Släpkärra

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Skall köra på gotland i sommar och undrar, Vad har ni för släp till era hojar? Och hur spänner ni fast dom?

Har kollat på div uthyrningställen, och då på flyttsläp 11kbm, det finns även en mod mindre men dom är bara 1,50 höga funkar det?

Fördelen med flyttsläpen är ju att dom har ramp för in/urlastning, svårt att lyfta upp hojen ensam på ett vanligt flaksläp..

Hur gör ni? bif gärna bilder på släp och hur ni spänner hojarna.

Jag kör med vanligt flaksläp.
Du kör upp hojen med hjälp av en planka i lämplig storlek. Är det en tung hoj så kan det vara idé att leda upp den med hjälp av en vän istället.
Sedan ställer du cykeln så att du får ett bra kultryck och spänner ner den mot sidorna/framåt med en spännrem i vardera del av undre styrkronan.

Lätt som en plätt! :tummenupp

Jag skall åka själv till gotland och vill inte vara beroende av andra :) det är en 1000rr som jag inte tror jag orkar dra upp på en planka iaf.

Själv brukar jag göra som DDG skrev. Men du kan ju alltid fixa nåt brett som du hakar fast i släpet så du kan köra upp. Men se bara till det hakar fast så inte "plankan" åker bort och du tappar hojen :)

Jag skall åka själv till gotland och vill inte vara beroende av andra :) det är en 1000rr som jag inte tror jag orkar dra upp på en planka iaf.

Orkar du inte putta upp den kan du ju alltid hjälpa till med motorn. Du har hojen igång när du står nedanför plankan, petar i ettan och kör försiktigt upp på släpet medan du själv går med bredvid.

Så gjorde jag senast i lördags utan några problem alls.

Säkra hojen gör du bäst med hjälp av en tie down. Funkar som så att från höger clip on drar den via vänster clip on ner till fästögla på vänster sida och vice versa. Sitter bergfast. :tummenupp
Finns numera att köpa på biltema; http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=154959
82-496_l.jpg

Du orkar själv få upp den på en kärra om du inte är byggd som televinken...:tummenupp

Som sagt, en stadig planka som man bara skjuter upp cykeln på.

Se till att framhjulet inta kan "kasa" i sidled exvis så drar du ett band runt fälgen och spänner mot lemmen, inte för hårt men bara så att det inte kan röra sig.

ett band på var sida styret som spänns neråt/framåt och komprimerar framdämparen lite lagom.

klart!

jepp, kör oxå alltid upp hojen solo med hjälp av motorn. Funkar hur bra som helst även om man kanske är lite orolig första gången. Jag gjorde så att det stod en vän som "stöd" bakom hojen första paret gånger jag gjorde det, sedan har man lärt sig tekniken både med balansen och hur mycket gas man ska ha.

Spänn inte ner dämparna, det är onödigt. Spänn runt bakdäcket bakåt, runt framdäcket framåt och från ramen/passagerarfotpinnarna åt sidorna. Hojen står upprätt och fint utan onödig spänning :gnissla

Spänn inte ner dämparna, det är onödigt. Spänn runt bakdäcket bakåt, runt framdäcket framåt och från ramen/passagerarfotpinnarna åt sidorna. Hojen står upprätt och fint utan onödig spänning :gnissla

Varför är det onödigt?

Varför skall man spänna ner dämparna? Jo, för att plantera framdäcket ordentligt i backen så att det inte kan röra sig i sidled. Om man istället eliminerar den risken genom att spänna framhjulet framåt och bakdäcket bakåt blir det sedan enkelt att hålla cykeln upprätt.

Nackdelen med att spänna ner gaffeln är att man förlitar sig på att däcket inte rör sig i sidled under tryck. Men vad som helst kan hända under långa transporter med vibrationer och studsar. Släp har ju som bekant sällan stötdämpare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT