Trafikverket utreder automatisk hastighetskontroll i fordonen

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Jag slösurfade lite på Tragikvärkets hemsida och snubblade över en förstudierapport: https://www.trafikverket.se/om-oss/...rkallelse-med-isa-vid-hastighetsovertradelse/

Självklart är alla otroligt positiva och ser inga som helst problem :huvet Som med betalstationerna i Stockholm, man inför det på prov, i en liten del kanske, sen övergår det automatiskt till permanent lösning, och eftersom det är en permanent lösning så kan man rulla ut det på bredd.

Uppåt 80 liv kan sparas om alla håller hastighetsgränserna säger dom. Men dom andra 200 liven då? Vore det inte bättre att fokusera på alla dom, majoriteten? Och hittills idag har 2 personer tagit livet av sig, och ungefär lika många har ramlat och slagit ihjäl sig, lite drygt 50 pers hittills i år, och det är 359 dagar kvar...
 
Citat:

"Beskrivningen av projektet nedan är ett exempel på ett avslutat projekt som beviljats medel från Skyltfonden. Texten uppdateras därför inte. Datumet på sidan uppdateras däremot regelbundet."

Och jag som i min naivitet trodde att pengarna från Skyltfonden gick till trafiksäkerhetsarbete. Jag förnyar inte min personliga skylt när det är dags om ett par år.
 
Haha Sverige.... :gråta:brinnerup:huvet
 
Nyspråk.

Hej!

Jag slösurfade lite på Tragikvärkets hemsida och snubblade över en förstudierapport: https://www.trafikverket.se/om-oss/...rkallelse-med-isa-vid-hastighetsovertradelse/

Självklart är alla otroligt positiva och ser inga som helst problem :huvet Som med betalstationerna i Stockholm, man inför det på prov, i en liten del kanske, sen övergår det automatiskt till permanent lösning, och eftersom det är en permanent lösning så kan man rulla ut det på bredd.

Uppåt 80 liv kan sparas om alla håller hastighetsgränserna säger dom. Men dom andra 200 liven då? Vore det inte bättre att fokusera på alla dom, majoriteten? Och hittills idag har 2 personer tagit livet av sig, och ungefär lika många har ramlat och slagit ihjäl sig, lite drygt 50 pers hittills i år, och det är 359 dagar kvar...

Intressant formulering i dokumentet:

I stycket om vad ISA är för något...
Man kan säga att ISA tar informationen om
hastighetsbegränsningar in i fordonet och hjälper föraren att följa den lagliga gränsen under hela resan. Information om hastighetsbegränsningen för en viss plats identifieras vanligen från en inbyggd digital karta i fordonet.

Min fetning...
 
Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka
 
Skratt !

Iden är som jag ser det att i
första hand jämföra GPS position med kartor med aktuella hastighetsgränser
i andra hand kanske ta aktuell hastighet från Skyltinformation

Jag har redan haft en sådan här bil med GPS systemet. En Toyota hyrbil.
När jag kör längs leden söder om älvstranden i Göteborg håller lagstadgad hastighet 70km/h så blir systemet vansinnigt. Jag var tvunget stänga av det.
För den lagliga hastigheten är ju 50km/h ! På närliggande gator.
Och GPS är inte mer exakt. Onoggrannhet #

I Umeå, också med Toyota hyrbil, åker västerut på en led norr Älven. Det är 70km/h. Men vid en farlig korsning är hastigheten sänkt till 50km/h, kanske 100meter på vardera sidan.
(Korsningen finns troligen inte kvar, numera omgjord till rondell).
Jag sänker farten till 50km/h men på bildisplayen är hastighetsgränsen fortfarande 70km/h.
Ända till jag kommer efter korsningen och kört ca 200m i 50km/h och hastighetsgränsen åter är 70km/h. Då slår displayen om och anger att hastigheten är 50km/h.
För GPS system i bilarna är så långsamma ? Eller är det fortfarande GPS onoggrannhet ?

# I Göteborg så används GPS för att tala om för passagerarna i busstrafiken vilket som är nästa hållplats. Åker man med 52an från Hjalmar Brantingsplatsen mot Anekdotgatan
så kommer det först visas Brunnsbotorget 1a hållplatsen, sedan Anekdotgatan och sedan på nytt Brunnsbotorget, som är 1a hållplatsen där bussen stannar.
Därefter kör bussen från Brunnsbotorget mot Anekdotgatan. Varför så här.
Som jag sett det är det för GPS är inte mer exakt.
Speciellt i tätbebyggelse med många radiostörningar.
Så bussen vet inte riktigt var den är. Och vart den är på väg.
 
Last edited:
Det märks vissa "enheter" har för lite att göra om dagarna när man fnular ut idéer som denna. Man vill bara knacka på hos vederbörande och skrika: GÖR NÅGOT VETTIGT ISTÄLLET!!!!
 
