Transportera ZZR1400 på släpvagn

peterman63

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
1985, Yamaha FZ750. 2006, Kawa ZZR1400
Hej alla,

Förhoppningsvis blir jag ny ägare till en zzr1400 denna helg. Tanken är att frakta hem den på släpvagn. Jag har läst en hel massa mer eller mindre bra tips på hur man skall spänna fast för att den skall stå stadigt. Men en ZZR är ju duktigt inkapslad i kåpor högt och låg och jag vill inte spänna band mot en kåpa.
Hur skall jag spänna upp hojen? Måste jag ha ett bräd-paket runt framhjulet?

Tips mottages tacksamt!

/ Peter
 
4 band

1 per passagerarfotpinnehållare
2st i nedre gaffelkrona så är du på insida kåporna.

Denna metodika har fungerat för mig på diverse kåphojar.

Dra o slit i hojen o se hur den står. Glöm ej o kolla o ev efterspänna efter lite körning.

Edit: Tänkte på det här med brädor. Jag har ibland spikat 2 tum2 eller 2 tum 4 dikt an hjulen. Blir superbra det... Obs att det skall spikas i durken på fordonet inte i däcken :SH
 
Last edited:
När jag körde två hojar till bana, fick hjälp med surrningen för övrigt, så drog vi även ett spännband genom bakfälgen så att de inte skulle "dansa". I övrigt spikade vi även balkar i golvet på släpet för att fixera framhjulen, jääävligt hårt material var det så en slägga hade underlättat alt skruv/skruvdragare.
 
Brukar själv surra i nedre "gaffelkronan" samt bakdäcket där jag lägger bandet ett varv runt däcket. För att hindra bakänden att hoppa i sidled.

Nu kör ju jag BMW R1100S så när jag surrar i vad som kan kallas nedre gaffelkronan, är det utan att komprimera fjädringen.

En bekant som kör TL1000R brukar surra i styret och passagerarfotpinnehållarna
Typ på detta sättet.

http://www.discountramps.com/articles/motorcycle-tie-down.htm

Någon form av plankor brevid framhjulet är ju som tidigare sagt väldigt bra. Jag brukar använda En lagom bred (typ samma bredd som släpet) OSB-skiva där jag limmat och sedan skruvat fast 2st 45x95 på högkant. Funkar bra. Skivan hålls ju på plats av hojens tyngd och man slipper skruva fast saker i kärran. Är väl extra bra om man lånat eller hyrt kärran....
 
Tack för svaren.
Farsans kärra visade sig ha tipp vilket var en positiv överraskning. Då slipper jag plankor.
Imorgon bitti bär det av och förhoppningsvis står pärlan på garageuppfarten under eftermiddagen! :banana

/ P
 
Du vill ha en ramp iaf. Tippar man "hela vägen" blir det grymt brant (har också tipp).

Plocka med dig rejält med band, så mkt som möjligt.

Håll hojen framåt/nedåt/sidled som ovan sagt från undre styrkronan. Är vagnen bred och fästena i ytterkant kan det blir tight mot insidan av kåpan iaf (har en sån hoj också :(). Jag har ju turen att ha moddat min kärra för 2 hojar, så jag har fäste i mitten också. Då får man ställa den på "ena sidan" så blir det brantare ned från kronan. Har du inte den möjlgheten kanske du får ful-haxa lite så du kan "dra ihop" banden på nåt sätt (extra band). Sitter fästen på kärran dumt till kanske du måste dra i saker som inte tål hur mkt belastning som helst. Fler punkter = delad belastning -> extra band..

Även om det kanske löser sig supersmidigt och du egentligen bara behöver 2 band. Ha så mkt som möjligt med dig.

"Stroppen" från biltema man kan dra över styrändarna kanske inte heller är en dålig idé, 179:- är ett lågt pris för en lyckad transport.

