Transportera hem en båge på släp

Tåget upp hade varit något. Men har nyopererat min rygg/svanskota så att köra hem är inte rekommenderat. Anledningen varför jag inte väntar en månad som reabiliteringen antagligen skulle ta är att jag har bestämt mig för en båge för ett bra pris, också tänkte jag att det hade varit roligt att ha något att se fram emot i garaget medans jag blir frisk igen.

GBG - helsingborg = torr fin motorväg.

ta tåget upp och kör hem den :tummenupp

Du kan ju köra den åt mig, så kan du köpa lite bir med dig hem :rolleyes: :D :tummenupp

Undra vad konduktörerna säger om man kommer upp med en båge på öresundståget, cyklar får man ju ta :hihi :D

Last edited:
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=53458

Så kan det se ut. Du behöver ett par spännband bara som du spänner över gaffelkronan. Du kan ha ett därbak i svingen också. Jag skulle nog ta ett täckt släp med ramp, det är smidigast och så slipper du skit på hojen.

Tåget upp hade varit något. Men har nyopererat min rygg/svanskota så att köra hem är inte rekommenderat. Anledningen varför jag inte väntar en månad som reabiliteringen antagligen skulle ta är att jag har bestämt mig för en båge för ett bra pris, också tänkte jag att det hade varit roligt att ha något att se fram emot i garaget medans jag blir frisk igen.

Du kan ju köra den åt mig, så kan du köpa lite bir med dig hem :rolleyes: :D :tummenupp

Undra vad konduktörerna säger om man kommer upp med en båge på öresundståget, cyklar får man ju ta :hihi :D

pröjsar du min tågbiljett hem så kör jag gärna ner den åt dig :) (seriöst altså).
kan inte förns nästa helg dock.

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=53458

Så kan det se ut. Du behöver ett par spännband bara som du spänner över gaffelkronan. Du kan ha ett därbak i svingen också. Jag skulle nog ta ett täckt släp med ramp, det är smidigast och så slipper du skit på hojen.

Låter bra, tänkte ändå köpa kapell på Biltema å dra över! :)

pröjsar du min tågbiljett hem så kör jag gärna ner den åt dig :) (seriöst altså).
kan inte förns nästa helg dock.

Visst, vill du köra den oförsäkrad så visst :p

Last edited:

Jobbar i helgen annars hade jag kört hem den till dig för sprit:)

vill du att nån annan ska köra din hoj oförsäkrad? lös en 1 dags försäkring, kostar inte många kronor :)

Det bästa är ju ett mc-släp.

Man kan ju alltid leka lite själv med svetsen och fixa ihop en struktur som påminner om ett cykelställ. Så behöver du inte vara rädd för att framhjulet viker sig som det kan göra om du bara spänner upp den mot framlämmen på släpet.

Sen två spännband framåt, ett till varje hörnen. Spänn ner men inte alltför djävla hårt. Och ett spännband snett bakåt(räcker i regel) så inte bakändan studsar i sidled.

:tummenupp Lycka till och hoppas du blir nöjd med hojen.

Snart är det vår. TJOHOO :yoparty

Räcker det inte om man drar spännbanden runt gaffelbenet, dvs dämparna. Och ut i varje hörn i släpet där det finns öglor för trä i ( vad jag förstått? ).. Då kommer spännbandet forma en triangel. Också samma där bak på något smidigt sätt, got me? Då pressas alltså hojen ut i alla 4a hörn, och om den skulle åka mot snett-vänster så hjälper snett-höger bandet till, osv. ?

Tänk på att en hoj inte alls står emot salt på samma sätt som en bil...
Använd en täckt släpkärra!!!!!

/issi

Räcker det inte om man drar spännbanden runt gaffelbenet, dvs dämparna. Och ut i varje hörn i släpet där det finns öglor för trä i ( vad jag förstått? ).. Då kommer spännbandet forma en triangel. Också samma där bak på något smidigt sätt, got me? Då pressas alltså hojen ut i alla 4a hörn, och om den skulle åka mot snett-vänster så hjälper snett-höger bandet till, osv. ?

Alltså, det är inte en hel vetenskap.

Jag brukar sätta framhjulet mot sido+framkanten på flaket och bakhjulet mot mot den andra sidkanten, lägga i en växel och sen dra ett (1) spännband hårt över sadeln. Om jag är noga sätter jag ett spännband runt ramen (så högt upp som möjligt) på vardera sida (2 spännband.) Sen kan jag drifta med bilen utan att hojjen välter.

Om du inte är helt utvecklingsförstörd tror jag att du kan komma på en egen lösning (det finns minst 100) när du väl står med en hoj + ett flak + några spännband framför dig. när du väl är klar ruckar du på hojjen och ser om den välter. gör den inte det är det bara att köra.

:)

Last edited:
Tänk på att en hoj inte alls står emot salt på samma sätt som en bil...
Använd en täckt släpkärra!!!!!

/issi

Eller bara spola av den med kallt vatten ordentligt när man kommer hem.

Den återgår inte till naturen efter en transport på öppet släp i 25 mil.

Det är väl ungefär detta alla försökt få fram i din tråd:)

Last edited:
Jag gjorde en ramp av tre plankor som jag spikade ihop. Gjorde hål i framkant av rampen för att kunna säkra mot släpets bakkant. Ville inte att rampen skulle glida iväg. Därefter tog jag två lite längre plank än själva rampen och lade bredvid rampen som fotstöd. Körde sedan upp hojen på rampen med "stödplankorna" som säkerhet ifall det skulle trassla.

Passupp så att inte underredet går i kanten mellan släp och ramp, då kan du fastna och tippa.

Med en ramp klarar du att få upp hojen på släpet själv.
Lycka till.

Last edited:
Inga problem att lasta upp den med ramp om man är två, en för balans och en som puttar. Är man själv får man hitta en kant i lämplig höjd att backa upp kärran mot. Sen är det bar å åk. Spänn ner tills framdämparna bottnar också.

Haha jo tack, har bara väldigt svårt att se hur man skulle spänna fast hojen för den inte ska kunna tippa i 90km/h.

Ni får bara köra i 80km/h.

Jag hade kunnat hjälpa dig i mån av tid och i utbyte av trevligt sällskap och mat. Jag har hämtat hem flertalet hojar från hurlångtsomhelst utan att de tippat.

Bäst är om ni hyr en skåpbil så ni slipper släp så kan ni fara fram i 120km/h istället.

mer bilder om du vill se. Jag har en liten ramp att köra upp hojjen på, sen sitter tjejen på hojjen o jag börjar spänna, när man väl fått hojjen i spänn står den "automatiskt" :)

Bifogat

• IMG_0244.jpg
    IMG_0244.jpg
    178.1 KB · Visningar: 5,544
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP