Trasig hastighetsmätare Yamaha Fazer

Ms. Fabulous

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
Yamaha XT660R-07
Hej. Jag har en Yamaha Fazer 600 -02:a. Min hastighetsmätare slutade fungera häromdagen. Jag har googlat lite vad det kan vara för fel, men jag vill gärna ställa några frågor innan jag börjar skruva, eftersom jag inte är något mekproffs och ogärna gör massa jobb i onödan.

Jag tänkte först kolla kabeln så den är hel, men jag blir inte klok på kabeldragningen. Jag tittade i serviceboken och det finns massor av bilder. Vart tar kabeln vägen i hojen? Är det troligt att kabeln kan ha gått söder? Hur kollar man om den är hel? Finns det någon kontakt i hastighetsmätaren som kan ha ramlat ur? (Här finns servicebok om någon vill kika http://homepage.ntlworld.com/whitem/)

Det jag har förstått är att det kan vara fel nere i navet. Jag vet inte vad delen heter, men den har tydligen två klackar som kan gå av om man inte passar in dem ordentligt när man byter däck. Jag lämnade in hojen för däcksbyte nu i somras men jag har hunnit köra drygt 200 mil så jag tycker att är det fel i navet så borde det ha uppdagats ganska tidigt efter däcksbytet. Går det att se utifrån om det har gått sönder i navet eller är det ”inkapslat”?

När jag märkte att hastighetsmätaren slutat fungera så stannade jag och kollade vid navet. Det var några droppar av vad som jag uppfattade som olja där. Jag kollade efter läckage i gaffeln eller bromsen men det var helt. Finns det olja vid hastighetsmätarsensorn eller kan det helt enkelt vara så att det fett som verkstaden satt på efter monteringen av däcket ”smält” och blivit till droppar som kan uppfattas som olja?

//Helen

Visst är det väl mekanisk drivning, det var ett par år sedan jag sålde min och kommer inte riktigt ihåg?
Dvs det går en rätt styv vajer i hölje från framnavet in till undersidan av hastighetsmätaren.

Isf är det rätt snabbt att kolla om nav/vajer funkar som det skall. Lossa vajern från hastighetsmätaren och kolla om den snurrar när du snurrar på framhjulet, eventuellt försök hålla emot med fingertopparna och verifiera att du inte orkar.

/Anders

Hej. hade samma problem med min XJ 900. I mitt fall var det en bricka i navet där 2 "öron" gått av. var tämligen enkelt att byta själv. Du kan börja med att ta loss hastighetsmätarwiren från navet. Sätt fast en skruvdragare eller liknande på wiren. Kör lite lugnt så ser du om wiren är hel. Mätaren skall ju röra sig då. Rör sig mätaren är felet nere vid navet och troligtvis den del med "klackar" på. Plocka den "kokan" som wiren sitter fastskruvad i vid navet så ser du denna bricka, och du ser då vilka "klackar" som gått av. Ring en Yamma-säljare så fixar dom fram det hela. Mascot motor hjälpte mig. Skickade med post. Vill minnas den kostade 138 kr. Om du kan plocka bort framhjulet från bågen själv så klarar du av att byta denna del. Lycka till.

Tack för svaren. Det lutar åt att jag måste kolla navet för det verkar vara där problemet ligger.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti