Trafikverket vill slopa 50, 70 och 90

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date
Nej, för vi tar ju in så många ensamkommande somalier!

:rolleyes:

Om jag inte minns fel så får ju staten får in 70 miljarder per år genom drivmedelsskatter. Det tycker man bör kunna rusta upp vägarna med jämna mellanrum. Eller så kanske vi borde höja drivmedelsskatten lite till, 70 miljarder verkar inte räcka. För Stockholmarna lär det inte kostnadsskillnaden bli så stor. Mitt tåg går ju varje kvart, skit i resten av landet liksom.

Eller kanske man bör skaffa sig någon större törstig SUV så spelar det ingen roll om groparna aldrig blir fixade.

Om jag inte minns fel så får ju staten får in 70 miljarder per år genom drivmedelsskatter. Det tycker man bör kunna rusta upp vägarna med jämna mellanrum. Eller så kanske vi borde höja drivmedelsskatten lite till, 70 miljarder verkar inte räcka. För Stockholmarna lär det inte kostnadsskillnaden bli så stor. Mitt tåg går ju varje kvart, skit i resten av landet liksom.

Eller kanske man bör skaffa sig någon större törstig SUV så spelar det ingen roll om groparna aldrig blir fixade.

Det bör ju vara väldigt högt slitage på vägarna i och runt huvudstaden. Man märker ett ökat slitage mellan Malmö- Helsingborg sedan allt mer införsel av varor för vidare transport uppåt landet kommer in via Malmö istället för Göteborg. Hamn avgifterna höjdes i Göteborg. Med ett enkelt ekonomiskt styrmedel flyttade man godstrafik med lastbil söderut.

Trodde inte jag skulle säga det, men inom några år har man nog sett till att bygga om infarterna till Helsingborg så att man kan införa tullar. Alla fartgupp man satt upp gör det olidligt att köra sportbil. Inte ens min bruksbil har klarat sig. Lämnade iväg fälgarna på renovering för att få reda på att två av fyra var skeva. Det kan man nog härleda till det allt sämre underhållet av vägarna.

Ett tag var vägarna väldigt slitna uppe i Norrland. Sista åren tycker jag dock att kvalitén ökat där, medan förfallet blivit allt tydligare söderut. Det går väl i vågor. För tidigare år var vägarna helt förfallna på många håll i norr.

Räcket inte vägunderhållet till får man väl återinföra grusvägar. Jag bryr mig inte, men givetvis kommer det att innebära att en 60- tals bil är mer lämpad än en modern standardbil med lågprofildäck och ytterst känsliga aluminium fälgar.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa ett miljösvin till bil. En gammal G-wagen, Defender, Landcruiser eller amerikansk SUV eller pickup som tål lite tuffare tag och sämre vägar med alla moderna trafikhinder. Snacka om att man gör kontraproduktiva åtgärder. Jag är nog inte den enda som tänkt tanken.

Sen har vi tillslut 30 överallt utom motorvägarna där vi får 130... :banana
Det behövs egentligen inga andra hastigheter.
Vid 30 kan du drämma in i allt som finns och ändå, för det mesta, överleva, mötande, fotgängare, bergvägg, bara att smacka på.
130 på motorväg eftersom det inte finns fotgängare och mötande, lyckas du träffa en bergvägg, skyll dig själv.

Varför skulle de mest lämpliga hastighetsbegränsningarna vara begränsade till hela 10- eller 20-tal?
Inför steglösa hastighetsbgränsningar!

84.png

Japp. Nästa rapport från Trafikverket kommer att heta "Naturligt hastighetssänkande åtgärder". Den kommer handla om hur man genom att halvera utgifterna för vägunderhåll och minska på underarbete vid nya vägarbeten kan på bara ett par år minska dödligheten i trafiken på grund av att folk väljer att köra långsammare. Som positiv bieffekt borde man också kunna märka att folk byter bil oftare på grund av ökat slitage så gamla miljöbovar sållas bort och att koldioxidutsläppen minskar eftersom folk väljer att köra mer sällan.

Sluta ge dom konstiga idéer som dom kan använda :fakta

0 visionen kräver en hastighetsbegränsning på 0km/h. Det känns bara som detta förslag kostar pengar.. fixa vägarna istället.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti