuter innan jag kom på vad det var... det var riktigt nära att jag fick skämmas :rodnar

Fenix skrev:
Tändspolen tar jord via den tunna svarta kabeln så det borde inte vara något problem (förutsatt att den leder någonstans :D )
Och bara för att påpeka det uppenbara, när du testar stiften gör inte det för nära cylinderhålen, jobbigt när det smäller. :crash

Dum fråga, är du säker på att nödbrytaren eller dess kablage inte har ställt sig i av läge? För när brytaren är av beter/låter hojen precis som du beskriver den.

Hallo igen!! :rock tror att jag har hittat felet, Ha ha....Yes!!
Om nu givaren som sitter mot veven och talar om för styrdonet när cykeln ska tända är resistiv. I såfall är den död. Ska ringa och kolla me nån verkstad i morgon.
Första gången jag mekar cykel, dom är inte helt olik en bil.

Om jag dödar min hoj med den röda knappen så dör allt, instrument lampor, lampor fram och bak, motorn, allt stängs av me den. Gör det inte det på era??

/micke

Micke me Trajja skrev:
Hallo igen!! :rock tror att jag har hittat felet, Ha ha....Yes!!
Om nu givaren som sitter mot veven och talar om för styrdonet när cykeln ska tända är resistiv. I såfall är den död. Ska ringa och kolla me nån verkstad i morgon.
Första gången jag mekar cykel, dom är inte helt olik en bil.

Om jag dödar min hoj med den röda knappen så dör allt, instrument lampor, lampor fram och bak, motorn, allt stängs av me den. Gör det inte det på era??

/micke

Kul att du gör framsteg :tummenupp

Nyckeln till framgång i samband med hoj-pulande är tillgång till en mekanikerbok. Ta en sväng förbi www.haynes.co.uk och beställ en för din hoj. På min hoj dödar bara knappen tändningen, bränslepump, fläkt och exup-servot.

Var det alltså dödarknappen eller är det fortfarande problem?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti