Tragisk dödsolycka i Brittiska 125GP mästerskapen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den 14-årige talangen Chris Jones dog igår av de skador han ådrog sig i en masskrasch vid starten av måndagens race i 125GP mästerskapen.
Ibland undrar man vad det är för sport vi håller på med. :(

The tenth round of the British 125GP Championship, at Cadwell Park on Monday, was marred by the tragic death of Chris Jones.

The fourteen-year-old Red Bull Rookie was caught up in a start-line accident involving nine riders. He was flown by the Yorkshire Air Ambulance to Hull Royal Infirmary, where he sadly succumbed to his injuries this morning (Tuesday).

"To have a fatality in motorsport is always terribly sad, but for a 14-year old to lose his life is quite devastating and my thoughts are mainly of course with Chris's family, but also his team and the many friends he had in the motor cycle racing world," said Jonathan Palmer, chief executive of MotorSport Vision.

"Chris was an extremely talented young rider who was surely destined for great future success. He had been racing bikes since the age of nine and had competed in over 60 races in that time. I have watched him compete many times in 125cc races at our circuits and admired his talent. Chris was absolutely passionate about his sport and it showed in his results.

"I would also like to pay tribute to the most professional work undertaken by event organisers MCRCB, and the emergency and medical team at Cadwell Park yesterday who, together with Yorkshire Air Ambulance and staff at Hull Royal Infirmary, did everything they could possibly do to save Chris's life," he concluded.

Jones was competing in his first season with the Red Bull Honda squad and was proving his talent, with two wins and several further podium finishes to his name. He was third in the points coming into the Cadwell Park event and destined for a bright future.

Crash.net joins the British motorcycle racing community in extending our deepest sympathy to the family and friends of Chris at this tragic time.

Carl Thomas Andrews (14) sustained a right shoulder injury in the same accident and was transferred by ambulance to Lincoln Hospital, while Jon Vincent (38) sustained abdominal injuries and was transferred by ambulance to Grimsby Hospital

http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=18&nid=117862

USH. Förjävligt.

21 åringar får köra fulleffekt i Sverige men 14-åringar är mogna nog att ta beslut om de ska utöva en sån högrisk-sport? Låter lite skevt i mina öronen.

Håller till 100% med. De ska absolut inte få köra så snabba maskiner, hur duktiga de än må va. 14 år!!! Ett barn... tragisk så det finns inte ord. Kan föreställa mig vad hans familj går igenom nu.....

rip

Det är hämskt vad som hänt, så ovanlig med dödsfall inom RR och så drabbar det en liten pojke :(
Vila i frid.

Blir dock lite förvånad över dubbelmoralen här, alla hyllar filip backlund(15) för hans framgångar i en klass med mycket tyngre och starkare maskiner. Ändå förstår ni inte hur man kan låta en 14åring köra en 125GP!

Har väl inget med åldern att göra hur pass bra förare man är? det händer otäcka olycker och det är en del av denna sport som så många älskar. Han visste nog mycket väl vad han gav sig in på och hade troligen alla sina anhörigas medtycke och förtroende att köra. Kolla Filip (u all know who) ska han inte få köra för att han är yngre än de övriga? han vet precis vad riskerna är och har familjen bakom ryggen. Jag säger inte att detta är normalt och skiter i det, jag känner värkligen för killens anhöriga och tycker det är sjukt tråkigt att han försvann så pass tidigt. Men det är skillnad på att köra på gatan jämfört med en race bana, Helt andra villkor och förutsättningar.

R.I.P - and all my condolences to the family

/Regards Cel

Jag har känt Chris och hans familj i många år. Han var en otroligt duktig kille. En sån där grabb man inte träffar varje dag. Clive och Pam, hans föräldrar fattade beslutet att stänga av maskinerna. Ett beslut som måste vara det svåraste en förälder kan fatta. Ord räcker inte till.
Som förare var han makalös. 2 segrar och en andraplats i dom 3 sista tävlingarna i Brittiska Mästerskapet. Så kommer jag minnas honom.

Mycket tråkig läsning.

Tragiskt att han gick bort...
Mina tankar går till de annhöriga.
Vill inte ens tänka tanken på deras beslut att stänga av de livsupehållande maskiner.
Önskar ni hade sluppit vara med om det.

Tragiskt att det i denna tråd dyker upp moraliserande inlägg om önskemål i förbuds riktningen om att 14 åringar inte ska få tävla för att dom inte klarar av det! ( så fick jag ihop era inlägg)
Helt bevisligen kunde Chris hantera sin hoj med tanke på de placeringar han tagit.
Så att hans bortgång beror väl knappast på att han inte visste vad han gjorde.
Denna sport som många andra innehåller risker.
Det är jag övertygad om att även denne unge man visste när han denna dag så tragiskt gick bort.

