Transport av mc (norrort)

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Slänger ut en udda fråga. Jag undrar om någon har tillgång till en bil med dragkrok (gärna släp) som skulle vilja hjälpa mig med att transportera min motorcykel från Vallentuna till (ca 1 mil) Täby, då jag måste till en verkstad för att byta däck+fälg, (har eget däck och egen fälg). Givetvis mot rimlig ersättning.

Eller om ni själva kan byta däck.

Plocka av hjulet och ta det till däckverstaden. Billigast och enklast :)

Har du löst däck och lös fälg? Eller ska du byta fälgen och sätta på det gamla däcket?
Är det bak eller fram?

Det är betydligt billigare att få däck bytt på lös fälg. Fixar nog vilken däckfirma som helst. Att kränga däck själv verkar jävla bökigt, värt någon hundralapp att slippa. Att montera av/på bak/framhjul är väldigt enkelt. Depåstöd har du på Biltema. Fram kan vara lite knepigare, måste passa stryrkronan osv.

Har tyvärr ingen dragkrok på bilen. Om du väl fixat en dragkrok så kan du låna släp gratis på K-rauta över dagen, behöver inte ens handla något.

Last edited:
Har du löst däck och lös fälg? Eller ska du byta fälgen och sätta på det gamla däcket?
Är det bak eller fram?

Det är betydligt billigare att få däck bytt på lös fälg. Fixar nog vilken däckfirma som helst. Att kränga däck själv verkar jävla bökigt, värt någon hundralapp att slippa. Att montera av/på bak/framhjul är väldigt enkelt. Depåstöd har du på Biltema. Fram kan vara lite knepigare, måste passa stryrkronan osv.

Har tyvärr ingen dragkrok på bilen. Om du väl fixat en dragkrok så kan du låna släp gratis på K-rauta över dagen, behöver inte ens handla något.

Jag har löst däck och fälg. Framdäcket som skall bytas. Är det svårt att montera av broms(oken?, det svarta som sitter på bromsskivan) samt bromsskivan. Biltemas depåstöd låter schysst, billigt och bra (?)

Fan vad schysst, frågan är bara hur lång tid innan man måste boka släppet.

Jag har löst däck och fälg. Framdäcket som skall bytas. Är det svårt att montera av broms(oken?, det svarta som sitter på bromsskivan) samt bromsskivan. Biltemas depåstöd låter schysst, billigt och bra (?)

Fan vad schysst, frågan är bara hur lång tid innan man måste boka släppet.

Släp kan du boka via k-rauta.se, eller bara åka dit. Finns i lite olika modeller, om du förbokar är du garanterad släpet. Man lägger en deponi (reserveras på kortet) som man får tillbaka. Kostar inte en krona, du behöver inte ens handla.

Men om du redan har allt löst, åk in med fälg och däck och få däcket monterat på fälgen. Lossa bromsoken är typ fyra skruvar. Att flytta bromsskivan är skruva av och på. Bromsoken trär du bara på och skruvar tillbaka, hur enkelt som helst. Bra att komma ihåg är att du absolut inte får trycka in bromsen när bromsoket är lös från skivan, blir så jävla jobbigt att få in den då. Knyt upp bromsgreppet, så det inte kan tryckas in av misstag.

Sedan så fixar du ett depåstöd fram och sätter på nya fälgen+däcket. Har SVn centralstöd? Isf kan du lätt fixa det utan depåstöd fram om någon håller i hojen medan du skiftar hjulet.

Det verkar ju vara mer bök för dig att få hojen till verkstad än att bara skifta hjulet hemma.

Andersson turbo:
Kan du hjälpa mig att byta däck på min suzuki gsx750f till en "billig" peng ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph