Lite av en idiotfråga från en nybörjare:
Det är nåt fel på tempvisningen på min hoj. Vet inte ens vad det är för temperatur som mäts, men antar att det är kylarvätskan.
I alla fall så rör sig inte nålen ett endaste dugg när jag kör, utan den står alltid i bott som om motorn vore iskall. Det går tre stycken tåtar till instrumentet och jag har med min multimeter konstaterat att det finns spänning mellan två av dem och jord, men ingenting mellan den tredje och jord (eller snarare ca 0,2 V).
Jag antar därför att den tredje sladden (utan spänning) är jord och att det är själva instrumentet (visaren) som är trasigt. Vill bara höra om någon kan bekräfta min teori eftersom det vore trist att köpa nytt instrument för 2000 spänn om det sedan visar sig vara fråga om ett kabelbrott eller fel på givaren?
Nästa fråga är om jag bör fortsätta köra innan jag lagat detta? Det är ingen risk att det finns någon ventil för kylvattencirkulationen eller liknande som hålls stängd så att jag kokar motorn?
Det är nåt fel på tempvisningen på min hoj. Vet inte ens vad det är för temperatur som mäts, men antar att det är kylarvätskan.
I alla fall så rör sig inte nålen ett endaste dugg när jag kör, utan den står alltid i bott som om motorn vore iskall. Det går tre stycken tåtar till instrumentet och jag har med min multimeter konstaterat att det finns spänning mellan två av dem och jord, men ingenting mellan den tredje och jord (eller snarare ca 0,2 V).
Jag antar därför att den tredje sladden (utan spänning) är jord och att det är själva instrumentet (visaren) som är trasigt. Vill bara höra om någon kan bekräfta min teori eftersom det vore trist att köpa nytt instrument för 2000 spänn om det sedan visar sig vara fråga om ett kabelbrott eller fel på givaren?
Nästa fråga är om jag bör fortsätta köra innan jag lagat detta? Det är ingen risk att det finns någon ventil för kylvattencirkulationen eller liknande som hålls stängd så att jag kokar motorn?