Tragisk dödsolycka i Brittiska 125GP mästerskapen.

HanneZ skrev:
Nä det va lite det jag menade...

Jag menade inte att starta en "respektlös diskussion", sen menade jag heller inte att han på något sätt körde omkull för att han inte var duktigt. Det kändes lite avlägset men när nu folk kände dem så kanske det inte var så lyckat att dra igång nåt

/ Hannes

Jag fattade som att du menade om ett barn är moget att göra övervägandet och riskbedömningen att köra sporten roadracing? Jag vet inte vem som har rätt eller fel men du skrev aldrig nånting om bristande kompetens vad jag kan se.

Varför får man aldrig ställa såna här frågor efter olyckor? Utan ses som "moralpaniker", det är väl bra att folk reagerar och tänker efter lite. Sen kan man hålla med eller inte.

Självklart är en diskussion om sådana här saker viktig, väldigt viktig till och med.
Det var dock inte riktigt syftet med tråden.

Roadracing ÄR farligt och folk kommer att dö i framtiden också - tyvärr. Förarnas säkerhet kan aldrig diskuteras för mycket och som sagt så finns det en hel del att göra på svenska banor.

Jo jag menade det så som Chrish Ash uppfattade.

Jag tycker det är bättre att lära sig något av varje dödsfall, även t.ex. när det är folk på forumet som går bort. Att föra något bakom ljuset har sällan gjort någon nytta.

Torkel skrev:
...Hur ska startförfarandet göras säkrare?...
Skulle rullande start á la Indy Car och Nascar fungera? Stilastående start med 20-30-40 ekipage framstår som allt mer korkat ju mer man tänker på det.

Teddy skrev:
Skulle rullande start á la Indy Car och Nascar fungera? Stilastående start med 20-30-40 ekipage framstår som allt mer korkat ju mer man tänker på det.

Ett sätt att få lite säkrare starter borde ju vara att flytta mållinjen närmare första kurvan.

Tar man tex Anderstorp så har man ju inte så jättehög hastighet när man går in i första böj, men tex Falkenberg eller Gelleråsen så har man ju betydligt högre hastighet in i första böj även på första varvet. Flyttar man då mållijnen så sänker man ju hastigheten första varvet då det är väldigt tätt mellan hojarna. Det borde ju göra starten lite säkrare iallafall.

Magnus skrev:
Ett sätt att få lite säkrare starter borde ju vara att flytta mållinjen närmare första kurvan.

Tar man tex Anderstorp så har man ju inte så jättehög hastighet när man går in i första böj, men tex Falkenberg eller Gelleråsen så har man ju betydligt högre hastighet in i första böj även på första varvet. Flyttar man då mållijnen så sänker man ju hastigheten första varvet då det är väldigt tätt mellan hojarna. Det borde ju göra starten lite säkrare iallafall.
Men det vanligaste scenariot vid olyckor är just att någon i första startled har fått motorstopp. Det finns nog ingen bana som har så nära till första kurvan att de som står i leden bakom inte gasar allt de kan förbi startlinjen och då är olyckan redan skedd. Men för "första-kurvan-krascher" så hjälper det nog.
Jag hålelr med Teddy om att flygande start vore det säkraste sättet men vad jag vet har det aldrig testats. Kanske dags för ett omtänk?
Alternativt ett sätt att rödflagga racet så fort någon inte kommer iväg i starten men då måste den rödflaggen märkas ordentligt och vem håller blicken på sidan av banan i startögonblicket?

Det blir nog svårt att hinna rödflagga, det är så korta tidsrymder vi pratar om.
Rullande start kanske vore något att prova dock. Det kommer dock att mötas av ett massivt förarmotstånd skulle jag tro. Inte från mig dock, jag startar så jävla illa.....;)

Teddy skrev:

Tanken är inte dum! Om det funkar "over there" så varför inte här och i RR? Starten är svår.... Eller kanske man skulle starta 10 meter innan första krök... Då går det ju inte så fort i alla fall...
Hmmmmmmmmmmmmm....

Teddy skrev:

Eller rullande start i rookie-klasser åtminstone. Det är ju bland nybörjarna som dom värsta plantorna finns. Tack och lov behöver ingen oroa sig för att jag ska få motorstopp, eftersom jag alltid startar sist.

Le Mans-start är perfekt! Vi har det i ERF, ingen risk att man blir påkörd om man inte får igång motorn! :tummenupp

Nr:18 skrev:
Le Mans-start är perfekt! Vi har det i ERF, ingen risk att man blir påkörd om man inte får igång motorn! :tummenupp

Är det nån starttyp jag tycker verkar livsfarlig så är det Le Mans. Startar långt fram men är lite för långsam på att springa sen så slänger man sig ut mitt i banan och blir påkörd av han som stod längst ner och som fått upp en väsentlig fart :död

Don Quixote skrev:
Är det nån starttyp jag tycker verkar livsfarlig så är det Le Mans. Startar långt fram men är lite för långsam på att springa sen så slänger man sig ut mitt i banan och blir påkörd av han som stod längst ner och som fått upp en väsentlig fart :död
Kolla in en start i ERF. Sällsynt med startincidenter.

Det finns ju en skillnad mellan ERF och SM deltävlingar och det är sprintmomentet. Därför så tror jag inte LE Mans starten är direkt jämförbar mellan de olika disciplinerna. I ett sprintrace med Le Mans start blir ju starten ännu viktigare och rsiekn för krockar ännu större.

Kanske göra som i MotoGP med färre startande på varje led? Dock blir ju startfältet längre vilket ger högre fart på de sista när de når de första startrutorna. Svårt.

anja skrev:
Eller rullande start i rookie-klasser åtminstone. Det är ju bland nybörjarna som dom värsta plantorna finns. Tack och lov behöver ingen oroa sig för att jag ska få motorstopp, eftersom jag alltid startar sist.

Jag vill inte vara någon domedagsprofet, men känn dig inte säker bara för att Du startar sist. Killen som omkom i Mo i Rana 2002 startade bland de sista och körde på en förare som fått motorstopp mitt i fältet. Killen som blev påkörd klarade sig, medan han som körde på avled...

Teddy skrev:
Skulle rullande start á la Indy Car och Nascar fungera?

Hur går det till... Ligger alla och kör i 50 knyck och så låter startern flaggan gå om han tycker fältet ligger bra? Är det personen på Pole som bestämmer farten? Vad händer om startern inte tycker fältet sköter sig? Får man köra ett varv till då?

magnus_moss skrev:
Hur går det till... Ligger alla och kör i 50 knyck och så låter startern flaggan gå om han tycker fältet ligger bra? Är det personen på Pole som bestämmer farten? Vad händer om startern inte tycker fältet sköter sig? Får man köra ett varv till då?
Jag vet faktiskt inte hur det fungerar och vem som bestämmer vad. Alla starter jag sett har varit skolboksexempel. Någon som vet?

magnus_moss skrev:
Ja, på alla frågorna (förutom hastigheten som är olika beroende på bana och typ av bil).
En stor skillnad är att de klasser som nämns, tex NASCAR, kör flera timmar oftast och starten är inte så viktigt för utgången av racet.

Goodstuff skrev:
Den 14-årige talangen Chris Jones dog igår av de skador han ådrog sig i en masskrasch vid starten av måndagens race i 125GP mästerskapen.
Ibland undrar man vad det är för sport vi håller på med. :(
Såg racet från Snetterton (stavning), som han vann, i går på Moto+.
Kändes olustigt att se en segerintervju med en kille som precis omkommit :(

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back