Trasig packning och uppkörning...

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Frugan ska snart köra upp och upptäckte idag att packningen i ena framgaffeln läcker lite olja.
Den klonkar vid hårdinbromsning som vi har tränat idag inför onsdagens uppkörning.

Nu undrar jag hur det påverkar hårda inbromsningar (hon kanske behöver träna in ca 100 sådana i 50, 70 och 90 km/t) och hur stor risk det är att den börjar läcka ännu mer. I nuläget läcker den bara några droppar.

Sedan undrar jag om det finns någon i Stockholmsområdet som kan fixa det privat och gärna komma med kostnadsförslag. Detta för ett byte av båda gafflarna på en Suzuku GSX 750 (körskolehoj).
Helst INNAN onsdag och hellre redan på måndag... :gnissla

Har du provat att ta ett tunt bladmått och dra längs packningen, ibland räcker ett gruskorn för att den ska läcka några droppar..får man bort det så slutar det.
Låter ju inte som om den e jättetrasig precis?

Har inte provat det, men iom att man hör hur det slår i när man gör en hård inbromsning å gissar jag att ena gaffelbenet antingen har tömts på olja eler på god väg.
Frågan är då om det påverkar säkerheten vid övningarna. Vi vill inte att hon ska få en framhjulssläpp i 90. :skrämd
Samtidigt kan inspektören vid uppkörningen tycka hojen inte är körduglig i det skicket. Tror jag... :confused:

Laga!

Jag körde upp med en sunkig skithoj som läckte olja ner på framskivan och fick stå och torka i smyg när bes gubben inte såg. Bara ett moment att oroa sig för på uppkörningen som verkligen inte behövs.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT