Transportera hojen till uppkörningen - byråkratiska regler

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Hej,

Jag är en sådan där jobbig jävel som försöker hitta "kryphål" när det finns. Som ofta med den svenska staten så är det dock jävligt låst och det går inte att göra mycket åt någonting. Denna tråd är mest på skoj för att se hur kreativa folk är. Troligtvis går det väl inte att lösa.

Om ett tag kommer jag att börja köra på körskola och sedan köra upp. Tanken är att jag ska köra upp med min egen cykel. Det finns dock ett par problem som uppstår med detta då jag inte har någon privat handlare, och i alla fall ingen som kan ta ledigt en dag för att "transportera mig"

Så, hur får man cykel till manöverbanan?
- Trafikverket eller vem jag pratade med: Hyr en släpkärra och kör dit den.

Okej, detta fungerar ju dock, problemet är sen kör man uppkörningen och hamnar ca 1 mil åt ett annat håll från där man börjar. Skulle man nu kugga uppkörningen som tyvärr alltid finns en chans att man gör. Hur får jag då tillbaks cykeln till manöverbanan? För jag får ju inte köra motorcykeln dit.

Detta hade de inget svar på självklart utan deras svar var att så här är reglerna. Lös det hur du vill.

Tanken är att slippa hyra körskolans handledare då han tar hutlösa pengar för att följa med dig. I förhållande till tiden han spenderar är det väl ganska billigt, men i förhållande till arbetet han gör (ingenting) så är det ju ganska dyrt.

Min fråga till Sporthoj: Är det någon som känner till något kryphål :fakta? Hur löser jag detta :D?

Handledaren åker med dig tillbaka till manöverbanan, som för övrigt är startpunkten för din uppkörning. Du får reda på när ni kommer tillbaka om du klarade det eller ej.
ta hojjen på släpet, handledaren kommer ju att se dig komma åkandes annars :P Och rulla dit den är rätt genomskinligt :P

Har aldrig hört att man har lämnat någon som har kört upp någon annanstans än där man har utgått ifrån . Låter ologiskt att lämna någon utan körkort med fordon 1 mil ifrån utgångspunkten .

Förklara vid uppkörningen att ni behöver landa på samma ställe som ni startar från, om det inte framgår tydligt ändå. Jag tror inte att problemet är så stort som det känns just nu.

Har aldrig hört att man har lämnat någon som har kört upp någon annanstans än där man har utgått ifrån . Låter ologiskt att lämna någon utan körkort med fordon 1 mil ifrån utgångspunkten .

När jag tog A1 eller A begränsad så började uppkörningen på en manöverbana och därifrån körde du sedan trafikdelen och slutade hos trafikverkets kontor i staden. Så omöjligt är det inte.

När jag tog A1 eller A begränsad så började uppkörningen på en manöverbana och därifrån körde du sedan trafikdelen och slutade hos trafikverkets kontor i staden. Så omöjligt är det inte.

Så om en stackare inte klarar uppkörningen, får denne ta bussen tillbaka till manöverbanan för att hämta bil+släp? Vilka pajsare!

Jodå. Det händer. När jag tog bågekortet så började vi vid manöverbanan en bit utanför uppsala och slutade intill deras kontor inne i Uppsala. Kanske inte 1 mil emellan men tillräckligt långt för att det inte ska vara ett alternativ att putta hojen om man inte får kortet.

Men det är ju fullt möjligt att dom löser en sådan grej om man talar om att man behöver landa på samma ställe som man började på.
I mitt fall så körde jag med trafikskola så då fanns ju inte problemet. Men körskoleläraren drog när jag skulle ut.
Han sa bara till mig att "Du hittar ju tillbaka själv så du kan väl dra en extra runda själv och sen lämna av hojen vid trafikskolan när du är klar"
Han var tydligen rätt säker på att jag skulle greja det.

När jag körde upp för a1 slutade vi på vv kontoret men innan trafikdelen fick jag välja slutpunkt.

du tar med nån polare som kan köra bilen? alla moment tar ju bara ca 1timme ^^

Det låter ju högst orimligt att dom skulle lämna dig på en annan punkt än där dom började. Om nu så är fallet så förklara det för den du kör upp med, dom måste ju ändå tillbaka för att hämta nästa grupp med uppkörare? :rolleyes:

Vill du inte hyra släp så fråga en kompis med mc-kort så kan den personen köra hojen till uppkörningen.

Jag körde själv upp i jönköping då det var dåligt med tider i gbg. Vi samlades på manöverbanan och alla gjorde manöverproven, sen åkte vi alla till trafikkontoret i stan där trafikdelen skulle utgå ifrån, jag hade ju med mig farsan som handledare, var nån mer privatperson sen en körskola med 5-6 elever.

