Trasig kam,orsak ?

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Postar 2 bilder på en kam som gått ca 100 mil (Dr800)

Bytte olja och justerade ventiler för att jag tyckte den började ticka,avgassidan höll måttet men insug hade ökat till 0.30,detta skall vara ca 0.15.

Efter detta så blev motorn tyst igen o allt var frid o fröjd, men redan efter ett par mil började den ticka igen så jag öppnade för att titta och fann då detta,trots att kam(omslipad Webcam) och lyftare(nya org) är knappt 100mil gamla.

Undrar nu vad som har hänt för jag hittar inget spån i oljan,varken nu eller i det första bytet så frågan är om det kan vara kamjobbet som felar,att dom inte lyckats härda ordentligt eller kan det vara något annat,tex brusten oljefilm eller liknande ?

Vill inte stoppa i nya grejer igen innan jag vet orsaken.

100_0904.jpg


100_0903.jpg
 
Eftersom det av bilderna verkar som det e rent slitage å inte det som annars e vanligt,det man kallar härdsläpp,så skulle jag påstå att skadan e en funktion av en till tre saker.

1. Någon har slipat kammen på ett sätt som konstruktionen helt enkelt inte e gjord för. Man talar när det kommer till kamaxlar om;
Bas cirkel
Ramp
Flank
å
Nos.
Accelerationen av ventilen kan inte gå till hur som helst(mäts fö i grad/sek kvadrat) å vidare e ramperna,både för att ta upp spel samt att sätta ner ventilen i sätet igen mkt mkt känsliga områden rent kamtekniskt för hela ventilsystemets överlevnad. Om ngn slipat kammen lite "slarvigt" tex genom att forcera slipskivan som skapar loben kan man få en för stor sk "hysteresis" med påföljd att bascirkel å ramper inte funkar som det ursprungligen var tänkt. En vippindikatorklocka avslöjar vilket mkt fort.

2. I ljuset av den omslipade kammens accelerationer orkar helt enkelt inte oljan,bärfilmen,med de snabba variationerna i tryck i vissa fall. Oftast en mkt långsökt tes...för de flesta moderna oljor e ärligt sagt förbannat bra.
Oavsett e omslipade kammar ofta begränsade av det förhållande som behövs mellan tex bascirkel å ev lyftare/vippor mm. Det finns rent motorkonstruktionsmässigt kort sagt oftast en anledning till varför en viss bascirkel e vald.

3. Installationsfel. Om kammen varit omslipad bör den ha blivit omhärdad med. Eftersom de flesta kamaxlar än idag e av gjutgods,å då oftast av anledningen att gjutgods e ett ganska "stumt" material-mao det sviktar inte som de flesta stål gör,så e effekten att det YTHÄRDNINGS process man oftast använder till kamaxlar e ngt som kallas joniserings alt nitrerhärdning. Det "härdade"(om man nu kan säga det om gjutgods)materialet blir därför i sin natur mkt tunt(djupet mäts ofta i my i detta fallet). Om leverantören av kammen då anger att du skall "köra in" kammen på ena eller andra sättet,tex med molybdenpasta eller liknande, finns det anledningar därtill. Om du i NÅN form avvikit från det...så kan det mkt väl vara kört-som i fallet ovan. Den första korta stundens inslitningsprocess e direkt avgörande för en kamaxels liv.

Samtidigt,som personlig fotnot eftersom jag trimmar motorer som jobb,så får jag konstatera att i allt större takt lejs olika jobb från olika leverantörer av produkter ut till det som idag e världens verkstad-Kina.
Å...det e en sak som e förbannat säker å det e att Kineser å kvalitetssäkring e två ord som absolut inte går hand i hand. Jag säger iom det INTE att din kam ovan e från Kina å jag säger HELLER inte att allt kinatillverkat e skräp...men jag säger att man skall vara mycket mer nogrann med att kontrollera av Kina producerade grejer.
Tex.
Jag har precis slagits med en liten enstånka bestående av kines prylar. Gång om annan har ventilspindeln för avgasventilen slitits ner. Grunnat mkt på varför,för detta e ingen högprestanda motor direkt,tills jag åkte upp till polarn å gjorde ett HRC test på ventilen. Kort summerat var den som stål sett mjuk som svamp...
Fick ett antal andra ventiler levererat som resultat...å samma skit annan dag.
Lösningen blev att jag svarvade ett litet sk lashcap i svenskt härdbart 21 serie stål å monterade på ventilspindeln där vipparmens ventiljusterings skruv ligger emot. Problem löst.
 
