Transportera hem en båge på släp

Helt rätt, har kört många mil med cross- och RR-hojar fästa med tre spännband.

Är man nervös spikar man 2 st halvmeterlånga reglar i släpets golv som stöttar framhjulet i sidled.

Alltid öppen kärra så man ser hojen i backspegeln och kan ingripa ifall något går fel.

Baklämmen till öppna kärror duger oftast som ramp och man kör lätt upp den ensam med hjälp av motorn.

Till de som snackar om skadligt sprut: Hur undgår ni det när ni åker på hojen?


Sen två spännband framåt, ett till varje hörnen. Spänn ner men inte alltför djävla hårt. Och ett spännband snett bakåt(räcker i regel) så inte bakändan studsar i sidled...
 
När jag hämtade hem min så var vi 3 pers, två som lyfter och en som håller balansen. Först lyfta upp framhjulet sen bakhjulet och sedan tvärtom när den ska av.. Sen är det väl bara att spänna fast med spännband som dom flesta rekommenderar... Jag hade den stående på sidostödet bara, det gick bra. Inga konstigheter alls. :) gärna släp med öglor i golvet, annars är det väl bara att dra spännbanden under eller fast i sidan på släpet..
 
Ser helt rätt ut!

Du vet säkert men ändå: Sätt i främre spännband så att man sittande på hojen kan tighta till genom att dra uppåt. Sen vickar man hojen från sida till sida och tightar samtidigt då spännbanden slaknar.

Spänn ner framgaffeln halvvägs, inte mer


mer bilder om du vill se. Jag har en liten ramp att köra upp hojjen på, sen sitter tjejen på hojjen o jag börjar spänna, när man väl fått hojjen i spänn står den "automatiskt" :)
 
De är sprättenkelt.

Två spännband räcker, fäster krokarna i styret och snett ner framåt.
Överblivet band brukar räcka till att dra ett varv runt bakhjulet för att sen knytas i nån fästögla. Men de är lite överkurs.
Körde cross i 12 år så man har väl lastat ett antal gånger.. :hihi

För säkerhetsskull kan man ta med sig fyra brädbitar, två av dom ska vara lika långa som släpet är brett. Ska alltså ligga tvärs över släpet, å på dom spikar/skruvar man två som är ca en halvmeter på vardera sida om framhjulet.
Det gjorde jag på plats när jag vara å hämtade min hoj i höstas/vintras.
Går på 3 min max.

den konstruktionen lägger du så långt fram de går, å så spänner du hojen mot framlemmen.

Såhär :tummenupp
Notera färgerna på brädorna, de går inte fuska med :näsblod
newe1f.jpg



Såhär såg de ut när jag transporterade hem min hoj.
2n1aqmd.jpg



hvut84.jpg
 
Jag gjorde en ramp av tre plankor som jag spikade ihop. Gjorde hål i framkant av rampen för att kunna säkra mot släpets bakkant. Ville inte att rampen skulle glida iväg. Därefter tog jag två lite längre plank än själva rampen och lade bredvid rampen som fotstöd. Körde sedan upp hojen på rampen med "stödplankorna" som säkerhet ifall det skulle trassla.

Passupp så att inte underredet går i kanten mellan släp och ramp, då kan du fastna och tippa.

Med en ramp klarar du att få upp hojen på släpet själv.
Lycka till.

Jag föredrog att köpa en schwartswaldtårta för 41.90 i utbyte mot en fin ramp i durkalu.
 
Eftersom det är så roligt att traggla samma frågor i evighet så:
Täckt eller öppet släp?
Finns det någon rimlig risk att något händer, och att man isf hinner se det och stanna i tid?
Står hojjen stadigare i täckt där den slipper direkt vind?
Är ett grönt släp att föredra? :P
 
Har transporterat alla mina hojar på släp både sporthojar och okåpade... Enklast är som sagts tidigare att dra ett spännband från styrkronan ner till främre vänstra öglan i släpet sen likadant på höger sida. Se till att inte spännbanden ligger mot kåporna nånstans. Sen är det bara att spänna ner tills framgafflen är i "botten" med framhjulet mot främre kanten på släpet. Bakhjulet räcker ofta att fixera så det inte kan röra sig i sidled. Har man svårt att få spännbanden att gå fritt från kåporna kan man köra med grindsläp i stället och fästa banden kring främre stolparna lite högre upp.

Har hittills aldrig sumpat en hoj på släp med den fastsättningsmetoden men som sagt' är det helkåpat så se till att banden verkigen går fritt!

mvh
Micke

Har transporterat alla mina hojar på släp, både sporthojar och okåpade... Enklast är som sagts tidigare att dra ett spännband från styrkronan ner till främre vänstra öglan i släpet sen likadant på höger sida. Se till att inte spännbanden ligger mot kåporna nånstans. Sen är det bara att spänna ner tills framgafflen är i "botten" med framhjulet mot främre kanten på släpet. Bakhjulet räcker ofta att fixera så det inte kan röra sig i sidled. Har man svårt att få spännbanden att gå fritt från kåporna kan man köra med grindsläp i stället och fästa banden kring främre stolparna lite högre upp.

Har hittills aldrig sumpat en hoj på släp med den fastsättningsmetoden men som sagt är det helkåpat så se till att banden verkligen går fritt!

Att få upp hojen på släpet är olika svårt beroende på vad man är på för humör, fick hämta en ténére på motorvägen efter ett stopp, då var jag så förbannad att jag lyfte upp den själv, tillhör inte direkt den gymmande skaran :)

mvh
Micke
 
Last edited:
Bara för att jag har en sån bra bild på min fastspända Kawwa :tummenupp

IMG_0071_resize.jpg


Satt som berget!
 
Har kört med två band i ramen åt sidorna och ett i framhjulet (framåt) och ett i bakhjulet (bakåt) och det har funkat för mig.
En gång har jag använt plankor skruvade i släpet för framhjulet som extra säkerhet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top