Trafikverket: dubbdäck säkrare på vintern än odubbat

Men det är bra att självklara saker forskas och reds ut. Se bara vad miljötalibanerna fått igenom med bl.a. dubbdäcksförbud.
 
Snart införskaffar trafikverket lag på att använda dubbade band larver på vintern också.
 
Sjuka idioter som förvärvsarbetar på den där instansen,minst sagt.Detta gör den månatliga skatteinbetalningen till ett nöje...
 
Tycker rapporten var positiv.
I verkligheten, och i synnerhet i akademiska kretsar, så måste man till skillnad från på SH kunna bevisa och redogöra för sina synpunkter. Nu har alltså Trafikverket utrett trafiksäkerhetsaspekterna kring dubbförbud. Det måste ju tom en inpiskad dubbdäckskramare som redan vet allt gilla.
 
Tycker rapporten var positiv.
I verkligheten, och i synnerhet i akademiska kretsar, så måste man till skillnad från på SH kunna bevisa och redogöra för sina synpunkter. Nu har alltså Trafikverket utrett trafiksäkerhetsaspekterna kring dubbförbud. Det måste ju tom en inpiskad dubbdäckskramare som redan vet allt gilla.

Man tycker bara ( i synnerhet om man befinner sig i verkligheten och inte i akademiska kretsar) att vissa saker är så jävla självklara att det inte behövs brännas en massa pengar i onödan på en forskningsrapport.

Var det inte rätt nyligt dom släppte rapporten att högre fart ger allvarligare olyckor?

Det vet en treåring som har fått sin första trampbil/pulka/trehjuling.
 
Man tycker bara ( i synnerhet om man befinner sig i verkligheten och inte i akademiska kretsar) att vissa saker är så jävla självklara att det inte behövs brännas en massa pengar i onödan på en forskningsrapport.

Var det inte rätt nyligt dom släppte rapporten att högre fart ger allvarligare olyckor?

Det vet en treåring som har fått sin första trampbil/pulka/trehjuling.

Sån retorik funkar ju dock inte så bra i tex en kommunalpolitisk debatt, där motståndarsidan utgörs av tex ett starkt miljöparti som vill införa totalt dubbförbud och bara hävdar fördelar. Rapporten är ju då långt mycket bättre ammunition än att hänvisa till Teknikens värld, pulkor och trehjulingar osv.

Sen ska ju dock utredningar och rapporter vara sakliga och oberoende, levereras till en skälig kostnad osv.

Tycker jag.
 
Last edited:
Sån retorik funkar ju dock inte så bra i tex en kommunalpolitisk debatt, där motståndarsidan utgörs av tex ett starkt miljöparti som vill införa totalt dubbförbud och bara hävdar fördelar. Rapporten är ju då långt mycket bättre ammunition än att hänvisa till Teknikens värld, pulkor och trehjulingar osv.

Vilket betyder att miljöpartiet bränner minst lika mycket pengar på att bevisa självklarheter dom med, fast andra självklarheter.

Man tycker att vanligt jävla bondförnuft borde räcka i en komunalpolitisk debatt, annars kanske man kunde provspringa lite på en hockeyrink med dubbade respektive odubbade skor, istället för att slösa pengar på en överbetald akademiker?

Det största felet med vanligt jävla bondförnuft är att det verkar vara så ovanligt.
 
Vilket betyder att miljöpartiet bränner minst lika mycket pengar på att bevisa självklarheter dom med, fast andra självklarheter.

Man tycker att vanligt jävla bondförnuft borde räcka i en komunalpolitisk debatt, annars kanske man kunde provspringa lite på en hockeyrink med dubbade respektive odubbade skor, istället för att slösa pengar på en överbetald akademiker?

Det största felet med vanligt jävla bondförnuft är att det verkar vara så ovanligt.

Ja det tror jag hör till de nödvändiga kostnaderna i en demokrati.

Om du läser rapporten så finner du att den bla bygger på studier av vintersäsongsbilolyckor under 9 år. En hel del av det som står i rapporten borde även glädja dig som Västerbottning.

Rapporten ger ju även en statistisk säkerställd skattning av de omkostnader som olyckor med olika däckstyper fört med sig under det angivna intervallet.

Jag minns när Vägverket utredde om det är bäst med friskaste däcken monterade fram eller bak på bilen. Ujuj vad VV idiotförklarades i fikarummen. Det begrep minsann varenda treåring att en framhjulsdriven bil skulle ha de friskaste däcken fram och en bakhjulsdriven bil skulle ha de friskaste däcken bak.
VV var dumma som visade att de friskaste däcken bör sättas bak oavsett fram- eller bakhjulsdrift. Ngt som är självklart för de flesta bilkunniga idag.
 
Last edited:
VV var dumma som visade att de friskaste däcken bör sättas bak oavsett fram- eller bakhjulsdrift. Ngt som är självklart för de flesta bilkunniga idag.

... utom i norrland.

Där anser man att häva en sladd är en baggis, men understyr det "äre ju kört na jävulskt!"

Tyvärr har alltför få av dem fått en riktig sladd (aka inte medveten) och när de väl får det så brukar det gå ganska illa.
 
... utom i norrland.

Där anser man att häva en sladd är en baggis, men understyr det "äre ju kört na jävulskt!"

Tyvärr har alltför få av dem fått en riktig sladd (aka inte medveten) och när de väl får det så brukar det gå ganska illa.

Ja bara effekten av modd och vattenplaning med de mest slitna däcken monterade bak har inte många klart för sig: Att när farten väl blivit så hög att de friska framdäcken vatten-/moddplanar så att de slitna bakdäcken ej längre går i spår. Ja då har man en situation där man har slitna däck i obruten modd men i en hastighet som inte ens de friska däcken klarade.
 
Jörgen har helt rätt i sak. Den här rapporten var på sin plats och dessutom kommer den att spara pengar i slutändan om bara politikerna nu vågar släppa dubbdäcksförbudet.
 
Dubbdäck är säkra överallt förutom på Hornsgatan och snart hela Södermalm om Ulla Hamilton eller Miljöpartiet får bestämma :tummenupp

Det är lite lustigt på tiden när jag tog körkort var det en självklarhet i teoriboken att dubbdäck var säkrast, nuförtiden är odubbade "minst" lika bra enligt dagens teoriböcker :tungan
 
Trafikverket gör nog ett bra jobb. Antalet döda i trafiken sjunker och Sverige är ett av de ledande länderna inom trafiksäkerhet.
 
Skiter Påven i skogen?
Klart som fan att det är mindre stoppsträcka på is/snö med dubb än utan.
Sen kan man leka tills man nästan kvävs av skratt.

Men nu håll ja ba käft.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top