trasig håddisk igen

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
min data måste hata nya hårddiskar då min förra 200gb dog...

köpte en ny samsung sata 320gb för en månad sedan har precis hunnigt fylla den till gränsen med diverse porr och serier

när jag ska gå in på den så "F inte tillgänglig" filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas....:huvet

några ideer ? lämna in den och pynta 5laxar känns inte så aktuellt

Om du är berädd att betala nästan för att få tillbaka din p0rn så måste det vara riktigt bra skit!
Annars är det väl bara att utnyttja garantin och se glad ut.

Om du är berädd att betala nästan för att få tillbaka din p0rn så måste det vara riktigt bra skit!
Annars är det väl bara att utnyttja garantin och se glad ut.

få en ny får jag säkert (om man hittar kvittot...) men flera års samlande av det bästa från hela världen är ju ovärdeligt :huvet

För 5k får du en ny burk - att lägga över backuperna på. Jag kör med två identiska burkar (gällande diskar) här hemma. Iofs har mina diskar kraschat totally en handfull gånger på 25 år. Lika glad är man trots allt - att man orkat ta sig omaket att köra nån gång i månaden. Det räcker med extern USB, typ 1TB kostar ju numera bara runt 2k5.

För 5k får du en ny burk - att lägga över backuperna på. Jag kör med två identiska burkar (gällande diskar) här hemma. Iofs har mina diskar kraschat totally en handfull gånger på 25 år. Lika glad är man trots allt - att man orkat ta sig omaket att köra nån gång i månaden. Det räcker med extern USB, typ 1TB kostar ju numera bara runt 2k5.

Det vore väl ett otroligt slöseri med pengar, ett raid kort och en extra hårddisk kostar ju max en tusenlapp.

@kongo, hela internet är ju fullt med sånt bara tanka nytt =)

Det vore väl ett otroligt slöseri med pengar, ett raid kort och en extra hårddisk kostar ju max en tusenlapp.

@kongo, hela internet är ju fullt med sånt bara tanka nytt =)

vad är ett raidkort ?

får jag bara igång den så kan jag säkert tömma den och lägga grejjerna på mina andra så länge tills jag får en ny

men det är som en fin vinkällare med smaker och aromer från diverse hörnor av världen !! inget hastverk som man jämnförelsevis köper av en polsk lastbil

ingen dum ide men hade jag haft 1tb till så hade jag säkert fyllt den med

men en hårddisk till alla bilder får nog fan köpas

Last edited:

..."slöseri" tills den dagen kraftaggregatet får härdsmälta och du får +48 volt plus lite mer till båda dina hårddiskar. Hände mig själv för dryga året sedan. Hände min syster igår morse med skillnaden att hennes sp.agg inte levererade 12 volt i kvadrat utan bara noll volt. Två "jästa" kondingar fick bytas och hon blev lagom tacksam. RAID1 för datalagring vid hemmabruk är typ... nonsens. RAID0 på systemdisken är väl det enda försvarbara när man vill piska upp prestandan.

Extern USB-disk körandes på en extern AC-adapter är bland det enklare och säkrare sätten att få frid i sinnet. Den överlever t.o.m. en datorstöld! :näsblod

Kolla så att kylningen i låddan är OK, annars tar diskarna mycket stryk.

har jag fan inte tänkt på, lådan är ju helt full med skit och inga fläktar

biltema i morgon

har jag fan inte tänkt på, lådan är ju helt full med skit och inga fläktar

biltema i morgon

biltema hade bara 12volts... nån som vet var man kan köpa en oldschool fläkt ? sån stor rund som vrider sig höger och vänster

Last edited:
det var ju inte min sata som hade dött utan min äldre ide...

kanske att den blev för varm ? nu har jag fixat en snygg lösning haha

har två 512mb minnen men datan hittar bara 1 :confused:

Bifogat

• DSC_0027.JPG
    DSC_0027.JPG
    76.8 KB · Visningar: 43
Last edited:
Extern USB-disk körandes på en extern AC-adapter är bland det enklare och säkrare sätten att få frid i sinnet. Den överlever t.o.m. en datorstöld! :näsblod

Har varit på gång att göra detta i över ett år nu, men vad är bra när det kommer till usb-hd? WD My Book?

Har varit på gång att göra detta i över ett år nu, men vad är bra när det kommer till usb-hd? WD My Book?

Jag kör en Seagate Freeagent ( http://prisjakt.se/produkt.php?p=160103 )
Kör via eSATA och är jäkligt nöjd med den. Fungerar både med USB och eSATA men hastigheten när man tankar över med eSATA är betydligt bättre. Brukar ligga på runt 50-55 MB/s.
Dessutom tycker jag den är betydligt snyggare än den WD MyBook som jag hade först. Är dessutom gjord i aluminium så jag hoppas den leder bort värmen bättre än MyBook:ens plastskal.

Enda nackdelarna än så länge är att programmet för att justera in spinndown tiden samt lite annat lull lull inte finns till Vista, men det löser man genom att simulera XP.
Sen medföljer ingen eSATA kabel utan bara en USB2 kabel.

Back