Trasig PCIII usb

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Hade lite bekymmer under helgens tävlande på bike week / em. Min Power Commander har tydligen gått sönder. Är det någon som vet om det går att laga dom?

Körde utan PCIII:an under kval och tävling. Det märktes, blev lämnad rätt duktigt på rakan.

Swedie skrev:
2339864 Hade lite bekymmer under helgens tävlande på bike week / em. Min Power Commander har tydligen gått sönder. Är det någon som vet om det går att laga dom?

Körde utan PCIII:an under kval och tävling. Det märktes, blev lämnad rätt duktigt på rakan.

Jag jobbar med "klyvning" av flerskikts kretskort som då är ytmonterade!
Kanske att det går att laga om det inte är någon special krets som inte går att identifiera!!

Vad är det som inte funkar? är den helt död eller bara kommer o går?

//DFMSWEDEN

Antar ingen vet om det går att laga en PCIII:a själv?

Annars slänger jag den i väggen snart :tungan

Swedie skrev:
2340557 Det är en "bad injector driver" har jag fått fram nu...

hmm enda jag hittat om Bad injector driver är föjande.

"-Bad ground? -Bad injector driver?"
"-replaced the driver. they ground good, too good actually."

Dock på ett bilforum men motorstyrning e motorstyrning,
verkar ju iaf gå att byta ut den, hur enkelt och vad de eg. är
kan jag tyvärr inte bistå med. (ännu)
lycka till iaf

Swedie skrev:
2341626 Antar ingen vet om det går att laga en PCIII:a själv?

Du gör det inte speciellt lätt för folk att svara på dina frågor eftersom du inte bidrar med någon vettig info och som hjälper dem som eventuellt kan hjälpa dig. Istället handlar det om kval, tävling raksträckor och slänga i väggar. :lol

T ex
Är den död?
Vad var symptomen?
Hur kom du fram tilll att drivern är dålig?
o s v

På't igen ba

#Olsson# skrev:
2341830 Du gör det inte speciellt lätt för folk att svara på dina frågor eftersom du inte bidrar med någon vettig info och som hjälper dem som eventuellt kan hjälpa dig. Istället handlar det om kval, tävling raksträckor och slänga i väggar. :lol

T ex
Är den död?
Vad var symptomen?
Hur kom du fram tilll att drivern är dålig?
o s v

På't igen ba
Sympton = soppatorsk-känsla under gaspådrag.
Flödar. Den luktar bensin.
Gick på 2 cylindrar in i depån.

Jag sökte på ämnet från andra som fått hjälp med "samma symptom"...

Den är inte död. Den funkar. Jag kan ladda upp nya mappar m.m. Men det gör ingen skillnad med totalt annorlunda mappar.

Swedie skrev:
2341836 Sympton = soppatorsk-känsla under gaspådrag.

Den är inte död. Den funkar. Jag kan ladda upp nya mappar m.m. Men det gör ingen skillnad med totalt annorlunda mappar.

E den jordad på minus har den fått fysiska skador ?? inne?? :va
prova nogon annans PC 3 A
//Robin

Swedie skrev:
2341836 Sympton = soppatorsk-känsla under gaspådrag.

Ok. Jag kan testa alla in/utgångar (drivarna) åt dig med en signalgenerator och skop om du vill. Man ser direkt om allt funkar som det ska. Om den inte funkar och det inte är kablage/kontaktproblem så kan jag inte laga den. Jag gissar att en sådan lagning endast görs hos Dynojet i USA.

Robin Hood skrev:
2341861 E den jordad på minus har den fått fysiska skador ?? inne?? :va
prova nogon annans PC 3 A
//Robin
Jag har kraschat med den, så den är repad litegrann på ovansidan. Men den har funkat 4 fulla bandagar innan rejshelgen på Karlskoga...

Tidigare gjort har varit dålig faktiskt, japp. Den satt löst på motorn. Kan dålig jord skapa en defekt i PC:n?

Har ej haft isär den... än

#Olsson# skrev:
2341873 Ok. Jag kan testa alla in/utgångar (drivarna) åt dig med en signalgenerator och skop om du vill. Man ser direkt om allt funkar som det ska. Om den inte funkar och det inte är kablage/kontaktproblem så kan jag inte laga den. Jag gissar att en sådan lagning endast görs hos Dynojet i USA.
Hur går testat till om man får fråga? Ska hojen vara igång? Ska den vara inpluggad?

Last edited:
Swedie skrev:
2341961

Hur går testat till om man får fråga? Ska hojen vara igång? Ska den vara inpluggad?

Man matar PCns ingångar med liknande signaler som din ECU gör. Till TPS-ingången levererar man DC-nivåer samma som TPS normalt gör. Med oscilloskopet tittar man på driver-utgångarna att de levererar rätt signaler i förhållande till PC-ingångar, signalen till TPS-ingång och bränslemappar. (ungefär)

Ingen hoj, den skulle bara försvåra allt.

Jag har nu fått reda på hur man resettar powercommandern.

Du kopplar in den, och går till environments options och klickar CTRL+R. Detta öppnar Reset-funktionen. Efter du resettar försvinner mappen som finns på PCIII:an.

Om detta funkar i mitt fall vet jag ej än.

Jag fick en massa skumma problem på min SP1 när PC:n inte var jordad på minuspolen på batteriet.
Flyttade jorden dit, sedan var problemen borta...
Det ena felet var att bränslepumpen inte gick.
Vet inte om det är hjälp nog i ditt fall men ändå...

//
M

Du kan inte skruva loss höljet och posta en högupplöst närbild.

Låter som om en transistor (men troligare nåt drivsteg i en IC) har gått sönder.
Är det en "diskret" transistor så borde det gå att laga. är det en stor IC-krets som driver utgången direkt så är det nog att köpa nytt.

Kolla jord först är ett bra tips.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...