Trasig kylare Honda RS125R

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Okej. Igår mekade jag febrilt för att få ihop hojen till dagens tejstah på svejstah*. Nästan allt gick bra och jag fick ihop en komplett hoj.

Med svettiga händer rullade jag ut hojen och provstartade den. Föreställ er min besvikelse när Sege pekade på en allt större vattensamling under den medan jag varmkörde.

Efter lite konfererande med öknens glassbar** så bestämde jag mig för att testa Bar's Leaks kylartätning. Efter jobbet idag for jag iväg och köpte nämnda produkt och hällde i det. Rullade ut och varmkörde. Resultatet blev nästan precis som igår, men med skillnaden att vattensamlingen nu blev mjölkvit.

Jag lurade på om koncentrationen kylartätning var för svag, så jag blandade en ny dos kylvatten. Ut och prova igen, men samma tråkiga resultat. Jag stod och brummade i tio minuter för att geggan skulle få en chans, men jag gav upp och konstaterade att det inte funkade.

Jag tog in ski... min fina motorcykel och tömde ur satansvattnet och satte vattenslangen i kylsystemet och sköljde igenom en god stund.

Sen tog jag bort kylaren. Läckaget är i en gammal reparation med vad jag gissar är femminutersepoxy. Jag täljde varsamt bort alla kakor av epoxi tills jag såg hela vidden av eländet. Det är en cell som har spruckit på längden med en total längd på sprickan av cirka två centimeter. Det glipar kanske 0,1 mm på värsta stället.

Jag har lite ångest över trasiga leksaker och undrar nu därför vad jag kan göra för att laga kylaren.

1. Svetsa/löda? Vem fixar det innan helgen?
2. Gå på med ny epoxy. Det känns inte speciellt lockande, faktiskt.
3. Jag fick ett tips om att klippa cellen och rulla ihop den som en kaviartub. Jag är lite tveksam, men ändå känns det som en hyfsat lätt utförd manöver. Vad skulle nackdelarna vara med det, förutom det uppenbara att jag förlorar cirka 4% kyleffekt?

Bomba mig med tips, råd och kontakter! Kylaren är i aluminium, för att skoja till det lite extra.


* Tisdag på Sviestad
** Henrik Nordgren
 
Rulla, du tejpar väl ändå lite på kylarn för att hålla rätt temp? Rulla o tejpa mindre
 
Last edited:
Till helgen...så du ska köra Anderstorp alltså? :)

Du kan väl be Henrik be Anders att ta med en extra kylare då för säkerhets skull. Angående lagningen så skulle jag också kolla med Rolle alternativt en kylarservicefirma.
 
Spricka i en kylkanal högt upp på kylarna är ett standardfel som lätt kan komma på en RS125R. Har hänt på nya ovurpade hojar med. Tror det knappt ens behövs ett stenskott på den för att spricka. Är lite klen kvalité på just kylaren och den är utsatt för vibrationerna ifrån en encylindrig motor.

Laga med epoxi är inga problem. Bara man gör rent ordentligt och lägger på lagom mycket. Har dock sett folk som lagt på kemisk metall så att det täcker 5 x 5cm och det är nog att överdriva.

Är kylaren mycket lagad/vurpad är nog bästa alternativet att lämna in till en kylar-reperatör som byter ut kylflänsarna. Dom behåller bara gavlarna då och bygger nytt. Tror det blir billigare och bättre än en ny kylare. Rolle kan nog göra så tex.

Jag kan ta med mig alla kylare vi har till Anderstorp om så behövs. Har man Jha-kåpor blir valet av alternativa kylare större då dom kåporna nog sväljer kit-kylare och äldre modellen av orginal-kylarna.
 
Last edited:
Nej, jag ska inte till Anderstorp, så för min del behövs det inga kylare dit. Men jag skulle gärna vilja köra litet på Sviestad nästa tisdag.
 
Åk runt till finmekaniska verkstäder i hembyn, finns säkert nån som kan, eller känner till nån som kan svetsa alu. Lycka till!
 
Hej:)

Mattias vad kostar en ny kylare då?
Lagningen kanske inte håller för evigt.
Jag hadde tur att få köpa en ny till Tz:an
från Holland,den gamla har gängan till temp givare
börjat trasa sönder.Jag kör med lite gängtape nu
så det håller nog.
För att förstå så kostar en kylare till Tz 125 25000kr
i Svergie-10% rabbat får jag på mascot motor.
I Holland endast 350Euro av en privat person.
Jag tror Honda har billigare RR delar över lag?
 

Bifogat

  • Kylare.jpg
    Kylare.jpg
    28.5 KB · Visningar: 144
Kylaren jag har är bankad, smidd och sågad på alla möjliga ledder för frigång mot luftintaget till luftburken och kröken. Nordgren fixade fram en hel kylare, men det tar emot att börja slå på den för att få den att passa.

Jag reparerade den jag hade från början med "leak fix" och klipp/rull. Det håller tätt fortfarande, 307 km senare. Hoppas det fortsätter så.
 
Back
Top