Okej. Igår mekade jag febrilt för att få ihop hojen till dagens tejstah på svejstah*. Nästan allt gick bra och jag fick ihop en komplett hoj.
Med svettiga händer rullade jag ut hojen och provstartade den. Föreställ er min besvikelse när Sege pekade på en allt större vattensamling under den medan jag varmkörde.
Efter lite konfererande med öknens glassbar** så bestämde jag mig för att testa Bar's Leaks kylartätning. Efter jobbet idag for jag iväg och köpte nämnda produkt och hällde i det. Rullade ut och varmkörde. Resultatet blev nästan precis som igår, men med skillnaden att vattensamlingen nu blev mjölkvit.
Jag lurade på om koncentrationen kylartätning var för svag, så jag blandade en ny dos kylvatten. Ut och prova igen, men samma tråkiga resultat. Jag stod och brummade i tio minuter för att geggan skulle få en chans, men jag gav upp och konstaterade att det inte funkade.
Jag tog in ski... min fina motorcykel och tömde ur satansvattnet och satte vattenslangen i kylsystemet och sköljde igenom en god stund.
Sen tog jag bort kylaren. Läckaget är i en gammal reparation med vad jag gissar är femminutersepoxy. Jag täljde varsamt bort alla kakor av epoxi tills jag såg hela vidden av eländet. Det är en cell som har spruckit på längden med en total längd på sprickan av cirka två centimeter. Det glipar kanske 0,1 mm på värsta stället.
Jag har lite ångest över trasiga leksaker och undrar nu därför vad jag kan göra för att laga kylaren.
1. Svetsa/löda? Vem fixar det innan helgen?
2. Gå på med ny epoxy. Det känns inte speciellt lockande, faktiskt.
3. Jag fick ett tips om att klippa cellen och rulla ihop den som en kaviartub. Jag är lite tveksam, men ändå känns det som en hyfsat lätt utförd manöver. Vad skulle nackdelarna vara med det, förutom det uppenbara att jag förlorar cirka 4% kyleffekt?
Bomba mig med tips, råd och kontakter! Kylaren är i aluminium, för att skoja till det lite extra.
* Tisdag på Sviestad
** Henrik Nordgren
Med svettiga händer rullade jag ut hojen och provstartade den. Föreställ er min besvikelse när Sege pekade på en allt större vattensamling under den medan jag varmkörde.
Efter lite konfererande med öknens glassbar** så bestämde jag mig för att testa Bar's Leaks kylartätning. Efter jobbet idag for jag iväg och köpte nämnda produkt och hällde i det. Rullade ut och varmkörde. Resultatet blev nästan precis som igår, men med skillnaden att vattensamlingen nu blev mjölkvit.
Jag lurade på om koncentrationen kylartätning var för svag, så jag blandade en ny dos kylvatten. Ut och prova igen, men samma tråkiga resultat. Jag stod och brummade i tio minuter för att geggan skulle få en chans, men jag gav upp och konstaterade att det inte funkade.
Jag tog in ski... min fina motorcykel och tömde ur satansvattnet och satte vattenslangen i kylsystemet och sköljde igenom en god stund.
Sen tog jag bort kylaren. Läckaget är i en gammal reparation med vad jag gissar är femminutersepoxy. Jag täljde varsamt bort alla kakor av epoxi tills jag såg hela vidden av eländet. Det är en cell som har spruckit på längden med en total längd på sprickan av cirka två centimeter. Det glipar kanske 0,1 mm på värsta stället.
Jag har lite ångest över trasiga leksaker och undrar nu därför vad jag kan göra för att laga kylaren.
1. Svetsa/löda? Vem fixar det innan helgen?
2. Gå på med ny epoxy. Det känns inte speciellt lockande, faktiskt.
3. Jag fick ett tips om att klippa cellen och rulla ihop den som en kaviartub. Jag är lite tveksam, men ändå känns det som en hyfsat lätt utförd manöver. Vad skulle nackdelarna vara med det, förutom det uppenbara att jag förlorar cirka 4% kyleffekt?
Bomba mig med tips, råd och kontakter! Kylaren är i aluminium, för att skoja till det lite extra.
* Tisdag på Sviestad
** Henrik Nordgren