Trasig tempmätare?

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Lite av en idiotfråga från en nybörjare:

Det är nåt fel på tempvisningen på min hoj. Vet inte ens vad det är för temperatur som mäts, men antar att det är kylarvätskan.

I alla fall så rör sig inte nålen ett endaste dugg när jag kör, utan den står alltid i bott som om motorn vore iskall. Det går tre stycken tåtar till instrumentet och jag har med min multimeter konstaterat att det finns spänning mellan två av dem och jord, men ingenting mellan den tredje och jord (eller snarare ca 0,2 V).

Jag antar därför att den tredje sladden (utan spänning) är jord och att det är själva instrumentet (visaren) som är trasigt. Vill bara höra om någon kan bekräfta min teori eftersom det vore trist att köpa nytt instrument för 2000 spänn om det sedan visar sig vara fråga om ett kabelbrott eller fel på givaren?

Nästa fråga är om jag bör fortsätta köra innan jag lagat detta? Det är ingen risk att det finns någon ventil för kylvattencirkulationen eller liknande som hålls stängd så att jag kokar motorn?

Nästa fråga är om jag bör fortsätta köra innan jag lagat detta? Det är ingen risk att det finns någon ventil för kylvattencirkulationen eller liknande som hålls stängd så att jag kokar motorn?
Jag har kollat i Haynes manual för min Triumph 2001 och cirkulationen genom kylaren styrs av en mekanisk termostatventil som ska öppna vid ca 85C. Det bör vara samma för dig. Så flödet genom kylaren ska inte upphöra pga fel på temperaturmätningen.
Och om jag läser rätt i manualen har du med 1998 förgasare så det bör bara vara att köra.
(och inte insprutning som faktiskt får signal från temperaturmätningen från modell 99 och senare)
Även om det inte är bra att inte ha koll på temperaturen.
En förklaring till låg temp kan ju vara att termostatventilen fastnat i helt öppet läge och det är därför du inte får någon temperatur. Kanske dags för en Haynes?
http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10648&section1_id=113&section2_id=259

Tack Denåterfödde!
Stämmer att jag har förgasare. Skall absolut skaffa en Haynes.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...