Tragiskt aspekt med 2+1 vägar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vette fan om jag hade försökt byta däck på ett avsnitt där det bara är enkel fil på en 2-1 väg. De vägar jag kört på har jag ofta funderat på hur små alternativ man har om t x ett djur skulle komma ut på vägen eller om man mot förmodan skulle bli tvingad att stanna vid vägkanten på grund av en punktering. I synnerhet på natten eller vid dålig sikt på grund av väderförhållanden. Det är nog en sådana aspekter som man struntade i att tänka på när man bestämde sig för att bygga ut mötesfria vägar med budgetlösningar.

Oerhört tragisk olycka hur som helst.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14949117.ab

Dödsolycka utanför Växjö
Mannen skulle byta däck
En 64-årig man blev strax efter lunch påkörd på riksväg 25 mellan Växjö och Alvesta.
Mannen dog efter olyckan.
Enligt uppgifter från polisen hade mannen och hans hustru stannat med sitt husvagnsekipage vid vägkanten för att byta däck efter en punktering.
– Då kommer en lätt lastbil och kör på honom, säger Eva Jirhall, vakthavande befäl vid polisen i Kronoberg.
Larmet kom in till polisen strax efter halv ett. Mannen var redan avliden när polis och ambulans anlände till platsen.
– Mannens hustru och den som körde på honom fördes båda med ambulans till Växjö lasarett. De var svårt chockade, säger Eva Jirhall.
Oskar Forsberg

Asså... Nu menar jag verkligen inte att vara grinig, men hälften av alla trådar i OT startas av dig nuförtiden :)
Bra iofs att någon är aktiv här.

det går ju faktiskt köra med punkterat däck så jag hade kört vidare tills man kan stanna säkert..
Eller åtminstonde ställt ut triangeln så långt bak som man SKA ställa den. Inte så långt som man orkar gå.

Asså... Nu menar jag verkligen inte att vara grinig, men hälften av alla trådar i OT startas av dig nuförtiden :)
Bra iofs att någon är aktiv här.

Det kan nog bero på att aktiviteten har ju sjunkit rejält på forumet på sistone så man får väl göra det man kan för att bidra med något att diskutera. Men folk verkar inte vara på hugget. Det kanske ändå är så att folk håller till på Facebook och speglar sig i inbördes beundran bland sina närmaste vänner och ytligt bekanta. Jag vet inte. Det är nämligen inte bara SH som drabbats utan även andra forum om man ser sig omkring lite.

Det kan nog bero på att aktiviteten har ju sjunkit rejält på forumet på sistone så man får väl göra det man kan för att bidra med något att diskutera. Men folk verkar inte vara på hugget. Det kanske ändå är så att folk håller till på Facebook och speglar sig i inbördes beundran bland sina närmaste vänner och ytligt bekanta. Jag vet inte. Det är nämligen inte bara SH som drabbats utan även andra forum om man ser sig omkring lite.
Visst har aktiviteten här dykt en aning på senaste veckorna. Men det brukar bli så när solen tittar fram och alla är ute och kör hoj istället. Framåt hösten ökar aktiviteten igen.

Visst har aktiviteten här dykt en aning på senaste veckorna. Men det brukar bli så när solen tittar fram och alla är ute och kör hoj istället. Framåt hösten ökar aktiviteten igen.

Jag vet, men det har jag tagit hänsyn till. Det är färre aktiva som postar nu för tiden. Ett gäng som var aktiva förr syns allt mindre och det är färre som tar deras plats. Alltså känns det som att aktiviteten sjunker.

För motargument.
Jämför antal döda nu och då.

Visst har antal döda minskat något otroligt. Tragiskt för denne man. Men får man punktering på 1 fil så får man antingen rulla vidare lite till eller ringa till assistans kan jag tycka eller åtminstone se till att man syns.
Blev de inte lag på varselväst i bilarna nu? Eller de vara bara ett förslag.

Vad är alternativ tycker du ? 2 filiga i all ära, men de är inte plats överallt till det.

För motargument.
Jämför antal döda nu och då.

Visst har antal döda minskat något otroligt. Tragiskt för denne man. Men får man punktering på 1 fil så får man antingen rulla vidare lite till eller ringa till assistans kan jag tycka eller åtminstone se till att man syns.
Blev de inte lag på varselväst i bilarna nu? Eller de vara bara ett förslag.

Vad är alternativ tycker du ? 2 filiga i all ära, men de är inte plats överallt till det.

Mötesolyckorna har ju sjunkit på sträckorna av förklarliga skäl, men i övrigt kan man nog inte dra några långtgående slutsatser eftersom man även gjort andra åtgärder för att sänka antalet olyckor. Av och påfarter, rondeller och sänkning av fartgränser etc.

Tycker mig se ett rätt farligt beteende hos trafikanter som drar på rejält för att hinna köra om så många som möjligt för att i sista stund, ibland för sent bromsa sig in när det blir en fil. Det skapar irritation hos trafikanter att tvingas ligga kvar andra trafikanter som kör "långsamt".

Man märker ju tydligt att 2+1 vägar är en kompromiss på många sätt, inte bara ekonomiskt när man kör på dem. Alternativet kanske inte är att bygga tvåfiliga motorvägar, men nog borde man kunnat göra något bättre av investeringarna man gjort. Krasst sett är det många av de ombyggda vägarna som borde ses över efter bara ett par år.

Mötesolyckorna har ju sjunkit på sträckorna av förklarliga skäl, men i övrigt kan man nog inte dra några långtgående slutsatser eftersom man även gjort andra åtgärder för att sänka antalet olyckor. Av och påfarter, rondeller och sänkning av fartgränser etc.

Tycker mig se ett rätt farligt beteende hos trafikanter som drar på rejält för att hinna köra om så många som möjligt för att i sista stund, ibland för sent bromsa sig in när det blir en fil. Det skapar irritation hos trafikanter att tvingas ligga kvar andra trafikanter som kör "långsamt".

Man märker ju tydligt att 2+1 vägar är en kompromiss på många sätt, inte bara ekonomiskt när man kör på dem. Alternativet kanske inte är att bygga tvåfiliga motorvägar, men nog borde man kunnat göra något bättre av investeringarna man gjort. Krasst sett är det många av de ombyggda vägarna som borde ses över efter bara ett par år.

Ang de som kör om innan de går över till 1 fil. De hade varit farligare att ha de omkörandes precis med möte.

Vad ser du som en lösning? De funkar i trafiken, de som oftast blir irriterade är ungdomar och stressade gubbar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park