Trafikverket planerar för försämrad standard på det mindre vägnätet

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Såg att Trafikverket släppt sitt "förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029" och tänkte att där kanske kunde gömma sig någon liten satsning på att förbättra underhållet på de mindre vägarna där man ofta kör mc...

Blev ingen munter läsning direkt.

Underhållsinsatser för god framkomlighet
Underhålls- och reinvesteringsåtgärder genomförs för att säkra att medborgarna kan genomföra sina dagliga transporter och att näringslivets transportbehov tillgodoses. Vägunderhållet bidrar också till miljökvalitet i hela vägsystemet genom att säkerställa anläggningens funktion. För att säkerställa vägsystemets robusthet, kapacitet och framkomlighet behöver mer förebyggande underhållsåtgärder genomföras i högre utsträckning. På följande vägar kommer insatser i form av rekonstruktion, bro- och beläggningsunderhåll, avvattning med mera att prioriteras:

  • högtrafikerade vägar i storstadsregionerna
  • stamvägnätet (Sveriges Europavägar och vissa riksvägar) för långväga person- och godstransporter
  • vägar av betydelse för dagliga resor, arbetspendling, kollektivtrafik och resor mellan regioncentrum
  • övriga vägar av betydelse för näringslivets tyngre transporter.

Tillståndet på dessa vägar kommer att upprätthållas under planperioden, vissa delar
kommer även få en förbättrad robusthet och kapacitet som en följd av bärighetssatsningen.

Det lågtrafikerade vägnätet kommer att få en negativ tillståndsutveckling under planperioden som blir mer påtaglig under andra halvan av perioden. Det innebär att vägnätets robusthet, komfort och vägkapital påverkas negativt men man kommer fortfarande att kunna färdas på ett trafiksäkert sätt i skyltad hastighet på hela Sveriges vägnät.

"...man kommer fortfarande att kunna färdas..." Hmm, de skriver inte vilken typ av fordon som kommer krävas och med vilken hastighetsgräns.

Låter som att de mindre vägarna kommer att lämnas åt sitt öde och att allt eftersom de förfaller kommer hastighetsgränserna att sänkas.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Smart sätt att tvinga ner hastigheten utan dyra kameror och kontroller, till kostnad av fler incidenter.
Jojo.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Surt när man ska bygga hus på landet om 10år och behöver boka försvarets lastbilar för att få ut sitt byggmaterial :p Får byta ut 1290 mot en 350sxf reggad istället :/
 

Raderad medlem 51742

Guest
Blir väl att lämna landet så småningom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är vägnätet på väg att outsourcas till östblocket oxå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då blir det ytterligare ett område där Sverige kan framhållas som ett varnande exempel i omvärlden.
Första gången jag såg det var för snart 40 år sedan, då framhölls Svensk försvarspolitik som ett varnade exempel i Norge (Massvis med svensk materiel utvecklas, kanske köps in, ingen repetitionsutbildning alls för väldigt många t.ex. mig själv).
Nu är det invandringspolitiken
https://www.aftenposten.no/norge/i/...e-her-for-a-bli-tatt-bilde-av-sammen-med-noen
Och nästa steg bli vägarna.
Jag har sett ett exempel, vägen Ljusdal NNO till Västerstråsjö, ca 15km. Den var grusväg, asfalterades och sist jag körde den så höll man på och rev upp asfalten, den skulle bli grusväg igen.
Jag gissar därför att man framför allt kommer låta vägunderhållet rasa samman i Norrland !
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite kul att höra MP gå alldeles apshit över att Trafikverket vill hålla de nya snabbtågen nere på 250 km/h av kostnadsskäl.

Tydligen är det enligt MP heeelt meningslöst att bygga järnväg som bara klarar 250 blås.
Nä, 320 knyck skall det vara, annars kan det kvitta. ...eftersom "någon annan" skall betala.

Kanske vara lite tråkig och ta upp miljöargumentet att det kosta en jääävla massa extraenergi att kämpa mot luftväggen och ta sig över 300-vallen.

Mr X vet, om inte annat.


Scannat784_6.jpg


Photo credit: Tidningen Bike: http://www.bike.se/reportage/classic/snabbare-an-taget-kawasaki-zzr-1100
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Dags att köpa en 50- 60 tals bil som var byggd för betydligt sämre vägnät än vi har idag. Dagens SUV med lågprofil och 22´håller inte.

Låter lite som att man kommer att fokusera resurserna på större vägar där det är mycket trafik och viktiga transporter. I sig ingen dum idé med tanke på att det är kraftigt eftersatt. Man kan ju upphöra med att lägga pengar på små nymodigheter som man sedan får riva upp några år senare. Det hade ju sparat lite pengar till underhåll där det gör skillnad.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Låter lite som att man kommer att fokusera resurserna på större vägar där det är mycket trafik och viktiga transporter. I sig ingen dum idé med tanke på att det är kraftigt eftersatt.