Grattis i förskott då :)
 
Denna lösning är överlägsen. Flertalet tillverkare finns men alla har samma princip på sina modeller.
Rulla upp/in och släpp. Sen är det bara att spänna i sidled så att den säkras fär att välta. Klart!
Kan med fördel alterneras mellan transportvagn och garaget.
Sport%20Chock%20faded%20Gsxr%206.jpg:yoparty
 
Konstigt att alla ska spänna så mycket som möjligt?
Enligt min lära inom lastsäkring ska man spänna fast det OFJÄDRADE på hojen, vilket är hjulen! Sist jag transporterade min ZZR1400 drog jag ett runt bakhjulet, samt ett på vänstersidan av ramen för att den inte skulle tippa! Hade ingen ställning till framdäcket utan hade henne ståendes på stödet :tummenupp

Oavsett så gratulerar jag dig till köpet av en underbar hoj :D
Får man lov att fråga vilken årsmodell det blev?
 
Konstigt att alla ska spänna så mycket som möjligt?
Enligt min lära inom lastsäkring ska man spänna fast det OFJÄDRADE på hojen, vilket är hjulen! Sist jag transporterade min ZZR1400 drog jag ett runt bakhjulet, samt ett på vänstersidan av ramen för att den inte skulle tippa! Hade ingen ställning till framdäcket utan hade henne ståendes på stödet :tummenupp

Oavsett så gratulerar jag dig till köpet av en underbar hoj :D
Får man lov att fråga vilken årsmodell det blev?

Man ska helst undvika att ha den på stödet.
 
Jag har snidat ihop av trä en ställning för framhjulet.
Kör in framhjulet. Bredden på ställningen är släpets bredd invändigt. Då viker sig varken hjulet eller att själva ställningen far åt sidan. Använder den på mitt släp samt i Traficbussen.

Enkelt kan man ju i princip göra av plankor: två plankor släpets bredd och två korta plankor på längden.....dvs kör ner hjulet mellan.

Har sen en mc-hållarband över styret(världens bästa uppfinning)
Image.ashx


Fram har jag bara sk "snabbspännare". Drar inte ner speciellt hårt.
Bak också snabbspännare av enklare sort. Låser fast den fjädrande massan tex på bakre fotpinnarna genom att bara trycka ner lite med ena handen och med den andra handen dra i bandet. Då hoppar den varken åt sidan eller uppåt.

Gör det lätt ensam och det tar för mig inte många minuter så är hojen på plats och det känns som man skulle kunna fara på crossbanan med hela ekipaget.

Snabbspännarre fram tycke jag ska vara av bra kvalite, bak spelar ingen roll. Transorterar jag +100 mil brukar jag säkra fram med en extra snabbspännare av enklare sort.....utifall.

Biltema har en sk mc-hållarband med inbyggda snabbspännare till bra pris, dock så litar jag inte riktigt på deras spännare.... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-82496/

Såhär ser då det ut i bussen:
120308b1.jpg
 
Ett spännband på vardera gaffelbenet, mellan ok och axeln, sen drar man dom framåt, ner mot öglorna i golvet på släpet och spänner fast framhjulet mot framlemmen. Hojen står med obelastad fjädring, men hur stadigt som helst! Dessutom är det ingen som helst risk att man skadar kåporna och det är betydligt mycket enklare att få dit banden än när man ska bråka runt gaffelkronorna inkl allt som är ivägen där uppe :tummenupp
 
Det blev en blå -06 med Yoshimura och PC5. Är klart nöjd med köpet.
Det blev premiärtur i söndags, 6 mil i 6 graders värme. Tog det väldigt lugnt och försiktigt med tanke på all sand och grus som finns på vägarna. Men det kändes bra... :banana:banana
Kan knappt vänta på att få vrida på lite mer på allvar.

zzr på släp.jpg

Ang transporten så gjorde jag som på bilden ovan (OBS; inte min hoj). Jag fick sätta en träkloss framför framhjulet så inte framkanten på skärmen gick emot överkanten på främre sargen på kärran som är ganska hög. Enkel och väldigt stadig fastsättning, behövde inte spänna om cykeln en enda gång under resan på 35 mil. Smidigt också med tipp på kärran...
Tack för synpunkterna!
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top