Transportstöd från Jula

Har för mig att folk skrivit att det är för smalt för sporthojar... men jag vet inte om de bara gått på måtten eller faktiskt provat.

Själv kör jag på ett från Ricambi-Weiss... kostade typ 460:- inkl frakt från ebay.

Nej det är för smalt i övrigt rena rama skiten duger inte ens till en enduro. Lämnade tillbaka mitt direkt och snickrade ihop ett eget i trä blev ljusår bättre.

Kanske gjord i första hand för crosshojar?
Om så, crosshjulen är 21 tum och ibland gör dom tansportstöden även djupa, som i sin tur kan bromsskivorna ta i på en 17 tummare.

Konstigt mitt jula-stöd funkar.Men det är klart däcket går inte in i bygeln men trycks mot den.

Funkar hur bra som helst om man ställer in avståndet rätt, hojen kilas fast, blir riktigt stadigt men säkra med spännremmar förstås.

400 spänn kan det va värt då??även om man kanske får mådda lite,,ska bara ha det som tillfälligt stöd här i livet vid lastning/lossning.

400 spänn kan det va värt då??även om man kanske får mådda lite,,ska bara ha det som tillfälligt stöd här i livet vid lastning/lossning.
Tycker det funkar bra .Först när jag testa det utan att bultat fast den i golvet och skulle dra ur hojjen så följde stödet med så jag fick stå på stödet o putta av hojjen.

lite dyrt bara. Man kan ju få tag på stort sätt samma för mindre än 1k om vi nu ändå pratar över www.

Förövrigt är det från Jula för smalt oavsett vad folk säger.
DET GÅR men...
Men det är ganska lätt att fixa en ny båge eller modda bågen om man känner att tid inte är värt pengar.
Gjort så själv då jag inte var vaksam vid inköpet.

Jag rekommenderar valfri med rätt mått under tusenlappen.
Vart fall om man skall ha det till transport.
Vill man ha utan att bulta fast kan det vara värt att kolla på de lite dyrare varianterna.

Vill du att hojen ska stå stadigt. Behövs inga spännen över gaffeln!

View attachment 353532

Webb länk

/Nitrous

Last edited:
Den använder jag med.
Klockrent.

Jag har bandat fast mina i bussen, för som nån skrev så drar man med sig det bakom när man ska lossa.

Det har hänt mig en gång att den åkt med... men då blev det till att investera i ny framskärm också. :(
Så yes, fastbultat är det som gäller, min sitter fast monterad i racebussen. Funderar på att skaffa en till hit hem också.

Jag hade nog hellre kört på detta då, det jag själv använder (och en jättebunt i Skåne då de kört ett gäng gruppköp på det).
http://www.ricambiweiss.de/index.php/cat/c336_WHEEL-CHOCK.html/XTCsid/17sd2akl3sn7guindbgvbf3ma5

Vi köpte 2 likadana, funkar perfekt. Blev dryga 1000-lappen inklusive frakt.
Det bör sitta fast i golvet på grund av att det gärna glider när hojen ska i eller ur. Är man 2 är det inga problem, alternativt att man binder fast stället framåt och bakåt (Vi kör inte hojarna längst fram mot väggen mot kupén). Hojen står av sig själv i stället, vilket underlättar vid fastspänning. Självklart så spänner vi hojarna både framåt och bakåt, vill ju inte att dom ska ramla eller fara runt vid en hård inbromsning

Köpte Julas,,,de e fan inte värt att stå och bocka eget järn för 400spänn....redan provat..kanske inte optimalt om man ska ha det för transport men som jag sa så ska jag ha det tillfälligt när jag lastar/lossar och inte har nån vägg att luta hojen emot men man hämatr bakstödet.

Tackar för alla svar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...