Jag tror inte vi kan räkna med något förbättrat underhåll på de större vägarna, bortsett från vissa åtgärder för bärighet och kapacitet som de skriver om. De skriver ju trots allt "Tillståndet på dessa vägar kommer att upprätthållas under planperioden", dvs det kommer iaf inte försämras.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En och annan krater är väl ok så länge de inte plockar fram snabelbilen
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Har tjatat i år om att en väg här i krokarna behöver åtgärdas. tyskland under andra världskriget hade nog bättre vägstandard än denna. Ganska mycket hojar men även tung trafik och på det hela rätt så trafikerad. varje vår kommer snabelbilen och lagar nya potthål som inte håller. Det måste vara dyrare i längden än att laga skiten ordentligt. Inte lär det bli bättre med dessa nyheter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror inte vi kan räkna med något förbättrat underhåll på de större vägarna, bortsett från vissa åtgärder för bärighet och kapacitet som de skriver om. De skriver ju trots allt "Tillståndet på dessa vägar kommer att upprätthållas under planperioden", dvs det kommer iaf inte försämras.

Tolkar det lite som om man i samband med underhåll och åtgärder för bärighet även kommer att se över kapaciteten. Underförstått kanske man kommer att öka kapaciteten i samband med det. Jag skulle personligen gärna se att man bygger en tredje fil mellan t ex Malmö och Helsingborg. Där sker olyckor dagligen med köer som följd och säkert en och annan personlig tragedi i samband med det. Inte sällan tung trafik inblandad. Sedan finns det tydligen forskning som säger att det inte löser några problem att bygga ut fler filer och utöka kapaciteten eftersom trafiken fylls på. Kanske därför man nu ser till att minska kapaciteten och skapa köer och besvär i tätorter.

Men vad vet jag. Bara en helt vanlig trafikant som hade sett att man satsar på lite annat än vad man gjort under många år. Många satsningar har varit åt rätt håll, men man har snålat in. Byggt en 2+1 väg och smala broar som innebär att om man hade velat bygga ut i framtiden till 2 filer hade broarna varit ett hinder. Ser redan nu brister i kapaciteten. Man fortsätter bygga radhusområden i små kranssamhällen och städerna förtätas. Dåliga allmänna förbindelser vilket gör att folk tar bilen samtidigt som man begränsar kapaciteten på sina håll och bygger ut den för dåligt å annat håll. Det är helt otroligt dåligt egentligen kan jag tycka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag gissar därför att man framför allt kommer låta vägunderhållet rasa samman i Norrland !

Så har det redan varit en längre tid.

Jag är därför försiktigt förhoppningsfull till Trafikverkets förslag. Meningen "övriga vägar av betydelse för näringslivets tyngre transporter" kan bli livsavgörande för alla som bor i glesbygd. Den meningen har mig veterligen inte funnits med i tidigare utgåvor. Om inte annat så behövs den för att sparka undan fötterna på dåligt pålästa hufvudstadsbor som bara vill ha satsningar där det är som mest trångt på tunnelbanan.

Dagen har dessutom bjudit på positiva nyheter kring satsningar på Norrbottniabanan. Poletten kanske börjar trilla ner angående vem det egentligen är som skapar landets BNP...?
 

Jimmy

Guest
Dagen har dessutom bjudit på positiva nyheter kring satsningar på Norrbottniabanan. Poletten kanske börjar trilla ner angående vem det egentligen är som skapar landets BNP...?
Tänk på alla mapputvecklare och spotify-människor som måste åka sin Prius till det ekologiska lattehaket på söder. Dödar fjädringen direkt, utan kaffe blir det inga meningslösa appar. Katastrof mao!:hihi
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En bekant som jobbar på trafikverket som kontrollant, reser alltså runt o kollar upp underentreprenörerers jobb o att allt ser ut som det var tänkt.

Han berättade att trafikverkets kostnader har ökat så enormt att av varje 100 lapp så går endast 17,50:- till själva väg/ban byggen/reparationer resten äts upp av den enorma mängden folk på kontor o dyligt.

Som jag fattade är dom fler anställda på trafikverket i dag än dom var på banverket/vägverket tillsammans innan sammanslagningen som skulle minska antalet anställda o frigöra pengar från löner och mängder av fastigheter.

Arbetarna fick sparken men cheferna blev 3 gånger så många till mycket högre löne kostnad och där är problemet.. en koloss utan styrning i dag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror inte vi kan räkna med något förbättrat underhåll på de större vägarna, bortsett från vissa åtgärder för bärighet och kapacitet som de skriver om. De skriver ju trots allt "Tillståndet på dessa vägar kommer att upprätthållas under planperioden", dvs det kommer iaf inte försämras.
Nej, det blir garanterat en "satsning" som innebär att dom helt slutar bry sig om övriga vägar, och fortsätter med det usla underhållet på dom "prioriterade" vägarna. Men vad gör väl det? I framtiden behöver ju ingen bil, det är ju bara att ta tunnelbanan, för ingen bor väl utanför tunnelbanenätet? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top