transponder 2009

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
någon som vet om det blir gruppbeställning på transponder i år?
tittade på roadracing.se men där är beställningsformuläret kvar från förra året:mad:
kan även köpa en begagnad om någon har
 
Det är Henrik Nordengren som varje år har tagit tag i detta för att förse rr-sverige med transpondrar. Roadracing.se har varit sidan där man beställer sin transponder m.m.

Pröva att maila Henrik annars, adressen hittar du på http://www.nordgrenracing.com

Jag gissar dock att Sverige är en fis i rymden när det gäller antalet transpondrar så priset vid ett gruppköp är knappt bättre än om du beställer direkt själv just nu när frakten är gratis.
TranX260 är den som du ska ha.

/Nitrous
 
vilken ska man ha laddbar eller fast monterad? första tanken var en fast monterad, men kan inte den paja lättare vid en vurpa, med tanke på kabeln. och den laddbara är väl lätt att glömma ladda
 
man skal den oppladbare fordi da kan du ta den av og lade inne hjemme,eller i bilen på vei til trening hvis man har glemt og lade osv
 
har man inte flera hojar som man kör med så är det ganska smidigt att ha den som drivs av hojens el. man glömmer den inte hemma, behöver inte tänka på att ladda. kablen sitter inte ivägen alls och den lär aldrig gå av heller då den sitter skyddat.
 
har man inte flera hojar som man kör med så är det ganska smidigt att ha den som drivs av hojens el. man glömmer den inte hemma, behöver inte tänka på att ladda. kablen sitter inte ivägen alls och den lär aldrig gå av heller då den sitter skyddat.

Japp, jag körde också på den varianten och är nöjd med det. Jag hade den under sadeln så den var så skyddad den kan bli. Aldrig någon risk att glömma den och aldrig någon risk att den är oladdad. Nackdelen skulle kunna vara att du måste ha batteriladdaren inkopplad permanent (vilket jag har ändå), för med transpondern inkopplad drar det ur på några veckor.
 
Japp, jag körde också på den varianten och är nöjd med det. Jag hade den under sadeln så den var så skyddad den kan bli. Aldrig någon risk att glömma den och aldrig någon risk att den är oladdad. Nackdelen skulle kunna vara att du måste ha batteriladdaren inkopplad permanent (vilket jag har ändå), för med transpondern inkopplad drar det ur på några veckor.

Eller så kopplar man inte direkt till batteriet, utan till ngn av de oanvända kontakterna (som t ex belysning) så att transpondern bara spänningssätts när tändningen är på. Behöver man inte tänka på att ladda vare sig transponder eller batteri.
 
Eller så kopplar man inte direkt till batteriet, utan till ngn av de oanvända kontakterna (som t ex belysning) så att transpondern bara spänningssätts när tändningen är på. Behöver man inte tänka på att ladda vare sig transponder eller batteri.

Smart! :tummenupp
 
Tror faktiskt att Henrik kommer överlåta transpondrarna åt någon annan från i år. Han jobbar just nu i Tyskland så tiden och dom extra pengarna som skulle tillkomma för att skicka transpondrar därifrån finns inte just nu. Ev blir det kanske inget sånt här gruppköp längre. Men jag kan höra med honnom. Han är utan internet då han är hos sina svärföräldrar en vecka till. Men han ska över hit på onsdag tror jag så kan fråga hur det kommer funka i år. Om han vet nått.
 
Jag kör med den transpondern som tar el från hojen. (TranX260DP)
Den är inkopplad via halvljuset så den får bara ström när tändningen är på. Transpondern sitter fast på gaffelbenet med buntband och kabeln är lindad i en ring och sedan fäst i kåpstaget under instrumenteringen med buntband.

Fördelen med denna är att jag aldrig kommer glömma att ladda transpondern och det är två saker mindre att tänka på inför ett kval/race. (ladda och sätta fast den på hojen)
Nackdelen är att det är lite krångligare att skifta transpondern mellan två hojar, men ärligt talat hur ofta gör man det? Kabeldragningen blir dock lite krångligare om man inte har orginal el-stammen och inte kan ta ström från ljuskontakterna, men det borde gå att koppla in på liknade sätt ändå.. (jag har ingen erfarenhet av Kit-kabelstammarna)

En del har sagt att transpondern med kabel inte är bra för att kabeln kan gå sönder vid en marksyning, hur många har igentligen råkat ut för det och hur svårt är det att skarva den kabeln i så fall? Någon skrev att kabeln kunde vara i vägen vid meckande. Min kabel har inte varit ivägen på något sätt än så länge, men det beror ju på hur man drar den..

Varför har ingen nämt att om den varianten med batteri skulle "lossna" så kan den vara svår att hitta.. :tungan
 
Last edited:
Tror faktiskt att Henrik kommer överlåta transpondrarna åt någon annan från i år. Han jobbar just nu i Tyskland så tiden och dom extra pengarna som skulle tillkomma för att skicka transpondrar därifrån finns inte just nu. Ev blir det kanske inget sånt här gruppköp längre. Men jag kan höra med honnom. Han är utan internet då han är hos sina svärföräldrar en vecka till. Men han ska över hit på onsdag tror jag så kan fråga hur det kommer funka i år. Om han vet nått.

RR sektionen har väl några kvar sen förra året som inte blev sålda.
 
när brukar de lägga upp förbeställningsformuläret då? :/
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top