Transport på kärra

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Har för mig att jag läst på sporthoj tidigare om transport av mc men jag hittade inget så jag ställer frågan igen.

Jag ska transportera en hoj på släp den här helgen. Någon som har några råd om hur man ska spänna fast den? Släpet är ett helt vanligt släp utan någon "anpassning" för mc.

Har tex ett depåstöd, ska jag använda det? Eller är det bättre att låta "hojen stå på båda hjulen"?

Alla råd motages tacksamt!

Jag undrar samma sak och vill lägga till. Mitt depåstöd fram är inget problem men bak så vilar svingen på en 2 cm "pigg" på vardera sida. På svingens underkant är det några mm motvarande spår.

Det är lockande att använda stöden + remmar/spännband etc men jag gissar att folk som transporterar hojen på stöden har mer gupp-o-studs-säkra anordningar.

Alla tips är välkomna

Tack
Håkan

Inte alls krånligt.
Hyr kärra på OKQ8 med gallerbur runtikring. Kostar 220kr dygnet.
Här kommer inventarie listan

* 4 st spännaband
* 6 buntband
* 2 träbitar i lagom storlek

I med styrlåset ställ hojen med framhjulet mot kanten, slå på bromsen, spänn fast den i låst läge med buntbanden.
Spännabanden 2 i bakhjulet och två ifrån styret åt varsitt håll då förstås.
Lägg en lagom stor brädbit mellan framhjulets högra sida och vagnkanten för bästa broms/hopp verkan åt båda håll.

Lägg en plank bit under ditt stöd så att inte botten ger vika (brukar inte vara bra på kärror överlag).

Kör försiktigt! :-D

Se min fastspänd på.
http://ninjaz.kicks-ass.net/fredda66 (ZX7R, hojen).

//Fredda

Mkt enkelt!

Kör fram hojen så framdäcket står mot kortsidan.
Se till att ha växel i!
Spänn fast en rem på varje sida i förslagsvis övre gaffelkronan, dra remmarna till fästöglorna nere vid golvet på långsidorna, gärna så att de drar hojen lite framåt.
Upp med sidostödet, spänn remmarna så att gaffeln trycks ner lagom mycket, får absolut inte bottna.
sätt en/två remmar i bakfälgen till fästöglor så att inte bakdelen hoppar omkring.
KLART!
Har alltid funkat perfa för mig, går bra att göra själv också genom att spänna lite åt gången på varje sida.

SNÄLLA MATTIAS. Kan inte du trolla fram bilden på SRZ660n som det stuntades med förra sommaren på samma ställe som NisseJärnet och de andra moppefuckona var igång. Där fanns det en bild på en hoj som surrat med sidostödet nere. ...och knäck det åt helvete!

Vad gäller surrning så är det rätt så länge det sitter fast men just detta med att surrra på sidostödet är skrämmande :skrämd

JAg skrev UPP med sidostödet, inte NER med sidostödet!
Klart man inte ska ha det nerfällt!!!!

Akesson skrev:
...Se till att ha växel i!

Har fått tipset att inte ha växel i vid transport för att hojen kan röra sig lite fram och tillbaka, var tydligen nåt som kunde påverka växellådan negativt.

Annars brukar jag spika 2 träklossar på varsin sida om både fram och bakdäck så hojen inte kan glida i sidled, därefter spänner jag 1 eller 2 spännband från framgaffeln och snett neråt framåt som pressar ihop framgaffeln.

Vi transporterade en FZS 23 mil nyligen på ett släp enligt följande:

Upp men bågen och ställ den så att framhjulet tar i framlemmen på kärran. Fäll _inte_ ner vare sig sidostöd eller centralstöd. Ta ett spännband och få det över gaffelkronan och spänn så att fjädringen trycks ihop en del. Känner du på hojen nu så kommer du att förvånas över hur stabil den är men vi tar två spännband till. Spännband nummer två får gå genom passagerarfotpinnarna och spänner så ner bakfjädringen också, för att låsa den totalt och förhindra att den flyttar sig det minsta framåt så tog vi ett tredje spännband och drog även det genom passagerarfotpinnarna och spännde bakåt.

Viktigt!

Vid transport med släp så kommer släpet att skumpa oavsett hur försiktigt du än kör. Även om du tycker att den står som en klippa på släpet så ta det sista bandet och säkra den bakåt med för när det väl börjar skaka och du ska köra många mil så underskatta inte vibrationskrafterna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park