Jag som 40 åring vet också detta men planerar inte för att det ska ske när jag åker ut på banan eller vägen...
Men jag vet!
Och det kan även då med andra ord hända mig.
Ska det då om jag förolyckas läggas ett förbud mot att 40 åringar inte får framföra svarta Fireblades? (svara inte ens på det)

Lägg ner diskutionen i denna tråd om detta och ägna istället en tanke åt de anhöriga och den säkerligen saknade Chris.

/Patrik

Fruktansvärt tråkigt. Än en gång bevisas det att starten är det absolut farligaste momentet i roadracing, se t.ex på Ole-Petter Ödegaard som råkade ut för en liknande incident på Mo I Rana.
Hur ska startförfarandet göras säkrare? Får någon i främre startleden motorstopp så är det i princip omöjligt att se bakifrån när man har adrenalin ända upp till hårbotten. Radiostyrd dödarknapp på alla cyklar som styrs av startern kanske?

Tragiskt... Många tippade honom som nästa stora 125-stjärna.

Till er som nu tycker att personer i lägre tonåren inte ska köra hoj, jämför antalet allvarliga skador i t.ex. hockey med de i roadracing och be sedan om ursäkt.

Lime skrev:
Tragiskt... Många tippade honom som nästa stora 125-stjärna.

Till er som nu tycker att personer i lägre tonåren inte ska köra hoj, jämför antalet allvarliga skador i t.ex. hockey med de i roadracing och be sedan om ursäkt.
Kan väl inte jämföra hockey med RR. I så fall får man ta den procentuella satsen hur många som blir allvarligt skadade sett till hur många som utövar sporterna.
Alltid tråkigt när sånt här händer. Min tanke går till hans närmaste. Detta var en olycka som alla vet händer även den bäste, att sätta förbud för att en olycka händer är idiotiskt. Istället ska man ta lärdom av det som hände och se vad man som arrangörer/tillverkare kan göra för att göra sporten säkrare.

Kan väl ta det lugnt OCH köra med insidan.

Fast i helgen kommer jag köra extremt icke lugnt, fast med insidan.

Meningen med tråden var verkligen inte att det skulle skrivas om förbud för racing för 14-åringar. Det är ju uppenbart att det inte hade med killens ålder att göra utan en olycka vilket är en del av denna högrisksport. Tragiskt att en så ung och talangfull kille rycks bort alldeles för tidigt.

No1 skrev:
På gatan JA, på banan NEJ!! :7peta

Den dagen man kör LUGNT på banan så är det dags att gå i RR pension... :pannkyss

Patrik,
SWT Racing...
Det beror iofs på vad man har för ambitioner med sitt RR-åkande. Alla kan inte satsa mot toppen men utan bredd får man heller ingen topp.

sportarn skrev:
Kan väl inte jämföra hockey med RR. I så fall får man ta den procentuella satsen hur många som blir allvarligt skadade sett till hur många som utövar sporterna.
Alltid tråkigt när sånt här händer. Min tanke går till hans närmaste. Detta var en olycka som alla vet händer även den bäste, att sätta förbud för att en olycka händer är idiotiskt. Istället ska man ta lärdom av det som hände och se vad man som arrangörer/tillverkare kan göra för att göra sporten säkrare.

Jag har gjort just denna undersökning för ett antal år sedan som statistikprojekt på universitetet...

Tänker vidare på Chris och lämnar andra ämnen att argumenteras om i andra trådar.

Trist:( Men sån är sporten roadracing, den ger fruktansvärt mycket men man kan också få betala en väldigt dyr tribut till den. Att ta det lugnt är dock inget alternativ, givetvis ska man ta i så det knakar, bättre att jobba för höjd säkerhet i så fall. Det finns både en och två grejor att se över på våra svenska banor....

Edit: Nån mer än jag som kommer att tänka på masskraschen på Falkenberg och Nytekniks film från 250 racet 2004? Såna här grejor händer i princip varje år här hemma också....

HanneZ skrev:
USH. Förjävligt.

21 åringar får köra fulleffekt i Sverige men 14-åringar är mogna nog att ta beslut om de ska utöva en sån högrisk-sport? Låter lite skevt i mina öronen.

Vädligt tragiskt! Men tror knappast att det är barnet som varit drivande för sporten, däremot föräldrarna, han började vid 9 års ålder..

Last edited:
sporTlovEr skrev:
Vädligt tragiskt! Men tror knappast att det är barnet som varit drivande för sporten, däremot föräldrarna, han började vid 9 års ålder..
Nä det va lite det jag menade...

Jag menade inte att starta en "respektlös diskussion", sen menade jag heller inte att han på något sätt körde omkull för att han inte var duktigt. Det kändes lite avlägset men när nu folk kände dem så kanske det inte var så lyckat att dra igång nåt

/ Hannes

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back