Kammen e omslipad av firman "Webcam" i USA, och vad jag förstått så ska dom vara duktiga(?)

Motorn är monterad av en firma eftersom jag ville få kamtider mm rätt,så jag vet inte exakta detaljer om pasta osv men jag kan ta reda på det,dock förutsätter jag att han vet vad han sysslar med.

Hur se vipporna ut?

Insugs vippan är nerslipad så den är rundad inåt istället för utåt, avgasvippan är repad men inte så kännbart.
 
Last edited:
Hm.
Jag har åkt hyggligt fort med amerikanska bitar på 4 hjul...å med all respekt i världen har jag inte sådär jättestort förtroende för våra vänner i väst när det kommer till precision.
Har sett allt för mkt skit levererat för det,å genom mitt jobb e jag mkt mkt väl invaggad i en sanning;
Att se e att veta.

Köper totalt vad du säger men samtidigt...gissar jag att väldigt lite e uppmätt av det jag skriver om. Eller rättare sagt...om en verkstad gjort jobbet för dig å de skulle varit såpass anala med det som jag beskriver ovan skulle du nog inte viljat få notan när det e färdigt..
Tyvärr.

Att vipparmarna gått åt helvete i processen e nog att förutsätta när man ser lobernas slitage.
Iom att du har en del slitage på bascirkeln e min instinktiva reaktion att det antingen handlar om taskigt slipade ramper eller taskig härdning.
Har hojen funkat klanderfritt med den olja "din" verkstad tankat i den tidigare...mer osannolikt att det skulle vara problemet.
 
Kammen e omslipad av firman "Webcam" i USA, och vad jag förstått så ska dom vara duktiga(?)

Motorn är monterad av en firma eftersom jag ville få kamtider mm rätt,så jag vet inte exakta detaljer om pasta osv men jag kan ta reda på det,dock förutsätter jag att han vet vad han sysslar med.



Insugs vippan är nerslipad så den är rundad inåt istället för utåt, avgasvippan är repad men inte så kännbart.

På gsxen så säger web (och andra) att man måste ha "hårdsvetsade" vipport. Orginal är tydligen inte så hårt gods utan hårdförkromat, godset under kromet ger efter när det blir högre tryck och kromet släpper, sedan äts vipporna och kammarna ner på nolltid. Det kan inte vara samma problem på DRen?
 
På gsxen så säger web (och andra) att man måste ha "hårdsvetsade" vipport. Orginal är tydligen inte så hårt gods utan hårdförkromat, godset under kromet ger efter när det blir högre tryck och kromet släpper, sedan äts vipporna och kammarna ner på nolltid. Det kan inte vara samma problem på DRen?


Om detta skulle vara fallet och han som trimmat motorn från portning till valt komponenter missat detta borde väl han anses som ansvarig ?
Är en släkting på tantens sida så det är ju lite jobbigt när det strular hela tiden,men allt är gjort med kvitto via hans företag.
 
I all respekt.
Var nu medveten om att ifall motorn varit igång skall där finnas en skyddande smörjfilm mellan vippa å kam. Ett av de områden som egentligen aldrig skall ha metall/metall kontakt.
Om sedan vippan ger sig ändå,detta till trots eftersom det med en motor som varit igång allt som oftast alltid finns ngn form av oljefilm kvar,så skall materialet under kromet vara så dåligt att det i princip sjunker som en svamp.

Jmfr tex kromade kolvringar,som då e i gjutgods inunder. Det händer att kromet,som har relativt svårt att binda mot gjutjärn mot vad det har på stål,faktiskt släpper. Här i Gbg tex har vi ett företag som heter Daros som tillverkar bla kolvringar till stora fartyg. E världsberömda för detta. De tillverkar bla kromade kolvringar. Eller rättare sagt,krom belagda dito.
Gjutgods e relativt sett mjukt å definitivt inget man tillverkar en vippa i i sin tur.
Å..de ggr de får kromsläpp(den processen sköts fö mig veterligen av ett företag i England för Daros än idag fö) så e det iofs ren katastrof men inte fan sjunker det relativt sett mjuka gjutgodset undan för det.
Krom,som i riktigt krom-inte förnickling osv,e mkt mkt hårt. Detta skall läggas på kopparbas,som fungerar som en form av "stötdämpare". Bindingen mot de flesta typer av stål,om det utförs rätt,skulle jag nästan kalla rent exemplarisk-tom under extrema temperaturer.
Klart...det KAN vara så att man har ett material inunder kromet som faktiskt sjunker undan av de relativt sett små krafterna som e inblandade i ett ventilsystem. Det KAN vara så,men i all respekt håller jag det iaf för ganska otroligt.

Vidare e det så att kamaxlar iofs oftast tillverkas av gjutgods(stumt men ganska mjukt) medans vippor nästan undantagslöst görs av smidesstål. Krom eller ej.

Så....Wiki å vad som påstås i all ära men....mjae......
Sorry. I´m not buying.... ;)

Med det sagt,inte för att vara petimeter,men va fan e "hårdsvetsade" vippor?
Ngt som e svetsat i närhet av en vippa känns allt annat än rätt kan vi säga. En vippa e oftast av härdat smidesgods. En svets å dess temperaturer,hur fel det nu än må vara i närhet av en vippa,skulle få den härdningen som spenderats pengar på att hälsa hem innan nån av oss ens rapat.

Så?
Hårdsvetsade vippor? INGET gapigt eller tyket i frågan från min sida utan jag verkligen undrar,vad fan e det?
 
Last edited:
I all respekt.
Var nu medveten om att ifall motorn varit igång skall där finnas en skyddande smörjfilm mellan vippa å kam. Ett av de områden som egentligen aldrig skall ha metall/metall kontakt.
Om sedan vippan ger sig ändå,detta till trots eftersom det med en motor som varit igång allt som oftast alltid finns ngn form av oljefilm kvar,så skall materialet under kromet vara så dåligt att det i princip sjunker som en svamp.

Jmfr tex kromade kolvringar,som då e i gjutgods inunder. Det händer att kromet,som har relativt svårt att binda mot gjutjärn mot vad det har på stål,faktiskt släpper. Här i Gbg tex har vi ett företag som heter Daros som tillverkar bla kolvringar till stora fartyg. E världsberömda för detta. De tillverkar bla kromade kolvringar. Eller rättare sagt,krom belagda dito.
Gjutgods e relativt sett mjukt å definitivt inget man tillverkar en vippa i i sin tur.
Å..de ggr de får kromsläpp(den processen sköts fö mig veterligen av ett företag i England för Daros än idag fö) så e det iofs ren katastrof men inte fan sjunker det relativt sett mjuka gjutgodset undan för det.
Krom,som i riktigt krom-inte förnickling osv,e mkt mkt hårt. Detta skall läggas på kopparbas,som fungerar som en form av "stötdämpare". Bindingen mot de flesta typer av stål,om det utförs rätt,skulle jag nästan kalla rent exemplarisk-tom under extrema temperaturer.
Klart...det KAN vara så att man har ett material inunder kromet som faktiskt sjunker undan av de relativt sett små krafterna som e inblandade i ett ventilsystem. Det KAN vara så,men i all respekt håller jag det iaf för ganska otroligt.

Vidare e det så att kamaxlar iofs oftast tillverkas av gjutgods(stumt men ganska mjukt) medans vippor nästan undantagslöst görs av smidesstål. Krom eller ej.

