Trasig stator Husaberg

STRO3M

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Älvängen
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Hejsan, belysningen slutade funka på min Husaberg 650 -04 i höstas innan den ställdes in för vintern, kikade på detta i helgen som var och såg då att statorn var kass. En tråd i lindningen hade gått av. Denna har jag lämnat iväg nu till en som ska linda om den för mig men jag funderar nu på om jag borde undersöka regulatorn också, kan den ha gjort att statorn har gått sönder?

Det var nämligen som så att någon av dom sista gångerna jag körde i höstas och skulle ha igång den dagen efter så hade jag helt plötsligt ingen kräm i batteriet, det var stendött. Ganska nytt Shido Litiumbatteri och den startade ju dagen innan då den hade stått längre tid sedan den användes senast än ett dygn som det var nu. Vad tror ni? Jag får åka och skruva loss regulatorn och mäta upp den.

Huvudfrågan är alltså, kan en kass regulator göra att statorn bränner?

Mvh Kenny
 

Bifogat

  • IMG_0449.jpg
    IMG_0449.jpg
    858.8 KB · Visningar: 101
Att både batteriet dött och att statorn dött tyder på någon kortslutning. Regulator och kabelhärva är skäligen misstänkta. Men det finns system där jordfel kan leda till dödsfall i elsystemet. Inte helt enkelt att hitta den verkliga orsaken. Förhoppningsvis finns det nån Husaexpert som varit med om nåt liknande.
 
På två av mina tidigare crossar hade jag problem med elen, jag felsökte Cdi-box, stator och allt som fanns tamefan. I båda fallen hade jag fått rost/oxid på jordpunkter till ramen. Slipade bort det och sen var det bra :) Kanske kan vara något liknande? Rätt enkelt att kolla.
 
Att både batteriet dött och att statorn dött tyder på någon kortslutning. Regulator och kabelhärva är skäligen misstänkta. Men det finns system där jordfel kan leda till dödsfall i elsystemet. Inte helt enkelt att hitta den verkliga orsaken. Förhoppningsvis finns det nån Husaexpert som varit med om nåt liknande.

Batteriet överlevde så sett, jag laddade det igen och efter det har det inte varit några problem att starta på det.


Att både batteriet dött och att statorn dött tyder på någon kortslutning. Regulator och kabelhärva är skäligen misstänkta. Men det finns system där jordfel kan leda till dödsfall i elsystemet. Inte helt enkelt att hitta den verkliga orsaken. Förhoppningsvis finns det nån Husaexpert som varit med om nåt liknande.

Jag får helt enkelt kolla över alla kontaktdon och jordpunkter nogrannt innan jag monterar ihop sen och hoppas på det bästa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top