Den körningen där klarar du ju inte på egen hand utan handledare, altså kan du ju inte ens genomföra uppkörningen över huvud taget. Sen har jag för mig att en handledare endast får ha en elev åt gången, gäller inte det trafikskolelärare med? isåfall körde ju alla trafikskolans elever utom en olagligt :va

edit: kan tillägga att jag hade en mycket trevlig äldre herre som prövade oss, på en BMW modell stor och klumpig, så med tur jobbar han fortfarande kvar och då får samma herre :) väldigt tydlig med vad han ville man skulle göra om och inte som i min första uppkörning ("dendär inbromsningen får du göra om!" eeeeeeeek!, bromsar ännu hårdare än innan med fett däckskrik, efteråt förklara han att han tyckte första inbromsningen var för hård, trodde ju den va för klen när han sa så:va)

Last edited:
Jag körde själv upp i jönköping då det var dåligt med tider i gbg. Vi samlades på manöverbanan och alla gjorde manöverproven, sen åkte vi alla till trafikkontoret i stan där trafikdelen skulle utgå ifrån, jag hade ju med mig farsan som handledare, var nån mer privatperson sen en körskola med 5-6 elever.

Den körningen där klarar du ju inte på egen hand utan handledare, altså kan du ju inte ens genomföra uppkörningen över huvud taget. Sen har jag för mig att en handledare endast får ha en elev åt gången, gäller inte det trafikskolelärare med? isåfall körde ju alla trafikskolans elever utom en olagligt :va

Trafikskolelärare får ha flera elever ute på vägarna samtidigt, privat handledare får nog bara ha en?

när jag körde upp för obegränsad förra våren så tog jag hojen på släp till örebro, dom hade banan utanför örebro så när vi var klara så fick jag packa in hojen och åka in till kontoret och starta därifrån så det blev mycket av och pålastning för min del men det var bara för dom hade banan en bit från stan.

Jepp, var exakt lika för mig. Var ju tur att alla hade lånehoj från skolan och att alla klarade det :D

Kryphål finns, jag körde dit själv. Hade en morgon tid så jag såg till att komma en timma tidigare:lol
Sa att farsan var tvungen att åka iväg till jobbet. Inte att rekommendera men jag var fattig:fakta Det var kanske inget kryphål men ändå.

edit: kan tillägga att jag hade en mycket trevlig äldre herre som prövade oss, på en BMW modell stor och klumpig, så med tur jobbar han fortfarande kvar och då får samma herre :) väldigt tydlig med vad han ville man skulle göra om och inte som i min första uppkörning ("dendär inbromsningen får du göra om!" eeeeeeeek!, bromsar ännu hårdare än innan med fett däckskrik, efteråt förklara han att han tyckte första inbromsningen var för hård, trodde ju den va för klen när han sa så:va)

Jag ska själv köra upp i jönköping som privatist med min er6-f så jag måste alltså ha med mig en handledare under hela tiden så jag kan ta mig till de olika platserna?

Sen hade jag en fundering på att istället för att ta ett par 1100:-lektioner innan uppkörningen lägga till 400kr och se min första "uppkörning" som en lektion, för de går väl igenom vad man gör fel osv? Och om man har lite tur så får man ju kortet om det går bra :) någon som har erfarenhet om det är värt det?

Jag ska själv köra upp i jönköping som privatist med min er6-f så jag måste alltså ha med mig en handledare under hela tiden så jag kan ta mig till de olika platserna?

Sen hade jag en fundering på att istället för att ta ett par 1100:-lektioner innan uppkörningen lägga till 400kr och se min första "uppkörning" som en lektion, för de går väl igenom vad man gör fel osv? Och om man har lite tur så får man ju kortet om det går bra :) någon som har erfarenhet om det är värt det?

Har du fixat riskettan, tvåan och uppskrivningen är det ju bara att tuta och köra på uppkörningen. Och japp, de säger vad man gör för fel.

Kryphål finns, jag körde dit själv. Hade en morgon tid så jag såg till att komma en timma tidigare:lol
Sa att farsan var tvungen att åka iväg till jobbet. Inte att rekommendera men jag var fattig:fakta Det var kanske inget kryphål men ändå.

Gjorde exakt samma sak då jag va fattig student å skaffade hojkort.... Övningskörde iofs själv oxå... (dock skitnervös när man såg pålisen!)

Jag kan ju gå in som expert då efter 3 uppkörningar i just jönköping så sent som i augusti i fjol.

Mycket riktigt startar man dagen på manöverbanan på axamo. Dom som klarar den ska sedan ta sej till A6 området för trafikdelen förutom den som börjar på trafikdelen. Den kan få börja köra direkt från manöverbanan.
Det är ju lite utav ett problem men uppkörningskontrollanten har nog varit med förr så det ska nog inte vara några problem.

Men mitt tips är ändå att gå in på www.freetrailer.se och låna dej ett "gratis" släp (eller om du kan låna av nån du känner som har släp) och kör helt enkelt hojen till banan först. När du är klar där så har du tid att packa på hojen igen och köra till A6. (går bra att parkera typ bakom Coop. Säg bara till kontrollanten så ni möts där istället)
Om du nu inte blir först ut men isåfall kan ni ju köra direkt från banan. Då blir det ju dock lite problem om du kuggar och bilen står på axamo.

Du måste helt enkelt klara det. :banana

I mitt fall så var jag näst sist i gruppen så jag var på banan vid 9 tror jag och avslutade med lappen i handen vid 16.

Annars kan du ju fråga nån snäll människa med hojkort om dom vill vara med och transportera din hoj under dagen.

Precis så gjorde jag. Tog bara 1 lektion för att få prova konbanorna men sen körde jag upp. Klarade det på 3:e försöket.
Total kostnad för hojkortet inkl allt utom hoj. 10 000:-

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...