Transportera MC på släp

• Thread starter Thread starter 112
  • Start date Start date

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Vmax
Är det någon som har erfarenhet av att transportera en MC på släp och har bra tips på fastbindning och om den bör förankras på sidostödet eller centralstöd?
Man vill ju inte att besten skall slita sig...

Inget stöd alls är det bästa.
"Förankra" framhjulet med hjälp av brädstumpar så det inte kan röra sig i sidled (och längsled). Sedan använder du spännband för att stabilisera.
Det finns några tidigare trådar om detta - sök och du skall finna.... :)

In med framhjulet i ett hörn, spänn me remmar på sidorna.
Spänn ner framfjädringen/gaffelhuvudet ner mot hörnet.
Använd INTE stödet!

112 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att transportera en MC på släp och har bra tips på fastbindning och om den bör förankras på sidostödet eller centralstöd?

Beror på vad den har för utrustning, har den ex motorbågar är det perfekt att på varje sida spänna med RIKTIGA spännband(sådanna som man vickar fram och tillbaka på) och bak om det finns ex ställning för väskor etc, ställ hojjen med framhjulet mot framstammen av kärran, finns det inga motorbågar ställning bak, så ta runt gaffelbenen fram, man kan ta över bakhjulet och dra fast bakåt mot bakstammen samt stabilisera åt sidorna, skall du åka långt tänk på att stanna och efterdra emmellanåt, för det kommer att släppa efterr varteftersom, beroende på hurlångt du skall åka?.

Dra inte så hårt så framgafflarna bottnar helt! Med lite bondförnuft, samt att man måste ta hänsyn till vilken typ av hoj samt hur kärran ser ut, samt vad man har för fästmöjligheter, så får man anpassa därefter så kommer det nog gå bra :tummenupp

112 skrev:

Jag ställer inte in framhjulet i ett hörn, jag brukar föredra att den står rakt fram!

Broder,
Helt klart så bör du ställa hojen rakt, dra spännband genom gaffelkronorna å trycka ihop gaffeln(inte fullt). Då lär den stå så det räcker.
Dessutom så kan du ju förankra med nåt spännband genom ramen eller bakhjulet. Det bör räcka!

Använd inte stödet!

Fast du kör ju V-max, så då bör du ju egentligen köra hojen hem!!

/VG

Glöm stödet som eldstorm säger, det kröker du bara.
Jag har transporterat min offroadare rätt mkt, bl a till uppkörningar och övningskörningar och det har funkat klockrent.
Gjorde mig ett "ställ" för framhjulet av några brädbitar så det inte rör sig i sidled el bakåt (fram tar ju lemmen i). Spänn ett band åt varje håll i gaffelkronan ut mot hörnen på vagnen och dra så du åtminstone trycker ner halva gaffeln, då får du bra stabilitet.
Sen drar du ett band bak oxå. Jag drar alltid över pakethållare el liknande och rätt över så jag får ner dämparen till dryg hälften el nåt. Sitter det så stadigt att det inte rör sig något om du skakar lite på hojen i sidled så funkar det. Jag har transporterat både hoj och skoter i rätt många mil och det har funkat hur bra som helst.

Ett spännband från varje sida (fäst det i ramen vid fotpinnarna nånstans) och spänn neråt utan stöd. I bil brukar det räcka så, fäst frambromsen med ett buntband.
Är du osäker så fäst bakdelen på hojen med ett band över och runt däcket.

Skall du transportera hojen långt på släp skulle jag rekommendera följande.

*Ställ hojen i mitten av släpet mot främre lastlämmen.

*Två spännband, en genom vardera undre gaffelkrona och snettframåt/neråt. Fästes lämligen genom att dra den runt balken till kulhandsken.

*En sitter på hojen så den är verikal, den andre spänner ner fjädringen till ca 60% av fjädringsvägen. Är man ensam så spänn sidan där stödet är litegrann och spänn sedan andra sidan så den står vertikalt.
(För att den inte skall flytta på sig)

*Spännband fästa i ramen ungefär vid sadeln på hojen och dra dem rakt ut åt sidorna på släpet. Fäst i lämplig fästögla och spänn lite lagom. (för att den inte skall tippa)

*Spännband genom bakhjul och rakt bakåt i lämplig fästpunkt (för att den inte skall komma in i baksätet om det smäller)

*Stripes/buntband/kraftig gummisnod runt bromshandtaget med lite lagom broms på. (för att den skall stå lite stadigare)

Komplettera gärna med brädbitar från sidolämmarna till framdäcket för att framdäcket inte skall flytta på sig i sidled. Dock så har jag kört hojen på släp i 150 mil enligt ovan utan problem. Jag har tillochmed haft tre sporthojar på ett litet 750 KG släp.. Men det är en annan historia...

amullo skrev:
Dock så har jag kört hojen på släp i 150 mil enligt ovan utan problem. Jag har tillochmed haft tre sporthojar på ett litet 750 KG släp.. Men det är en annan historia...

När körde DU 150 mil enligt ovan?? :va
Sorry kunde inte hålla mig. :tuttar

Fast annars så kan jag bara hålla med om tillvägagångssättet!
112, knappast några problem med att lasta nu va?

/PeGe

buntband? det var en ny variant.. :)

annars kan man väl bara lägga i växlen kanske? vad vet ha... :va

Ahh
Tusen tack för alla råd och rön! Nu vet jag hur jag skall göra.
Vmax väger ju lite grann och den skall flyttas 40mil.

Lyfter en gammal tråd med mitt första inlägg! det enda jag hittade om lastning av hoj på ett släp!

Är påväg att köpa min första hoj till veckan och måste köra upp den ca30mil på ett släp då jag inte har körkortet ännu!

finns det några bättre beskrivningar för en total novis! å gärna bilder på hur ni lastat! vart kan man dra åt spännbanden osv?

tänkte hyra ett släp som är tippbart så blir det lite lättare att lasta iaf!

Dibbe75 skrev:
2248340 Lyfter en gammal tråd med mitt första inlägg! det enda jag hittade om lastning av hoj på ett släp!

Är påväg att köpa min första hoj till veckan och måste köra upp den ca30mil på ett släp då jag inte har körkortet ännu!

finns det några bättre beskrivningar för en total novis! å gärna bilder på hur ni lastat! vart kan man dra åt spännbanden osv?

tänkte hyra ett släp som är tippbart så blir det lite lättare att lasta iaf!
Surra i kronan, moppen lyfter man upp på 2 pers!
Ställden på stödet med framhjulet mot gaveln spänn ett band lite lagomt sedan motspänner du från andsra sidan till den står skapligt rakt!
Nu behövs ej stödet så det kan du fälla upp om du vill!
Sedan e det bara o tuta o köra :)
Så här typ fast den e nerspännd när kortet knäpptes

Bifogat

• HPIM3762.jpg
    HPIM3762.jpg
    135.1 KB · Visningar: 13,702
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...