Last edited:
Det är märkligt att inte ens högerhalvan som klagar på hur dyrt och ineffektivt saker är när det gäller public service, äldrevård och skola aldrig vågat ifrågasätta trafikverket och deras nollvision.

Man kan nästan tro att de gillar att befinna sig mellan arbetsplats och hem på sin obetalda fritid.
 
Det är märkligt att inte ens högerhalvan som klagar på hur dyrt och ineffektivt saker är när det gäller public service, äldrevård och skola aldrig vågat ifrågasätta trafikverket och deras nollvision.

Man kan nästan tro att de gillar att befinna sig mellan arbetsplats och hem på sin obetalda fritid.

Troligen för att även högerhalvan bland sina väljare har många akademiker som har sin sysselsättning i denna byråkratiska apparat.
 
Troligen för att även högerhalvan bland sina väljare har många akademiker som har sin sysselsättning i denna byråkratiska apparat.

Jag tror du har rätt.
Med min empiriska insyn i den akademiska byråkravärlden tror jag att man har ensam majoritet.
 
Fast detta finns ju redan....fast hur ska Vägverket få till det på utländska fordon....
https://www.volvobuses.co.uk/en-gb/our-offering/services/zone-management.html

Mingves! Vilket hål kröp du fram ifrån?!

OnT: jag har svårt att bli upprörd för detta. Förstår att de som värdesätter att själv framföra sin bil tycker att detta känns jobbigt men jag själv som ser fram emot självkörande fordon och som inte tycker att åka buss i lagstadgad hastighet är jobbigt alls har svårt att bli upprörd.

Den självklara invändningen är ju då att det även kommer införas på hojar, vilket förmodligen är sant men eftersom det högst troligt inte kommer införas retroaktivt (både juridiskt och tekniskt svårt) plus att om det införs så ligger det antagligen ett par decennium fram i tiden så känner jag inte att mitt hojåkande är särskilt hotat.
 
Vad ska det vara bra för?
Tror de att folk glömmer vad som står på skyltarna och därför kör för fort och det är dessa som man ska hjälpa?
Om jag vet vad som står på skylten och ändå kör för fort så är det inget som blir bättre av att jag blir påmind om vad den skyltade hastigheten är, det vet jag ju redan.
 
Iden är som jag ser det att i
första hand jämföra GPS position med kartor med aktuella hastighetsgränser
i andra hand kanske ta aktuell hastighet från Skyltinformation

Jag har redan haft en sådan här bil med GPS systemet. En Toyota hyrbil.
När jag kör längs leden söder om älvstranden i Göteborg håller lagstadgad hastighet 70km/h så blir systemet vansinnigt. Jag var tvunget stänga av det.
För den lagliga hastigheten är ju 50km/h ! På närliggande gator.
Och GPS är inte mer exakt. Onoggrannhet #

I Umeå, också med Toyota hyrbil, åker västerut på en led norr Älven. Det är 70km/h. Men vid en farlig korsning är hastigheten sänkt till 50km/h, kanske 100meter på vardera sidan.
(Korsningen finns troligen inte kvar, numera omgjord till rondell).
Jag sänker farten till 50km/h men på bildisplayen är hastighetsgränsen fortfarande 70km/h.
Ända till jag kommer efter korsningen och kört ca 200m i 50km/h och hastighetsgränsen åter är 70km/h. Då slår displayen om och anger att hastigheten är 50km/h.
För GPS system i bilarna är så långsamma ? Eller är det fortfarande GPS onoggrannhet ?

# I Göteborg så används GPS för att tala om för passagerarna i busstrafiken vilket som är nästa hållplats. Åker man med 52an från Hjalmar Brantingsplatsen mot Anekdotgatan
så kommer det först visas Brunnsbotorget 1a hållplatsen, sedan Anekdotgatan och sedan på nytt Brunnsbotorget, som är 1a hållplatsen där bussen stannar.
Därefter kör bussen från Brunnsbotorget mot Anekdotgatan. Varför så här.
Som jag sett det är det för GPS är inte mer exakt.
Speciellt i tätbebyggelse med många radiostörningar.
Så bussen vet inte riktigt var den är. Och vart den är på väg.

Vi har en Toyota Avensis med det systemet - och det är exakt som du beskriver det. Körde E6 söderut genom Göteborg i lördags, då snappar bilen upp 50-skyltarna vid avfarterna. Kan ju bli intressant när vissa bilar bestämmer sig för att sänka farten, medan andra bilar läser av en annan hastighet i röran som stavas E6 Göteborg.
 
VEM sätter sånt skit i rullning. Jag vill ha alla "kloka" ideer av statens olika "verk" (värk?) med namn på dom. Sedan ska det gå rösta ut dom j-vlarna! :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top