Trampan av på vanlig cykel!

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Själva veven till trampan på min vanliga cykel har gått av. Är det nån idé att ens ge sig på att försöka svetsa skiten?

Montera nytt vevparti är ingen hit heller, vill ju inte skrota hojen! :gnissla

Bucho skrev:
Själva veven till trampan på min vanliga cykel har gått av. Är det nån idé att ens ge sig på att försöka svetsa skiten?

Allt gå väl att svetsa, såvida du har rätt svets för rätt metall(edit:matrial)! :rolleyes:

BTW, gjorde det ont? :3freak

Last edited:
Bucho skrev:
Tänkte på att veven har hård påfrestning för det mesta. :confused:

Det är inget problem, så länge du hittar rätta man för jobbet så!
En lite historia: :)
För en bunt med år sedan så hände det en liten insident med mina föräldrars skoter. Tror det var en yamaha gp440 av sent 70-tal,en av dom första sportskotrarna btw. Hur som helst så gick det hål i kolven och då tog min morbror och svetsade igen hålet. Tror det eller ej men den skotern gick många år efter den svetsningen!

6652993117.jpg

Bucho skrev:
JA! Det gjorde ont, fast jag klarade bollarna men raset i backen var oskönt! :hihi :3freak

hehe...tur i oturen då! :hihi

Bucho skrev:

högersidan på veven är löstagbar, och går att köpa hos en cykelhandlare löst, även vänster, (med lager och sånt) går att köpa löst.
bara skruva alltså, svetsa är svårt då det ofta är gjutet aluminium.

crashtestdummy skrev:
högersidan på veven är löstagbar, och går att köpa hos en cykelhandlare löst, även vänster, (med lager och sånt) går att köpa löst.
bara skruva alltså, svetsa är svårt då det ofta är gjutet aluminium.

Old-school-cykel som synes (men ack så kär). Helsmitt vevparti, klurigt eller dyrt att byta? :rolleyes: :confused:

Bifogat

• vevparti.jpg
    vevparti.jpg
    57.5 KB · Visningar: 399
Bucho skrev:
Old-school-cykel som synes (men ack så kär). Helsmitt vevparti, klurigt eller dyrt att byta? :rolleyes: :confused:

Sådant vevparti kan inte var svårt att få tag i... kanske tom finns att få tag på hos återvinningen?

Bucho skrev:

Fauber vev, ca pris 390:-
Arbetskostnad ungefär det samma, fast du fixar det själv med hammare och dorn på under timman.
En liten varning dock, på vissa gamla faubervevar måste man ta loss ena lagerskålen för att få in den nya veven, och har den rostat fast i gängen så kan det vara lika bra att titta efter en ny cykel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg