Trasig bromsskiva, farligt ?

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Jo, att det är farligt fattar jag också, men hur illa är det?

Några jävla idioter har försökt sno bågen märkte jag idag när jag kom hem. Jag har ett lås som man sätter i bromsskivan och för att få upp det har de brytit sönder skivan. Dock har de inte fått dän låset...

Ett hack i skivan är alltså öppet, svårt att förklara. Att det inte är bra att köra race med en sådan skiva det förstår jag också, men det är ju trots allt bara en liten del av skivan som är trasig. Är det någon som har erfarenhet eller har en uppfattning om det går att jobbpendla med hojjen på detta vis?

Saken är den att jag verkligen inte har de 2000 kronorna det kostar att byta skivan. :( . Så antingen kör jag, eller får jag cykla... typ...

fan vad jobbigt...
 
Föjldfråga...

Det är inte själv skivan (alltså slitytan) som är fördärvat, utan endast navet. Går detta att byta separat, till ett mindre pris då ?
 
det är inte orginal med lösa skivor..
men det finns sånna skivor att köpa..
byter du ut skivan så bör du byta den andra oxå, oavsätt om du byter till orginal eller race skiva.

//Roger.
 
Tackar...

Anade att man bör byta bägge... innebär 4000 pengar = inte ens i närheten... skall ut o inspektera skadan. Har övervägt det i sängen en stund nu, och kommit fram till att det måste fan gå att köra med...
 
Qvint skrev:
Tackar...

Anade att man bör byta bägge... innebär 4000 pengar = inte ens i närheten... skall ut o inspektera skadan. Har övervägt det i sängen en stund nu, och kommit fram till att det måste fan gå att köra med...


det kanske finns en skrot som har ett par bra skivor från en å samma hoj.
 
Om du bedömer att skivan är användbar ett tag till så kanske du kan slipa ner skadan och runda av den så du inte har vassa kanter eller "skägg" på den. Det finns väl en viss risk att skivan spricker efter lång användningstid om du inte byter den. Slipar du ner defekterna så bör du slippa sprickor och sånt men håll ett öga på den och jobba över en dag eller tre och köp grejor så du slipper cykla.
Hittar du begagnat så duger väl det lika bra som det du hade innan skadan uppstod.
 
Bromsskiva

bsajanne skrev:
Om du bedömer att skivan är användbar ett tag till så kanske du kan slipa ner skadan och runda av den så du inte har vassa kanter eller "skägg" på den. Det finns väl en viss risk att skivan spricker efter lång användningstid om du inte byter den. Slipar du ner defekterna så bör du slippa sprickor och sånt men håll ett öga på den och jobba över en dag eller tre och köp grejor så du slipper cykla.
Hittar du begagnat så duger väl det lika bra som det du hade innan skadan uppstod.
Om du är trött på livet så fortsätt att köra, annars är det vanvett
 
Är du riktigt pissnödig... plocka av bromsoket och kör med endast 1 skiva. Lägg en klots mellan beläggen på den avplockade så att inte bromskolven åker ut för långt.
 
Tackar så mycket...

Får se vad det blir, men det lutar åt att det blir åka av ändå... Det ser inte så farligt ut, säger vi !
 
Det ska teoretiskt sett funka bra tills skivorna blir så varma att dom expanderar, och får ett utseende som en blomma..då kan det bli ett rejält hugg där i sprickan sen :död
 
Qvint skrev:
Tackar så mycket...

Får se vad det blir, men det lutar åt att det blir åka av ändå... Det ser inte så farligt ut, säger vi !

:kocko
Cykla! tills du sparat pengar till å repareras, annars.. fyll i ditt donatorkort, å btw säg upp din försäkring....
 
MoosE skrev:
det är inte orginal med lösa skivor..
men det finns sånna skivor att köpa..
byter du ut skivan så bör du byta den andra oxå, oavsätt om du byter till orginal eller race skiva.

//Roger.

Och av vilken orsak bör/skall han byta bägge skivorna om han sätter dit samma typ av skiva och bara EN skiva är kass???

Håller inte med dig eftersom jag inte kan se någon naturlig förklaring till varför bägge skivorna bör bytas om endast en är kass.