Så....Wiki å vad som påstås i all ära men....mjae......
Sorry. I´m not buying.... ;)

Med det sagt,inte för att vara petimeter,men va fan e "hårdsvetsade" vippor?
Ngt som e svetsat i närhet av en vippa känns allt annat än rätt kan vi säga. En vippa e oftast av härdat smidesgods. En svets å dess temperaturer,hur fel det nu än må vara i närhet av en vippa,skulle få den härdningen som spenderats pengar på att hälsa hem innan nån av oss ens rapat.

Så?
Hårdsvetsade vippor? INGET gapigt eller tyket i frågan från min sida utan jag verkligen undrar,vad fan e det?

Jag vet inte, det är bara vad APE,MRE,Star,BigCC och Web säger om GSX vippor men dom kan ju ha fel.... (glömde, och Motospeed)
 
Om detta skulle vara fallet och han som trimmat motorn från portning till valt komponenter missat detta borde väl han anses som ansvarig ?
Är en släkting på tantens sida så det är ju lite jobbigt när det strular hela tiden,men allt är gjort med kvitto via hans företag.

Jag tycker att han borde vara ansvarig, man går ju till en person som gör hela jobbet för att han skall veta. Men ofta så står det på kvittot att det är rejsgrejer och att det inte lämnas några garantier och då är man körd...
Såg att web tog 64USD per vippa för att "svetsa" dom. Kostar ca.500SEK styck till GSXen lite jobbigt med åtta stycken. Men jag vet inte om det KRÄVS på DRen som dom säger att det gör på GSXen.
 
Last edited:
Jag tycker att han borde vara ansvarig, man går ju till en person som gör hela jobbet för att han skall veta. Men ofta så står det på kvittot att det är rejsgrejer och att det inte lämnas några garantier och då är man körd...
Såg att web tog 64USD per vippa för att "svetsa" dom. Kostar ca.500SEK styck till GSXen lite jobbigt med åtta stycken. Men jag vet inte om det KRÄVS på DRen som dom säger att det gör på GSXen.

Får väl kolla upp det imorrn,jag har inget mer kvitto på vipporna mer än inköp så de lär inte vara omsvetsade iaf.
 
Jo. Träffat Klarkner fler ggr än jag orkar räkna å han e fan inte mer odödlig än jag. Råkar vara så att jag kan lite om metallurgi eftersom jag bla e utbildad tungt i ämnet å då inte bara teoretiskt eftersom jag jobbar med det praktiskt varje dag.
Å jag säger vad jag sa förut igen...rätt av.

Sundan.
Det finns ngt i trim sammanhang som vi kallar "trick of the week". Dvs...."new&improved".
Brukar funka sådär med den biten eftersom väldigt lite e nytt under solen.
Du vet...världens första turbomatade 4 ventils bil för "serie" produktion e liksom en Bentley från 1928 till min kännedom.. ;)

Vad jag försöker säga med det e att om du inte e ute å utforskar gränser med din hoj(vad gäller effekt/trimning) så applicera vanlig logik å bonnförnuft.
Det räcker mkt mkt långt allt som oftast.
 
Last edited:
Jo. Träffat Klarkner fler ggr än jag orkar räkna å han e fan inte mer odödlig än jag. Råkar vara så att jag kan lite om metallurgi eftersom jag bla e utbildad tungt i ämnet å då inte bara teoretiskt eftersom jag jobbar med det praktiskt varje dag.
Å jag säger vad jag sa förut igen...rätt av.

Jag vidarbefodrar bara vad världen mest framstående trimmare av Suzukis säger, dom kanske har fel, det kanske är en scam men det är inget jag hittat på. Kontakta någon av dom fimor jag räknat upp och fråga dom.
 
Gawd....the internet....*skakar bara på skallen*
Ja. Kan vara att du har rätt,det e inte det jag säger. Läs mellan raderna för guds skull. Vad jag efterlyser e lite vanligt bonnförnuft.

Å jag skojar inte heller,eftersom det tydligen handlar om det. Råkar vara så att jag läst metallurgi på mycket mycket tung nivå-bla. Det e därför jag ifrågasätter det. JUST pga att det pga det låter som fabler för mig.

Sen. Sundan. Som bla utbildad i metallurgi. Om jag inte missat ngt mycket väsentligt på universitet kan jag kort konstatera att det där med svetsning å härdat material kan du bara glömma under förutsättning att det inte e en extremt kunnig svetsare med extremt riktade tillsatsmaterial som gjort sitt jobb å det uppepå det e en extremt kunnig man i härdteknik som varit framme.
Orsaken till att det blir "fel" e att det vore billigare att helt enkelt CNC tillverkar nya detaljer med tyngre material i ljuset av hur ekonomisk CNC tillverkning blivit de sista 20 åren.
Vilken ingenjör som helst skriver idag under på den.
 
Last edited:
Asså...jag blir så full i skratt va.... Inget illa ment Yzzyx.
Logik is da skit.

Vi sitter nu å snackar metallurgi på ganska tung nivå,faktiskt..må vara att du inte e me på den med så ÄR det....å nånstans på vägen har vi tydligen tappat det med sunt förnuft fullständigt. Bonnförnuft helt enkelt.

Kammen har ventilspel. Eftersom det e en mekan kam..så har den av design ventilspel.
Vid bascirkeln skall där som logisk summering egentligen inte finnas ngr krafter inblandat.
Alls.
Det ser iaf jag som rimligt. Både kam å vippa/lyftare skall då vara i vila.
Å lika fulla förbannat e bascirkeln så full av GRAVA repor,som i bristande oljefilm osv mm,att det inte ens e löjligt.
I detta skall tydligen då...en "kromad" vippa,som inte e kromad eftersom det e en original vippa,ha haft kromsläpp...(öhh?)å den skiten skall ha fölt med ner i bascirkeln,där det alltså egentligen inte skall finnas ngr krafter inblandade alls,å skrapat sönder bascirkeln.?
Ärligt sagt tror jag mig själv om att dels vara hyggligt självkritisk å dels logiker..... :D

Som sagt. Jag har träffat Klarkner ett antal ggr i mitt liv. Har den största respekt för killarna på APE såväl som Klarkner...resten av det "names droppin du syssla me...yeah yeah...blir nog bra...
Men var fan blir det ens en fråga om krom eller bristen därav?
Asså allvarligt
Som Ali G säger...let´s keep it fuckin real.... Lite logik tack. *asg*

Titta på bilderna. Applicera lite vanlig logik tack. TS frågar vad som hänt.
I självkritik skall jag säga att jag skall egentligen hålla käft tills jag har de fysiska delarna i handen,bilder kan som bekant bedra,men ambitionen från min sida iaf e att försöka hjälpa till-å det med ett,tyck vad du vill,ganska stort mått av kunskap i frågan.
Det e INTE detsamma som att jag säger att jag e ofelbar. Mycket mycket långt ifrån å jag e så gammal att jag har inga som helst problem med att ha fel....
Men... ;)
Som sagt.
Logik tack.
 
Jag tänker inte fråga nånting tror jag,jag ber nissen som byggt motorn komma hit o titta sen får han ringa vem han vill.
Jag är väldigt less på denna hoj nu,samtidigt som jag gillar den så jag har försökt laga den hela tiden,eller rättare sagt betalat någon annan för att göra det.

Jag vet inte vart det felar någonstans,om det är otur eller slump eller skit bakom verktygen,men jag köpte hojen för drygt 4 år sedan och jag har kört ca 100 mil på dessa år.

Hojen tickade lite när jag köpte den,jag trodde det skulle gå att justera bort men felet var samma som nu,nerslitna vippor och skadad kam.
Ingen grov kostnad,vippor 1500 kam 1300 och lite packningar,valde att även byta balansaxelkedja o kolvringar för att vi ändå hade den isär.

Fick ihop den och efter lite strul med en ärjad kontakt på en tändspole så gick den bra igen,dock tar det bara ett par kortare svängar innan det smäller till i lådan och det visar sig senare att något pajat inuti,troligtvis en växelförare,och jag har sedan ett titthål bakom cylindern samt kamkedjan var av mm.

Bytte nån axel och några lager samt några drev och lagade blocket och satte ihop den igen och sedan funkade den bra. Några mil.

Och nu är vi här ,efter 14000 eller så i reparationer så börjar jag lessna.
Är inne på att börja om med en "ny" motor för att vara "säker" på att inte nåt gammalt problem ligger o jävlas,men det kanske slutar med att hojen får säljas som reservdelar,eftersom min budget är överskriden för länge sedan.
 
Slåss med ngt liknande just för tiden-inte för att det underlättar för dig utan bara för att skapa relatering-å det jag slåss med e en pyttemaskin,en stånka,som har för klent material i spindeln för avgasventilen av olika orsaker.

Vad jag försöker säga e att jag förstår dig. Mer än väl. Om man i sin tur inte kan utmana å ifrågasätta så TROR jag att det blir ännu svårare.
Å i likhet med dig älskar jag att köra hoj. Så e re bara.

Om jag då skall axla en yrkesroll igen som kortast så e de ju inge bra att du beskriver att maskin ätit vippor osv redan som original.

Nu e det samtidigt som så att i mitt yrke så har jag en enorm respekt för de som designar å tillverkar motorer. De e åxå mänskliga å ibland gör de fel.... Men handen på hjärtat e det inte speciellt vanligt då de till skillnad från dig å mig samt Yzzyx har ngt vi inte har(eller för den sakens skull varenda motor trimmare i världen med anhang) å det e ngt miljoner att göra sönder för i jakten på en produkt som håller måttet.
(Återigen.....logik... ;) )

Grejen e...
Om tom originalmotorn,som jag kan SVÄRA på har gett sitt under många många motorlab tester,ger upp ute i det "fria" så e det första man skall ifrågasätta omständigheterna. Rakt av.
Som sagt...de där gossarna på motorlabben(av vilka jag känner å krökar ihop med ett flertal) e dödliga dem med...å gör fel....
Men pga miljonerna de har att göra sönder för e sannolikheterna små. Det ser säkert du åxå,å sen får världens samlade "elit" öppna käften hur mkt de vill.
Jag säger dig INTE vem jag är...för att jag anser det kan vara skit samma,men jag e 101% ärlig när jag säger dig att detta e mitt jobb. Inte att meka utan att som högprofil trimma skit. Jag gör det varenda dag.
Å...jag e en SOPA jämfört just med de där miljonerna,för jag har dem inte. Å det kan jag garantera dig att det har inte APE,Klarkner mfl heller.... ;)

Så.

When everything else fails...read the fuckin instructions.
Det MEST sannolika här e mao,enl mkt enkel logik,att det på ena eller andra sättet handlar om ett handhavande fel.

Se det logiskt.
Om tex Suzuki släppte ut en maskin med ett oljesystem som e GRAVT sub par...hur många stämningar tror du det hade tatt innan Suzuki kan ta ner skylten?
Å det där med att inga garantier gäller vid det som e special...jojo....jag sitter JUST NU å e tvungen att innan fredagens utgång göra ett inlägg till Gbgs tingsrätt om varför ditt å datt skett pga att en tidigare kund från Tyskland stämt mig för att han inte e nöjd. Å...jag kommer torska. Så e re. Inte som dom...utan som sk förlikning. Pga att det e lika dyrt för mig att driva målet,försäkringar till trots,som att göra förlikningen...å gå vidare i livet.
Kort sagt. BULLSHIT om att man inte har ansvar om man som jag lever av att trimma maskiner å i fallet med domen....e "kunden" så snett ute att det finns inte-å jag kan bevisa det. Det hjälper INTE ett förbannade skit.... ;)
 
Last edited:
Körde du in kammen korrekt, med kamfett och rätt varvtal? Kolla vad som anges.
Vad använde du för olja? Om du använde bilolja måste det vara ACEA A3/B3 och/eller API SG vid ny kam. Måste vara tillräckligt med zink/ZDDP i oljan vid ny kam. De flesta MC-oljor uppfyller som regel detta.
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top