Bara för att inte tråden skall vissna och sjunka undan:
Jag brukar göra svängar ner till Tyskland, och har ibland kunnat övertalas att koppla släp när jag åker ner, eller skumpa runt i någons skåpbil isf för min egen.
Brukade.
Jag har inte varit i Tyskland på hela Coronaperioden, och Düskarna betraktar Sverige som ”riskområde”.
Följande gäller just nu:
* Sedan söndagen den 15 november klassificeras hela Sverige som riskområde av det tyska Robert-Koch-Institutet. För resande från hela Sverige gäller därmed de tyska karantänsbestämmelserna vid ankomsten till Tyskland.
Nya karantänsbestämmelser har införts i de flesta tyska förbundsländer: Tio dagars karantän för resande från riskområden. Karantänen kan hävas vid ett negativt test. Testet kan genomföras först fem dagar efter inresan. (Test som genomförts innan avresan gäller därmed i regel inte längre). Bestämmelserna kan variera mellan de olika förbundsländerna.
* Från söndagen den 8 november måste alla resande från ett riskområde anmäla sig digitalt före inresan i Tyskland. Detta gäller inte vid direkta transitresor genom Tyskland.
Transitresor genom ett riskområde är i regel möjliga utan karantän i Tyskland. För resande från ett riskområde är direkta transitresor genom Tyskland till ett annat land möjliga.
* Från den 2 november tillåts inte övernattningar vid turistresor i Tyskland, enbart vid nödvändiga resor. All gastronomi hålls stängd. Personer från högst två hushåll får träffas på allmän plats. Butiker är fortfarande öppna.
Sedan tidigare gäller säkerhetsavstånd på minst 1,5 meter. Mun- och nässkydd skall i regel bäras i butiker och vid resor med kollektivtrafiken. Restriktionerna varierar mellan de olika förbundsländerna.
Källa:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...reseinformation/ambassadens-reseinformation/#
Finns mer där.
Alltså, ”sticka ner och hämta” blir inte lätt.
Du skall få förslag på tre Tysklandstransportörer som fortfarande håller igång en hantverksmässig och engagerad trafik på utlandet, med svensk dirigering:
https://mantum.se/gransoverskridande_europatrafik.htm
Japp, ”LBC Varberg” kör utomlands. Nästan den sista i en stad som vände runt hundratals ekipage varje vecka, innan proppen gick ur och allt blev skit.
Förarbunden trafik. Den som lastar är (oftast) samma som levererar och lossar.
Bra på delpartier.
https://www.borjes.com/se/kontakta/trafikledning
Börjes är så småländska man kan bli, och kontinentala.
Dom har sin tyska bas och terminal i Erfurt, som ligger 100 km söder om din ort Nordhausen.
En annan Börje är:
http://www.bjtrucks.com/sv-SE/kontakt/helsingborg-23225392
Barnbarnen tar över allt mer, och man satsar på sådant som fortfarande lönar sig - sådant som går att ta betalt för.
Tysklandstrafiken finns kvar, men i liten skala och för speciellt, högvärdigt gods.
Så, räkna med att det kommer att kosta.
Förfrågningar om MC-frakt ses av de flesta som pest.
Oerfarna fraktköpare som ställer tusen frågor, men ändå fattar fel - och bråkar efteråt dessutom.
Frågar du på 10 ställen så kan du räkna med att 5 inte ens lämnar pris, och att övriga försöker prisa ut sig för att slippa bekymra sig med en enda hoj från en okänd (privat)kund.
På förslagen ovan har du ändå en chans att få svar, och ett vettigt bemötande.
Viktigt!
För att öka dina chanser till ett vettigt transportpris, meddela att du är beredd att lämna och hämta på den terminal i respektive land som transportören föreslår.
Trailers över gräns har mycket sällan bakgavellift, och dom tror inte gärna på att det finns riktiga truckar hemma hos privatpersoner.
Se till att ange upphämtningsorten med postnummer!
Detta är nyckeln till att din förfrågan skall tas på något som helst allvar.
Berätta redan i förfrågan hur hojen är paketerad.
Transporthäck som går att trucklyfta? Kalas!
Se till att ange måtten!
Inslagen i bubbelplast, men på egna hjul?
Ange måtten, och var ärlig med att måtten är när hojen står upp, i balans.
Du kanske får frågan ”hur många flakmeter?”
Rätt svar är då 1,5meter räknat när hojen står på sidostödet.
1,5 flakmeter är det utrymmet på trailern där speditören inte kan planera in övrig last när din hoj är ombord.
I en perfekt värld skulle din transport alltså kosta 10% av den totala produktionskostnaden för en 13,6 trailer som går upp från D-99 Nordhausen. I verkligheten får en uddafrakt från en uddakund betala mycket större andel av totalkostnaden.
I slutändan handlar det mest om den som tar emot din förfrågan har ett MC-intresse och känner att han vill hjälpa dig. Sorry.
Du skall få ett tips till, på några som verkligen kör mycket MC, men på en helt annat relation:
https://karlssonspedition.se/
Karlsson kör mycket MC, men på Italien.
Thüringen ligger förvisso ungefär där bilarna tvingas ta dygnsvila, men Karlssons sätter det mesta på järnväg, så Tyskland blir ett blint område.
Men ändå! Kolla med dem. Kanske har dom ett förslag till lösning.
Slutligen - om du känner dig lite wild and crazy!
Prova någon av dom små Sprinterbilarna som rullar dygnet runt utan hänsyn till trivialiteter som lagar och förordningar.
Matex i Polen är en aktör jag har personlig erfarenhet av, och som aldrig bränt en grej.
https://www.matex-transport.com/
Musil / MeDoZa en annan, som håller vad man lovat.
https://www.medoza.cz/
Kolla med dem. Var noga med att förklara att du inte har bråttom, utan dom kan plocka hojen när det passar dem själva, inom en 10-dagars period.
Om inte, så får du express overnight-taxan och har en hålögd polack som bankar på dörren 04:15 morgonen efter upphämtning.
Lycka till, berätta hur det går!