Transponder 2007

Okej, om vi drar vidare i en liten annan riktning. Som glad rookie och säkerligen inte med ambition att köra alla rookietävlingar denna säsongen kan man ställa frågan HUR jobbigt det egentligen blir att låna transponder? För, det skulle man väl fortfarande kunna göra som rookie denna säsong? Eller har jag massuppfittat det? Jag menar, jag är inte så übersugen på att tjöpa en transponder för 3kkr när jag är i mer behov av däck och träningstid.

Visst, man får igen pengarna om/när man säljer transpondern, men det är ändå ett par lappar som man får ligga ute med.
 
Okej, om vi drar vidare i en liten annan riktning. Som glad rookie och säkerligen inte med ambition att köra alla rookietävlingar denna säsongen kan man ställa frågan HUR jobbigt det egentligen blir att låna transponder?

Såvida du inte avser att låna av en polare innebär "låna" att hyra till en kostnad av 500 kronor.
 
Såvida du inte avser att låna av en polare innebär "låna" att hyra till en kostnad av 500 kronor.
Kostnad? Är det som det låter att hyra till en kostnad av 500 spänn, eller som det inte låter med deposition på 500 spänn?

Annars är det ju lika bra att köpa en egen och hyra ut den till folk för 400 spänn. :tungan
 
Kan någon ge ett defenitivt svar på denna frågan? Har hört olika i snart en månads tid och vill veta om jag ska beställa eller låna.
 
Kan någon ge ett defenitivt svar på denna frågan? Har hört olika i snart en månads tid och vill veta om jag ska beställa eller låna.

Har du inte egen eller lånar transponder av kompis eller liknande så kommer det kosta dig 500kr/tävling att hyra transponder av arrangören.

//håkan
 
För mig som kör italienskt kommer det att vara ekonomiskt försvarbart att hyra en transponder, eftersom hojen bara kommer att orka fyra rejs innan nåt faller av/skär/spricker.

Rental is the shit.
 
För mig som kör italienskt kommer det att vara ekonomiskt försvarbart att hyra en transponder, eftersom hojen bara kommer att orka fyra rejs innan nåt faller av/skär/spricker.

Rental is the shit.
Jag tror faktiskt (hoppas inte) att min anustrimmade SSR6 kommer att hålla ungefär lika länge som en blåryk, så det kanske är rätt taktik att köra på.
 
Ni som tänkt på fast monterad, tänk på att dom drar ur batterit på några dagar, så ni inte kommer till träningen med tomt batteri :tummenupp

björn
 
Ni som tänkt på fast monterad, tänk på att dom drar ur batterit på några dagar, så ni inte kommer till träningen med tomt batteri :tummenupp
Så med andra ord bör man göra en lösning där man enkelt kan koppla ur transpondern för att slippa riskera tomt batteri?
 
Buntband runt gaffelbenet funkar kanon:tummenupp
Så DP-modellen går att ta bort från hojen enkelt?
Jag trodde den var tänkt för fast installation och att man var tvungen att göra någon egen lösning för att kunna koppla bort den från kablarna till batteriet.
 
Är det så? Säg att det är målgång... och jag har transpondern bak i kutsen och ligger 22 cm före Jorpes med transpondern fram i kåpan... blir jag efter Jorpes då? Bara för att hans transponder kom 14 cm före min över mållinjen?:confused:

Någon har förklarat detta någon gång men jag har glömt...

:arsele Du kommer aldrig 22 cm före!

:)
 
Ni som tänkt på fast monterad, tänk på att dom drar ur batterit på några dagar, så ni inte kommer till träningen med tomt batteri :tummenupp

björn

Eller också så kopplar man in den på en kabel som bara har 12v matning när tändningen är påslagen....

Jag har monterat min transponder på höger gaffelben med buntband (som beskrivits tidigare i tråden) och sedan tagit 12v matningen från bromsljuskontakten uppe vid bromsen. Jordat har jag gjort i gaffelkronan. Funkar kanon, och så är transpondern avslagen när inte tändningen är på.

Tänkte först koppla den till en switch, så man kan slå av den när man inte vill använda den. Men kom då på att jag skulle kasta mig utför en klippa om jag glömde sätta på den, eller stängde av den av misstag till ett race... Så det gick bort...
 
Njaaaaa, en månad tar det allt....

Drog ur batterit på min cbr 04 från tävling till träningen på LMS :va men jag kanske hade dåligt batteri.

björn

Eller också så kopplar man in den på en kabel som bara har 12v matning när tändningen är påslagen....

Jag har monterat min transponder på höger gaffelben med buntband (som beskrivits tidigare i tråden) och sedan tagit 12v matningen från bromsljuskontakten uppe vid bromsen. Jordat har jag gjort i gaffelkronan. Funkar kanon, och så är transpondern avslagen när inte tändningen är på.

Tänkte först koppla den till en switch, så man kan slå av den när man inte vill använda den. Men kom då på att jag skulle kasta mig utför en klippa om jag glömde sätta på den, eller stängde av den av misstag till ett race... Så det gick bort...

smart macke, men du är ju lite mer ordenklig en vad jag är :D

björn
 
Last edited:
Äsch då.... Måste hitta på nåt nytt styrdämparfäste till nya hojen nu, funderar på om jag kan kopiera din lösning från Knutstorp. Vad tror du?


:D


Du den är så fet patenterad att jag kommer stämma dig och sno din hoj :D ne om du behöver "fulmeckshjälp" så vet du att jag är skyldig dig en stor, så det är bara att svänga förbi så ska vi nog få fart på bettan :yoparty

Ne det blir erf med två väldigt prydliga mäniskor så min slivertajps era är nog tyvärr slut. Det var trevligt alla gånger nu får vi prova på nått nytt.

björn
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top