Ms. Fabulous
Ny medlem
Hej. Jag har en Yamaha Fazer 600 -02:a. Min hastighetsmätare slutade fungera häromdagen. Jag har googlat lite vad det kan vara för fel, men jag vill gärna ställa några frågor innan jag börjar skruva, eftersom jag inte är något mekproffs och ogärna gör massa jobb i onödan.
Jag tänkte först kolla kabeln så den är hel, men jag blir inte klok på kabeldragningen. Jag tittade i serviceboken och det finns massor av bilder. Vart tar kabeln vägen i hojen? Är det troligt att kabeln kan ha gått söder? Hur kollar man om den är hel? Finns det någon kontakt i hastighetsmätaren som kan ha ramlat ur? (Här finns servicebok om någon vill kika http://homepage.ntlworld.com/whitem/)
Det jag har förstått är att det kan vara fel nere i navet. Jag vet inte vad delen heter, men den har tydligen två klackar som kan gå av om man inte passar in dem ordentligt när man byter däck. Jag lämnade in hojen för däcksbyte nu i somras men jag har hunnit köra drygt 200 mil så jag tycker att är det fel i navet så borde det ha uppdagats ganska tidigt efter däcksbytet. Går det att se utifrån om det har gått sönder i navet eller är det ”inkapslat”?
När jag märkte att hastighetsmätaren slutat fungera så stannade jag och kollade vid navet. Det var några droppar av vad som jag uppfattade som olja där. Jag kollade efter läckage i gaffeln eller bromsen men det var helt. Finns det olja vid hastighetsmätarsensorn eller kan det helt enkelt vara så att det fett som verkstaden satt på efter monteringen av däcket ”smält” och blivit till droppar som kan uppfattas som olja?
//Helen
Jag tänkte först kolla kabeln så den är hel, men jag blir inte klok på kabeldragningen. Jag tittade i serviceboken och det finns massor av bilder. Vart tar kabeln vägen i hojen? Är det troligt att kabeln kan ha gått söder? Hur kollar man om den är hel? Finns det någon kontakt i hastighetsmätaren som kan ha ramlat ur? (Här finns servicebok om någon vill kika http://homepage.ntlworld.com/whitem/)
Det jag har förstått är att det kan vara fel nere i navet. Jag vet inte vad delen heter, men den har tydligen två klackar som kan gå av om man inte passar in dem ordentligt när man byter däck. Jag lämnade in hojen för däcksbyte nu i somras men jag har hunnit köra drygt 200 mil så jag tycker att är det fel i navet så borde det ha uppdagats ganska tidigt efter däcksbytet. Går det att se utifrån om det har gått sönder i navet eller är det ”inkapslat”?
När jag märkte att hastighetsmätaren slutat fungera så stannade jag och kollade vid navet. Det var några droppar av vad som jag uppfattade som olja där. Jag kollade efter läckage i gaffeln eller bromsen men det var helt. Finns det olja vid hastighetsmätarsensorn eller kan det helt enkelt vara så att det fett som verkstaden satt på efter monteringen av däcket ”smält” och blivit till droppar som kan uppfattas som olja?
//Helen