Trafikzon, förklara...

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag fattar givetvis att trafikzonen har med var jag bor någonstans att göra, och att jag sjäv råkar bo i "zon 2". Efter det är det dock stopp.

Har googlat lite på ämnet för att se om det är en praxis som alla försäkringsbolag använder som rättesnöre, eller om zonerna skiljer sig mellan bolag. Dvs vad är kriterierna för de olika zonerna om det nu finns en "standard" bolagen använder?

Någon som kan förklara hur det ligger till? Plz, inga gissningar nu...

zoner sätts efter skaderesultat dvs där bolagen betalat ut mest kostar mest och tvärtom. I de flesta fall överensstämmer zonerna med folk/trafiktätheten där du bor. Ju mer folk och trafik desto större risk att du smäller eller får prylar snodda.

Bolagen har inte samma zonindelning eftersom de inte har samma skaderesultat att basera zonenrna på. LF har t ex 4 zoner för hojar medan if bara har storstad och övrigt på t ex triumphförsäkringen.

zoner sätts efter skaderesultat dvs där bolagen betalat ut mest kostar mest och tvärtom. I de flesta fall överensstämmer zonerna med folk/trafiktätheten där du bor. Ju mer folk och trafik desto större risk att du smäller eller får prylar snodda.

Bolagen har inte samma zonindelning eftersom de inte har samma skaderesultat att basera zonenrna på. LF har t ex 4 zoner för hojar medan if bara har storstad och övrigt på t ex triumphförsäkringen.

Tackar!
Har undrat länge då man aldrig riktigt fått grepp om detta. Kom att tänka på det igen när jag kollade på lathunden för Hondas märkesförsäkring, vadå zon1, zon2, etc... Känner mej lite mer upplyst nu :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park