Transportbil

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har en Inca som börjar bli dax att byta ut. Mitt problem är bara till vad? Inca/Caddy finns ju inte längre och den nya caddyn är ju mega dyr och lite större än vad jag behöver.

Peugoet, Cittra är ju två st heta kandidater, Combo, Kangoon lika så, finns det flera?Frågan är bara vilken är bäst? Vem har erfarenheter utav dessa och kan rekomendera mej en bil. Använder bilen även till längre säljar turer mm så att den är lite tystare är ju bara ett plus. Kör idag med tjocka mattor ibak för att få ner ljudvolymen. Har ju under årens lopp hunnit bygga upp en bra relation med säljare, verkstad mm på min Seat bil så det känns hårt att lämna den fina service jag har där, men nu måste jag nog det. Viktigt är bränsle ekonomi och jag föredrar bensin, där har Kangoo och Combo lite bättre.

Jaha så det va ingen av alla här inne som äger/brukar någon transportbil.

Joo, men med tanke på hur väl insatt du verkar vara i ämnet när du argumenterar fram/tillbaka om olika modeller osv så vågar kanske ingen svara med risk att bli idiotförklarad :tungan :)

De beror lite på vad du ska "transportera". E de en pick-up du e ute efter, så tror jag nya fiaten kan va nåt. Finns med både diesel och bensin.

Trango_B skrev:
Joo, men med tanke på hur väl insatt du verkar vara i ämnet när du argumenterar fram/tillbaka om olika modeller osv så vågar kanske ingen svara med risk att bli idiotförklarad :tungan :)

Jo jag brukar ju idiotförklara folk :rolleyes:

ec2bme skrev:
De beror lite på vad du ska "transportera". E de en pick-up du e ute efter, så tror jag nya fiaten kan va nåt. Finns med både diesel och bensin.

Nej skåpbil. Och fiats skåpbil är tyvärr lite väl stor den med precis som dom större peugoet eller cittra, vito mfl.

Ingen som kör någon liten skåpbil och kan komma med synpunkter.

Jag har en Peugoet Expert, visserligen diesel som jag kör i jobbet.
Vet inte om dom finns som bensinare, men det vore väl konstigt om dom inte gjorde det? :va
Den jag har är en 01:a tror jag ( inget man bryr sig så mkt om ).
Den är skapligt tyst i kupen, nu har jag iofs halva skåpet fullt med inredning osv, men din variant med mattor lär ju inte göra saken sämre iaf.
Jag tycker hur som helst att det är en ganska trevlig vagn, den har ju sluttande nos så den lär inte vara bland dom törstigare iaf.
Dieseln är iaf rätt snål, men det är ju inte aktuellt för dig.
Trevlig förarmiljö i mina mått mätt iaf, hyffsat lätt att få till en vettig körställning, jag är 1,80 över havet och har stolen mot skiljeväggen, men det är fullt tillräckligt.
//Tobbe

Okey, experten är den lite större skåpbilen. Jag är ute efter den mindre partner. Men ditt helhetsintryck av peugoet är bra då kanske den mindre är bra den med. Min Inca jag har är en 01a och jag känner att det är dax att byta eftersom den nu gått 8-9k mil problemfritt.

Qwerty skrev:
Okey, experten är den lite större skåpbilen. Jag är ute efter den mindre partner. Men ditt helhetsintryck av peugoet är bra då kanske den mindre är bra den med. Min Inca jag har är en 01a och jag känner att det är dax att byta eftersom den nu gått 8-9k mil problemfritt.
Ja ja, det ställer det i annan dager :)
Har inte precis koll på modeller osv, för mig är Experten ganska liten.
Men allt hänger ju samman med vad man har för behov.
Ville bara förmedla mitt intryck av experten, hoppas du hittar ngt som passar dina behov :tummenupp
//Tobbe

Edit:Jo jag är nöjd med den. Lite småskumma prylar finns det allt på dom :va
Som tex att sidodörren inte sluter tätt upptill ( det bara är så säger handlaren ) Sedan uppstod en klassisk "lacken vill inte fästa på galvat" på gångjärnen i bakdörrarna. Men komfort och känslan i bilen är mkt bra för en "jobbarbil" tycker jag. :Edit

Last edited:
Citroen Berlingo - Peugeot Partner samma bil. Sköna i många lägen, perfekta småbilen men om du köper diesel se till att ha turbo. Körde denna bilen 20mil utan turbo och det var den tröttaste bil jag någonsin kört.

Hyundai H1 är också en godkänd bil enligt mig. Inte så dyr i inköp heller, och lastar duktigt för att vara så liten.

Kan sälja en cherokee till dig annars, går lasta en del i :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back