Transportera hem en båge på släp

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Tjohej. Ser ut som jag drar te Göteborg i helgen och hämtar hem en gsxr alternativt en cbr.
Har letat lite i forumet men hittar inget om hur man lättast transporterar hem skiten.

Tänkte låna en bil med dragkrok av en polare och hyra ett släp.

Har ni några tips eller kanske t.om. bilder på när ni transporterat bågar? Hur ska man fästa bågen som bäst? Bäst om den står på ett depåstöd? Vad ska man använda för "rep"? Tänkte på sådana som lastbilschaufförer har så att man kan spänna en tjock remsa, hur fan får ni upp bågen på släpet? använder ni någon ramp?

Etc etc, alla nybörjartips samt bilder är välkomna! :tummenupp :yoparty
 
Det behövs nog tre personer och sen ställer sig en av er på släpet och de andra puttar upp hojen. När det gäller rep så finns det olika varianter, se till att hojen inte kan åka åt nåt håll. dvs se till att du har spänt fast den ordenltgt, hellre ett extra rep en exra repa:D
 
Använd spännband typ "som lastbilschaufförer har" men kanske inte fullt så grova.
Spänn i första hand fast ofjädrade delar av MC´n dvs. hjul.
Om man spänner på fjädrade delar kan det slacka om kärran börjar studsa på ojämn väg.
Ett depåstöd är nog ingen dum idé tror jag.
 
Åk till närmsta byggvaruhus och köp en planka. Plankan ska naturligtvis användas som ramp. Orkar du inte putta upp den kan du ju alltid hjälpa till med motorn. Du har hojen igång när du står nedanför plankan, petar i ettan och kör försiktigt upp på släpet medan du själv går med bredvid.

Så gjorde jag senast i lördags utan några problem alls.

Säkra hojen gör du bäst med hjälp av en tie down. Funkar som så att från höger clip on drar den via vänster clip on ner till fästögla på vänster sida och vice versa. Sitter bergfast. :tummenupp
Finns numera att köpa på biltema; http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=154959
82-496_l.jpg


Med tie downs kompleterar du lämpligtvis surrningen med några enkla spännband för att säkra bakhjulet.

Om du är riktigt snäll kan du till och med få låna tie down och spännband.



Och för övrigt, när du köper plankan ska du peka på någon som jobbar där och säga till din kompis; "du, han jobbar på brädgården". "Va, hur vet du det?". "Det liksom sågspån...". :3freak
 
Spänn i gaffelbenen. Du drar ihop fjädringen om du gör som på bilden. Då kan du köra fortare än 90 :tummenupp

Du behöver inte ha så stora spännband som jag använde, men vill du så får du :näsblod

PS. Köp gixxern
 

Bifogat

  • 146.JPG
    146.JPG
    236.2 KB · Visningar: 842
Inte alls svårt

1. Bil med dragkrok.
2. Fixa ett släpp.. (Personligen har jag hyrt från någon mack där dom har stora släpp med ringbultar på golvet. på vissa så har dom en lucka som man kan fälla ner så man kan köra in hojen i släppet.)
3. Fixa 4 st buntband.
4. Åk och hämta hojen..
5. Ställ hoj i mitten av släppet på stödet.
6. Ta ett buntband på någon sida av främre delen av cykeln. Och på ett smart sätt spänn fast den.. Finns flera olika sätt.. Jag har på utan kåper, virrat 2 vara runt gaffelebent mellan styrkonorna och sen spänt fast den i ringbulten.. Med kåpor kan du göra samma sak men ställ hojen lägre fram..
Eller så fäster du i handtagen..
7. Gör samma sak på andra sidan på främre delen av cykeln.
8. Samma sak på bakredelen av cykeln.
9. Spänn nu fast allt så inte cykeln rör på sig. Tänkt på att du behöver inte ta i för kung och fosterland. Utan cykeln ska inte röra sig varken åt sidorna eller farm och bakåt.. (Ha i en växel)
10. Åk hem och va glad.

Simpelt.
 