Råkade själv ut för något liknande där jag själv dock stod för fadäsen att försöka köra iväg utan att låsa upp det förb... skivbromslåset.

Nyhet: Det går inte så där himla bra! :huvet

Nåväl, att införskaffa en ny originalskiva (vilket är att föredra för min del) skulle göra mig 4200 kr fattigare (för EN skiva). Jag fick dock tag i en beg, på skroten som inte hade gått något (knappt 2000 mil) för 1500 kr som jag har kört ca. 4500 mil med sedan dess och jag har inga problem med mina bromsar varken den utbytta eller den gamla bromsskivan. De går många sköna/roliga mil till!

// Niklas
 
Avarage skrev:
Och av vilken orsak bör/skall han byta bägge skivorna om han sätter dit samma typ av skiva och bara EN skiva är kass???

Håller inte med dig eftersom jag inte kan se någon naturlig förklaring till varför bägge skivorna bör bytas om endast en är kass.

// Niklas

det blir ojämn bromsverkan annars...

//Roger.
 
MoosE skrev:
det blir ojämn bromsverkan annars...

//Roger.
För det första är det inte säkert att det blir ojämn bromsverkan alls och om det nu blir det so what?
Det är inte en bil där ojämn bromsverkan = sneddragning. :7peta

Jag har själv bytt en skiva efter skivbromstricket (dock utfört av en tidigare ägare), inga som helst problem.
 
MoosE skrev:
det blir ojämn bromsverkan annars...

//Roger.

Som Robban skrev! So what?

Ojämn bromsverkan får man på en bil om man har ett kärvande bromsok! Vilket lätt åtgärdas med en renovering för ett par hundra kronor och några timmars jobb! Ojämn bromsverkan kan man också få om man har belägg och/eller bromsskivor av olika kvalite (sorter).

Man kan också få ojämn bromsverkan om en bromsskiva är utsliten (allt för tunn = överhettas). Och man kan få ojämn bromsverkan av en hel uppsjö olika andra orsaker.

Men en förutsättning för diskussionen är att den gamla bromsskivan är ok (plan mm.) och att beläggen är fräsha och av samma kvalisort som den nya (alt. beg.) som monteras.

Dvs. är båda bromsoken ok och av samma typ och beläggen lika så får man inga problem på en mc.!

// Niklas
 
Jag blir lika förvånad varje gång folk börjar prata om ojämn bromsverkan på en MC som ett stort problem. Tror väldigt många blivit påverkad av hur det fungerar med bilen.
Annars tror jag väldigt många effektsvagare hojar med bara en framskiva skulle har stora problem. :D

Åter till tråden. Kan du försöka ta ett kort på skadan så kanske fler kan komma med bra synpunkter!
 
Vet inte om ja är ute o cyklar nu men kan de inte bli obalans i framhjulet om de saknas en bit av skivan? Eller sitter skadan så långt in mot centrum att de spelar kvittar?
 
mjukis skrev:
Vet inte om ja är ute o cyklar nu men kan de inte bli obalans i framhjulet om de saknas en bit av skivan? Eller sitter skadan så långt in mot centrum att de spelar kvittar?

DET skulle naturligtvis kunna vara ett problem. Dvs. balansproblem med efterföljande vibbrationer som uppkommer vid körning vid en bestämd hastighet alt. för jämnan.

Jag har ingen erfarenhet av detta men jag skulle tro att det skall till ganska stora bitar ur en bromsskiva för att man skall få märkbara problem av detta. Och frågan är om inte bitarna då är så stora att man får andra problem. Dvs. en bromsskiva som är direkt livsfarlig att använda!

// Niklas
 
Just nu ser det ut såhär det jag kör på...

Skall fila bort de utstickande delarna... Har inte så mycket val annat än att köra på det... Men det känns som om det inte blir ngn bankörning eller racekörning på ett tag...

Edit/tack för svaren btw!
 

Bifogat

  • P1010034 (Small).JPG
    P1010034 (Small).JPG
    35.2 KB · Visningar: 217
Det där är nog rätt lungt tror jag..*duckar för smutskastning* men jag tycker det är så pass litet, och att det sitter så många bultar att din skiva inte ser ut att kunna röra på sig så mycket..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top