Trasig bränslepump? Rimlig slutsats?

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Hej!

Jag har startproblem med min Yamaha Fazer. FZS 600 RJ02, från 2002.

Cykeln har förgasare och är utrustad med bränslepump. Tidigare hördes ett tickande läte när jag vred igång tändningen. Jag tolkade det som att bränslepumpen jobbade. Efter någon sekunds väntan startade den snällt.

Nu har ljudet förändrats och låter "sjukare"? Svårt att beskriva, men hur som helst annorlunda mot tidigare.

Cykeln startar alltid fast man måste veva runt startmotorn länge och väl innan den tänder.

Återstart strax efter att den varit igång går lätt, men problemet uppträder när den stått någon dag sedan föregående körning.

Löser man problemet med en ny bränslepump? Vilka åtgärder skulle ni rekommendera?

Vänliga hälsningar
Pelle
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kolla din batterispänning under start.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Batteriet är friskt och fint. Det dippar inte onormalt mycket när det driver startmotorn. Startmotorn låter för övrigt likadant nu som tidigare. Det som skiljer är det tickande lätet som aktiveras när man vrider tändningsnyckeln. Startmotorn, kopplad till startknappen är normal.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har haft en Fazer 600. Bränslepumpen jobbar upp tryck i förgasarna innan start, så låter den annorlunda så har något hänt. Kolla även bränslefiltert så att det inte är täppt eller om du har veckat en bränsleslang, båda stryper flödet och då kan pumpen låta annorlunda.
 
Last edited:

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Jag har haft en Fazer 600. Bränslepumpen jobbar upp tryck i förgasarna innan start, så låter den annorlunda så har något hänt. Kolla även bräslefiltert så att det inte är täppt eller om du har veckat en bränsleslang, båda stryper flödet och då kan pumpen låta annorlunda.
Kanon! Cykeln går ju som den ska när den väl kommer igång utan att visa några svaghetstecken. Visst borde det tyda på att bränsleslang och filter är ok?

Kvar är bränslepumpen. Vågar man beställa en ny och hoppas på att det är det som är felet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kanon! Cykeln går ju som den ska när den väl kommer igång utan att visa några svaghetstecken. Visst borde det tyda på att bränsleslang och filter är ok?

Kvar är bränslepumpen. Vågar man beställa en ny och hoppas på att det är det som är felet?
Byt helst alla tre sakerna samtidigt då det är förbrukningsvara.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Är bränslepumpen verksam endast som förberedande inför start eller driver den bensinflödet kontinuerligt även när motorn är igång?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är bränslepumpen verksam endast som förberedande inför start eller driver den bensinflödet kontinuerligt även när motorn är igång?
Bränslepumpen är normalt verksam ett par sekunder när tändningen slås på för att bygga bränsletryck. Vissa slår sen av, andra inte. Bränslepumpen går konstant när motorn är i drift.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Bränslepumpen är normalt verksam ett par sekunder när tändningen slås på för att bygga bränsletryck. Vissa slår sen av, andra inte. Bränslepumpen går konstant när motorn är i drift.
Åh! Går det att ta reda på hut det fungerar för min Fazer cykel? Den går ju fint och utan svaghetstecken när den väl startat.

Tänker att om bränslepumpen ska vara i kontinuerlig drift under körning tyder det väl i sådana fall på att det inte är pumpen som är problemet just eftersom cykeln går som den ska. Tänker jag rätt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Åh! Går det att ta reda på hut det fungerar för min Fazer cykel? Den går ju fint och utan svaghetstecken när den väl startat.
Du får göra som jag med min Firebird V8, slå av och på tändningen tills man hör att bränslepumpen byggt upp trycket och börjar gå lite tyngre - då vet jag att den startar på en grisblink utan att behöva köra startmotorn i flera sekunder. Egentligen är det sopparfiltret jag skulle behöva byta, det nya ligger i skuffen sen 8 år tebax, men orkar inte byta, inte idag heller.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Du får göra som jag med min Firebird V8, slå av och på tändningen tills man hör att bränslepumpen byggt upp trycket och börjar gå lite tyngre - då vet jag att den startar på en grisblink utan att behöva köra startmotorn i flera sekunder. Egentligen är det sopparfiltret jag skulle behöva byta, det nya ligger i skuffen sen 8 år tebax, men orkar inte byta, inte idag heller.


När nyckeln vrids till tändläget hörs ett tickande ljud, först i snabb takt sedan avtagande. Gör man om proceduren så hörs inget alls, något jag tolkar som att pumpen är "nöjd" med tycket.

Trots det är cykeln numera svårstartad. Cykeln har tidigare startat utan problem efter att pumpen fått jobba upp tryck. Den enda skillnaden är att det tickande ljudet låter annorlunda nu mot tidigare.

Bränslefiltret är relativt nytt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trots det är cykeln numera svårstartad.
Då skulle jag misstänka batteriet, där en eller flera celler har taskigt flås. När du gnussar på med startmotorn värms batteriet upp och lämnar då mer kräm än när det är kallt.

Anslut ett bilbatteri, SE TILL ATT BILEN INTE GÅR PÅ TOMGÅNG - det förstör motorcykelns regulator, och prova att starta hojen kall.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Då skulle jag misstänka batteriet, där en eller flera celler har taskigt flås. När du gnussar på med startmotorn värms batteriet upp och lämnar då mer kräm än när det är kallt.

Anslut ett bilbatteri, SE TILL ATT BILEN INTE GÅR PÅ TOMGÅNG - det förstör motorcykelns regulator, och prova att starta hojen kall.
Det ska jag testa! Har ytterligare ett mc-batteri så jag kan ju koppla direkt mot det för att prova om det blir någon skillnad.

Batteriet som sitter i cykeln är i och för sig ganska fräscht. Det orkar exempelvis veva runt startmotorn utan problem tills cykeln startar. Borde inte bränslepumpen nöja sig med en bråkdel av vad en startmotor behöver? Spänningen dippar inte onormalt mycket vid startförsök.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag skulle tro att polspänningen med kallt batteri med startmotorn i drift blir för låg för att ECU'n ska fungera normalt.

Mina tre GSF1200 hatar Biltema-batterier efter ett år då polspänningen blir för låg med startmotorn i drift. Med Yuasa, nemas problemas.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Åh! Ska testa med nytt batteri innan jag beställer ny bränslepump!

Visserligen är ju pumpen igång innan startmotorn aktiveras så den borde inte behöva konkurrera om spänningen. Men det skadar ju som sagt inte att testa.

Tack för goda tips!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top