Transport av hoj på släp..

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a
Hur transporterar man säkrast hojen på ett vanligt släp?
Sidostöd eller centralstöd?
Lite tips om hur man drar spännremmarna.....

//Matte//

matcol skrev:
2597026 Hur transporterar man säkrast hojen på ett vanligt släp?
Sidostöd eller centralstöd?
Lite tips om hur man drar spännremmarna.....

//Matte//

Du kör fram hjulet så långt fram det går sen späner du ner hojen rakt, plus att du späner en rem i bakhjult så den inte dansar runder med bakhjulet!
:tummenupp

hej.

jag hämtade min med släp.,

hade inget stöd nere, satte 1 spännband på vardera handtag, virade några varv sen spände dom,, tryck ner framgaffeln så långt du klarar.

sen ett spännband runt fram hjul dra igenom hjulet sen ett varv runt och spänn i öglorna längst fram i hörnena.

bak:
ett spännband genom och ett varv runt hjulet sen spänn så rakt ut som möjligt,
lägg gärna 2 brädor(reglar) på var sida bakhjulet (skruva/spika fast dom)

säkrare tror jag inte det kan bli,, min rörde sig inte en mm på 30 mil.

mvh jimmie

In med hojjens framhjul i ett hörn, ut med stödet, dra spännband lite överallt runt ramen däcken etc sen sitter den som berg!

Transport på släp

Viktigt att fixera hjulen mot underlaget så hojen inte glider i sidled. Jag har spikat en lång bräda på varje sida av hjulen, dessa ligger på ett par kortare brädor så dom kommer upp lite från kärrans durk. Ser ut lite som en smal stege, denna skruvar jag fast i botten på kärran. Om du inte kan skruva fast den i kärran så låt de "korta" underliggarna gå ut till sido lämmarna (kapa exakt) Sen tar jag ett spännband på varje sida runt gaffelkronan snett ner och framåt, framhjulet skall stå mot framlämmen på kärran. Sätt dig på hojen och fjädra till lite då du spänner banden. Bak spännband åt varje sida. Inga stöd då dessa kan vika sig eller krascha igenom durken på kärran om durken är dålig. På detta sätt så fjädrar hojen lite lagom om du skulle få genomslag i nåt gupp.

Finns en specialrem till detta som du sätter i styret ( kostar ett par hundra dock )!

Jag hade det på min då den kördes hem fr. sundsvall. Man fäster den i varje handtag o sedan drar man ett spämmband fr. vardera sida ner i golvet!

Sitter som berget o du riskerar att inte skada kåpor etc.:tummenupp

Bör finns hos en bra MC handlare!!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard