Trafikverket vill slopa 50, 70 och 90

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date

jetson

Guest
Kanske inte någon överraskning att hastigheterna ska sänkas ännu mer, men lite roliga är dom. Classe Dingvall och company har nog fler liknande förslag på väg, utöver hastighetssänkningar och fler fartkameror :4skrika

I en utvärdering som överlämnats till regeringen föreslår raketforskarna på Trafikverket att hastighetsgränserna 50, 70 och 90 km/tim ska tas bort.

En sådan avveckling skulle ge marginellt längre restider men också rädda 30 liv om året, minska trafikbullret och kapa utsläppen av koldioxid, uppger Trafikverket.

– Färre fartgränser gör trafiksystemet mer överskådligt och kan bidra till att nå trafiksäkerhetsmålen samtidigt som det rätt genomfört inte behöver komma i konflikt med tillgänglighetsmålet, säger Lena Erixon, ställföreträdande generalhottentotte.

Utvärderingen har genomförts på uppdrag från regeringen för att utvärdera de nya hastighetsgränserna (40, 60, 80, 100 och 120 km/tim) som infördes 2008 och 2009.

Enligt verkets bedömning kan 40 km/tim ersätta 50 km/tim som bashastighet i tätbebyggt område efter en femårig övergångsperiod, under vilken landets kommuner ska kunna utvärdera sina vägnät.

Efter perioden ska 50 km/tim försvinna från skyltarna.

Hastighetsgränserna 70 och 90 km/tim kan i sin tur skrotas efter tolv år, enligt förslaget. Hastigheten på många vägar kommer att sänkas, men i vissa fall även höjas. Gränserna som blir kvar är 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 km/tim.

– Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Lena Erixon.

Nu är det upp till regeringen att besluta om Trafikverkets förslag.

http://www.vibilagare.se/nyheter/trafikverket-vill-slopa-50-70-och-90-38303

Idioter. Jag ser det som ett hån att jag inte ska få köra snabbare än 80 km/h på perfekta, raka, vägar mitt ute i obygden...

Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Lena Erixon.

Så dom skiter i underhåll i ytterligare 12 år då.

Så dom skiter i underhåll i ytterligare 12 år då.
Japp. Nästa rapport från Trafikverket kommer att heta "Naturligt hastighetssänkande åtgärder". Den kommer handla om hur man genom att halvera utgifterna för vägunderhåll och minska på underarbete vid nya vägarbeten kan på bara ett par år minska dödligheten i trafiken på grund av att folk väljer att köra långsammare. Som positiv bieffekt borde man också kunna märka att folk byter bil oftare på grund av ökat slitage så gamla miljöbovar sållas bort och att koldioxidutsläppen minskar eftersom folk väljer att köra mer sällan.

Vem fan bryr sig, precis som att man skulle hålla 70 mitt ute i ingenstans.

Vem fan bryr sig, precis som att man skulle hålla 70 mitt ute i ingenstans.

Precis, de kan sätta vilka nya hastighetsgränser som helst. Om de inte respekteras har de ingen inverkan. Minns ni vad som hände när vi under en period hade 90 km/h på motorvägarna?

Hittade den här gamla studien som beskriver hur det sett ut i landet tidigare. Önskar nästan man levde på 50- talet. Fria fart :tummenupp

http://www.vti.se/en/publications/p...etsgranssystemen-i-sverige-pa-landsbygden.pdf

Last edited:
Att det är för mycket hastighetsangivelser håller jag med om. Men att man forcerar ner oss från 90 till 80 känns drygt.
Ska alla landsvägar bli 60 då eller? :näsblod

T.ex. dessa helt underbara vägar på landet som man på raksträckorna ligger i 90 för att gå ner till 50 i den skarpa kurvan. För inte tror väll folk att hastighetsbegränsningen skulle vara en lägsta hastighet? :confused:

Haha, ja dom kan sätta upp vad fan dom vill, jag kör som jag brukar, utom vid skolor där gäller 30.
Vad ska dom göra med alla gamla skyltar då? barbord?