Inte alls svårt

1. Bil med dragkrok.
2. Fixa ett släpp.. (Personligen har jag hyrt från någon mack där dom har stora släpp med ringbultar på golvet. på vissa så har dom en lucka som man kan fälla ner så man kan köra in hojen i släppet.)
3. Fixa 4 st buntband.
4. Åk och hämta hojen..
5. Ställ hoj i mitten av släppet på stödet.
6. Ta ett buntband på någon sida av främre delen av cykeln. Och på ett smart sätt spänn fast den.. Finns flera olika sätt.. Jag har på utan kåper, virrat 2 vara runt gaffelebent mellan styrkonorna och sen spänt fast den i ringbulten.. Med kåpor kan du göra samma sak men ställ hojen lägre fram..
Eller så fäster du i handtagen..
7. Gör samma sak på andra sidan på främre delen av cykeln.
8. Samma sak på bakredelen av cykeln.
9. Spänn nu fast allt så inte cykeln rör på sig. Tänkt på att du behöver inte ta i för kung och fosterland. Utan cykeln ska inte röra sig varken åt sidorna eller farm och bakåt.. (Ha i en växel)
10. Åk hem och va glad.

Simpelt.

Vissa stavfel blir ju roligare än andra. :)

Det man drar efter bilen kallas för släp.
Släpp är en synonym för att tappa något. Det vill man inte med motorcyklen.
 
Tie dows verkar riktigt bra!
Själv har jag alltid använt spännband och aldrig haft problem!
Körde hem R6:a i 2dm snömodd fastspänd med 4tons 10m spännband utan några som helst problem men dom doningarna är overkill!

Är ni 3 personer går det utan som helst problem att lyfta upp hojen på släpet! Först lyfter man upp framhjulet och sen håller 1 i styret och 2 lyfter upp resten med hjälp av passagerarpinnarna! Ta ner gör man bara tvärtom med skillnaden att det bara är att "släppa" ner framhjulet då fjädringen sköter resten! Detta sätt kräver dock att man sett insidan på ett gym någon gång(har även gjort det på 2pers men då ska båda vara lite mer välbyggda)!

Ska du hyra släp kan du helt förbise detta då du helt enkelt hyr ett med tippfunktion så slipper du både brädor och lyftmoment!
 
De flesta som hyr ut släp har ju såna med ramp som man fäller ner, hyr ett sånt. En planka funkar, javisst men den får vara stadig så inåt.... Jag har själv provat med planka och den såg ut som en banan med 200kg hoj mitt på. Sen kan ju plankan lätt glida iväg.

Vad gäller att spänna fast så finns det Tie Downs att köpa på många mc-firmor. Mina funkar så att man drar en ögla två varv runt vardera handtagen och i de öglorna fäster man sedan krokar som går ner till "vanliga" spännband som man fäster i krokarna i golvet. Det är allt du behöver för att en hoj ska stå stadigt. Se till att den inte lutar åt något håll förstås när ni spänt klart och dra inte ihop gafflarna helt och hållet, det måste finnas lite fjädringsmån.

Lycka till!
 
1. hyr en skåpbil
2. klä in hojjen i bubbelplast och kör in den i bilen.
3. har du tillgång till betong så jut en form för hojjen.
4. tejpa fast frambromsen så den är intryckt och sätt en 20-kilos vikt på bakbromsen så även den är fastspänd.
5. tejpa fast däcken i golvet så att de inte rör sig.
6. stötta upp hojjen med stora reglar så den inte välter. spännband går oxå bra men de är lite kluriga att få att fungera.
7. fyll på skåpbilen med pellets. detta kan verka ganska svårt men inte om du borrar ett hål i taket av bilen och fyller på därifrån.

Klart! :banana
 
Om du tar den på släp, se till att någon hjälper dig banda upp den så att den inte rasar för dig.. Ursäkta att jag säger så, men eftersom du frågar så kan du uppenbarligen inte, och det är verkligen inte värt att försöka tolka alla (förvisso oftast korrekta) tips här när din nya kärlek står på spel.

Lycka till
 
Inga depåstöd!!!! Och sidostödet uppfällt..

2 spännband fram från styrkronan till främre hörnen på släpet samt 2 spännband från svingen eller bakramen till sidoöglorna på släpet har funkat för mig.

Har nångång tryckt in framhjulet i hörnet på släpet men det brukar inte behövas.

Jag hade tagit tåget upp och kört hem:tummenupp
 
1. hyr en skåpbil
2. klä in hojjen i bubbelplast och kör in den i bilen.
3. har du tillgång till betong så jut en form för hojjen.
4. tejpa fast frambromsen så den är intryckt och sätt en 20-kilos vikt på bakbromsen så även den är fastspänd.
5. tejpa fast däcken i golvet så att de inte rör sig.
6. stötta upp hojjen med stora reglar så den inte välter. spännband går oxå bra men de är lite kluriga att få att fungera.
7. fyll på skåpbilen med pellets. detta kan verka ganska svårt men inte om du borrar ett hål i taket av bilen och fyller på därifrån.

Klart! :banana

:hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top