transport och försäkring...

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Ni får gärna hjälpa mig med lite logik-frågor:)
Jag skall troligen åka ca 20 mil och köpa en hoj, hojen är påställd och besiktigad så jag kan köra den hem, men hur kör jag med försäkringen?
Jag kommer inte att köra något mer än hem (20mil) detta året så jag skall ställa av den direkt när jag kommit hem. Skall jag då teckna en försäkring för bara en dag och sedan ställa av den, vad tycker försäkringsbolaget om det? Det känns onödigt att teckan en helårsförsäkring bara för en dag och sedan ha den i garaget under vintern.
Tyvärr har inte bilen dragkrok annars kunde jag tagit den på kärra så hade det varit löst.

Lite krångligt kanske det blev men ni förstår säkert...

MVH/Dadde

Köper du hojen och den är påställd måste du försäkra vilket som. Även om du kryssar i på ägarbytespappret att du vill ställa av den. Så när vägverket får in pappret så skriver dom dig som ägare från datumet ni skrivit på pappret, men dom sätter inte avställningsdatumet förän dom tar emot brevet. Jag gjorde det, fick hojen hemkörd och ställde av samtidigt som ägerbytet, pang, 1500:- spänn till Trafikförsäkringsföreningen pga. att jag haft den påställd och oförsäkrad.

Gör så att när du kollat på den och bestämt dig för att köpa, ring till folksam när ni skriver på ägarpappren och försäkra på den direkt, sen så fort du får hem ägarpapprena (tar några dagar bara) så ställer du av den. Folksam kanske vill ta betalt för en månad eller nått, men de överblivande får du ändå tillbaka månaden efter.

Hoppas jag inte var otydlig.

Alternativt skjut fram datumet på Ägarbyteslappen 2 dagar. Detta var rådet som Vägverket gav mig.

Skickas lappen ena dagen är den framme dagen efter men det är fullt tillåtet att göra på detta viset och är visst rådet dom ger alla om man ringer.
Den nuvarande ägaren tar dock en liten risk då han faktisk skulle kunna få parkeringsböter på ett fordon om han står som ägare men vet ej om detta är något som faktiskt händer.
Men på detta sätt är hojen försäkrad på hemvägen och du slipper betala försäkring för 2-3 dagar för något du inte använder

Alternativt skjut fram datumet på Ägarbyteslappen 2 dagar. Detta var rådet som Vägverket gav mig.

Skickas lappen ena dagen är den framme dagen efter men det är fullt tillåtet att göra på detta viset och är visst rådet dom ger alla om man ringer.
Den nuvarande ägaren tar dock en liten risk då han faktisk skulle kunna få parkeringsböter på ett fordon om han står som ägare men vet ej om detta är något som faktiskt händer.
Men på detta sätt är hojen försäkrad på hemvägen och du slipper betala försäkring för 2-3 dagar för något du inte använder

Låter som ett bra alternativ! Men då kör jag på köparens försäkring hem eller? Kanske inta han är så villig att låta mig göra:)

ja det gör du men eftersom han fått betalt så är det ju inte hans problem om du krashar och trafikförsäkringen gör ingen skillnad på vem som kör hojen. Så ur Försäkringssyfte har det ingen betydelse. Men ta det bara lugnt hem, kvaddar man hojen och det är ditt fel så måste man ju vädja till säljaren för att han ska se till att prata med sitt F-bolag.

Men ta det bara lugnt hem, man kan inte hålla på o tänka på värsta tänkbara senarion hela tiden heller ju :)

ja det gör du men eftersom han fått betalt så är det ju inte hans problem om du krashar och trafikförsäkringen gör ingen skillnad på vem som kör hojen. Så ur Försäkringssyfte har det ingen betydelse. Men ta det bara lugnt hem, kvaddar man hojen och det är ditt fel så måste man ju vädja till säljaren för att han ska se till att prata med sitt F-bolag.

Men ta det bara lugnt hem, man kan inte hålla på o tänka på värsta tänkbara senarion hela tiden heller ju :)

Ok hoppas säljaren är sugen på att göra det, kan tänka mig att de kan vara lite svåra när det gäller sånt.
Han får ju betala försäkring i 2 dagar extra:)

Tack för tipset!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage