Trasig skorsten?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan man konstatera att skorstenen är paj om det rinner ner fullt med vatten i öppna spisen, och vad är paj isåfall?
Det regnar som fan utanför fönstret just nu och det regnar lite mindre i öppna spisen, hur går det till? Hur är en skorsten uppbyggd, jag trodde att kanalerna svängde på något vis på vägen upp då det inte finns någon huv på skorstenen.
Orka torka svart sot sen :mad:

Enda säkra sättet att veta är att ringa sotarn och låta provtrycka.

Gammalt helvete, lr?

Oftast är tegelskorstenar raka. Har sett äldre fall då de svänger skortstenen, men som jag förstod så var det en försäkringsgrej. Om kåken brann ner så var det bra om skorstenen säckade ihop, annars sattes ingen ny. Men jag vet inte, tyckte det lät som en skröna.

Iofs är det en väldigt tjock skorsten kanske man kan få själva kanalen att svänga inuti skorstenen.

Sådär, nu har jag svamlat färdigt. Hoppas det var till hjälp :)

Montera skorstenshuv. Vi har samma problem, och just i dagarna monteras faktiskt en huv för att slippa att det regnar in.

har rak gammal modell.. inge spec med regn? kanske lite isf(droppar). spjäll i kakelugn, inge spjäll i spisen i köket.

vart tar regnet vägen? har inte tänkt på de :va

Det sitter två skorstenar på huset, antagligen har de en bärande funktion då jag har svårt att se vad den andra skorstenen gör för något då inga kanaler går i den förutom en ventilation från undervåningen. Eller symmetrin på huset kanske, vettefan.
Mig kvittar det förvisso då det inte är mitt hus och jag ska flytta inom kort, jag blev bara nyfiken på hur det funkade med skorstenen då jag aldrig har tänkt på det tidigare.
Bara tråkigt att det hann stänka massa svart sot runt öppna spisen då jag eldade i förrgår och inte hade gjort rent än :(
Det var MYCKET regn det kom igenom spisen men det har aldrig hänt förut så något måste ju ha hänt. Nu är spjället stänkt och det har slutat regna och det droppar bara lite från spjället.

Skorstenen är förmodligen hyffsat rak,kan ju såklart vara murat snett oxå.Men det kvittar ang frågan,det är fritt blås rätt ut.En huv på skorstenen löser problemet.Förr i tiden när det eldades hela tiden för värmens skull så kallnade aldrig skorstenen,den blev tämligen varm och med det sög den upp all fukt som kom ner genom kanalen.Du får elda mer mao :-)

Skorstenen är ofta rak, men rökkanalerna från eldstäderna brukar ansluta vinkelrätt mot rökkanalen i skorstenen, eftersom skorstenen är lång så kan det inte regna så snett in i den att vatten ska komma in i spisarna.

Förmodligen är det länge sedan det är sotat, så att det sitter någon sotkant och leder in regn, eller så har skorstenen spruckit så att vatten kanaliseras in i din öppenspis.

/T.rorjag

Hmm, ja för det har ALDRIG regnat in tidigare i skorstenen. Men som sagt, jag skiter i det då jag inte äger huset men det kan vara bra att lära sig något till den gången jag äger huset som det regnar in i.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år