Sweden.....

Och om några år så återinförs tio intervall så några 80 kan sänkas till 70 och några 60 till 50. Osv. Osv. Sen har vi tillslut 30 överallt utom motorvägarna där vi får 130... :banana

Perfa för mig. Långfordens låda gillar inte 50,70,90 men lirar fint med 60,80,osv...

Perfa för mig. Långfordens låda gillar inte 50,70,90 men lirar fint med 60,80,osv...

Fast de hastigheterna kan du ju hålla ändå. Eller menar du att folk blir provocerade av din makligt värdiga takt och gör dumma omkörningar av ett stort ammrikanst equipage?

Du får köra i 70 på den smalaste och kurvigaste håligaste jävligaste grusväg du hittar

Men fan ta dig om du ligger i 'mer än 80 på jättebreda raka fina asfaltvägar. De är vridet :)

Personligen anser jag att sänkning till 40km/h i tätbebyggt område är en bra väg att gå, då kanske bilisterna börjar hålla 50km/h där. Själv kör jag sällan över 50km/h då det i dessa hastigheter rör sig om så små tidsvinster så att det är löjligt. Jag tar igen det med att hålla 140km/h på 110-väg istället.

Och sen har de väl en budgetplan att hålla sig till? Visst, vi har höga skatter både på fordon och övrigt i Sverige men räcker pengarna verkligen till för att sköta vägarna som de bör skötas? Antagligen inte eftersom underhållet blir eftersatt på många håll, vilket man kan förstå då det oftast sker där det är mindre trafik och då har det inte lika hög prioritet.
Sen byggs det ju nya vägar och ringleder kring våra storstäder mest hela tiden och det kostar ju pengar satan. Och kanske man får dra på sig foliehatten och misstänka att Miljöpartiet har en stor del i de nya planerna?
De är livsfarliga de där jävla klorofylltalibanerna, de borde skeppas till Gulag eller dylikt.

Fast de hastigheterna kan du ju hålla ändå. Eller menar du att folk blir provocerade av din makligt värdiga takt och gör dumma omkörningar av ett stort ammrikanst equipage?

Jag menar att lådan har lite svårt att bestämma växel i framför allt 70 medan 60 och 80 går finfint.

Personligen anser jag att sänkning till 40km/h i tätbebyggt område är en bra väg att gå, då kanske bilisterna börjar hålla 50km/h där. Själv kör jag sällan över 50km/h då det i dessa hastigheter rör sig om så små tidsvinster så att det är löjligt. Jag tar igen det med att hålla 140km/h på 110-väg istället.

Och sen har de väl en budgetplan att hålla sig till? Visst, vi har höga skatter både på fordon och övrigt i Sverige men räcker pengarna verkligen till för att sköta vägarna som de bör skötas? Antagligen inte eftersom underhållet blir eftersatt på många håll, vilket man kan förstå då det oftast sker där det är mindre trafik och då har det inte lika hög prioritet.
Sen byggs det ju nya vägar och ringleder kring våra storstäder mest hela tiden och det kostar ju pengar satan. Och kanske man får dra på sig foliehatten och misstänka att Miljöpartiet har en stor del i de nya planerna?
De är livsfarliga de där jävla klorofylltalibanerna, de borde skeppas till Gulag eller dylikt.

Sverige, landet med nästan världens högsta skattetryck. Bör inte vi ha råd att rusta upp vägarna?

Va skönt att man har 32:- i glesbygdsavdrag på vägskatten, man slipper liksom fundera över hastigheter då.
Här i byhåla så är "vägarna" inget mer än oljegrusdragerade ko-stigar så det är fysiskt omöjligt att köra över hastighetsbegränsningen utan att förstöra fordonet eller sig själv.
Dessutom, som en bonus, kommer gäspande trafikverksarbetare och sprutar i lite tjära med rullgrus i de decimeterdjupa hålen varje vår.. Men vad står man inte ut med för 32 spänn om året..

Tack Trafikverket för att alla trafikanter är lika mycket värda oavsett bostadsort.:arsele

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra