Trafiksituation: Vad säger "boken" att man ska göra?

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Börjar med att beskriva händelseförloppet från det jag upplevde idag.

Jag står i en lite större korsning och ska åka rakt fram. Medans det är grönt för mig kommer en ambulans med sirener och blåljus "från höger" där det står bilar och väntar. Dessa bilar har rött. Alla filer är upptagna, således kommer inte ambulansen förbi.

Ambulansen spelade alla sina olika trudilutter och blinkade åt framförvarande bilar. Dom allra flesta får nu panik.

Förarna i ambulansens körfält reagerade väldigt olika.

Alternativ 1: Stå kvar och peka finger. (en kille gjorde faktiskt detta)

Alternativ 2: Köra upp på refugen och fastna. Ring sedan bärgningsbil.

Alternativ 3: Kör mot rött. Alla bilar i korsande körfält valde att stanna och ge möjlighet till detta.

Jag är helt enkelt intresserad av vad man enligt lagar och förordningar ska göra i denna situation! Att man är skyldig att lämna fri väg vet jag, men får man då köra mot rött?

Personligen hade jag nog kört mot rött (om det var möjligt) för att släppa fram ambulansen. :tuttar

"Polis och ambulans har samma prio, fast med andra namn.. Prio 1 = trängande fall, prio 2 = brådskande yrkesutövning oavsett organisation, samma lagar gäller även för alla. Vid prio 2 får man bryta vissa lagbestämmelser, t.ex. fartgränser. Du begär däremot inte fri väg och får inte köra mot rött, du kan inte heller förvänta dig att folk släpper förbi dig eller uppmärksammar att du kör över hastighetsbegränsningen.

Man begär fri väg med blåljus, sirener är inte nödvändigt men man får ha i åtanke att folk uppmärksammar dig bara om de för stunden tittar på ambulansen, alltså får man köra lite lugnare..

Privatpersoner som inte kan begära fri väg med ljussignal (blått) har skyldighet att ge fri väg åt utryckningsfordon MEN utan att bryta trafikregler, alltså ingen rödljus körning eller annat hittepå. Att göra detta är upp till var och en och man får själv stå för konsekvenserna."

Saxat från www.ambulansforum.se

Låter rimligt och logiskt. Polis och/eller ambulans lär ju se om det finns risk för kö eller stopp. Då ska dom såklart köra runt eller förbi. Dom har ju yttersta ansvaret för att inte orsaka olyckor eller svåra situationer. Själv hade jag dock kunnat tänka mig att köra mot rött för en ambulans eller brandbil. Polisen hade fått vända eller vänta. ^^

jag gör allt i min makt utan att bilen går sönder el pajar och att de kan leda till olyckor.. var med om en svettig grej en gång, enfilligt vajer på v-sida och plåträcke på höger sida. ser ambulansen kommer snabbt som faaan!. ingen ide o stanna då blir säkert ambulanskillen osäker. vi kör 2 i bredd och de va fan vad som fick plats precis o då ´hade jag en liten hyundai.. hade de vart 10cm bredare åt nåt håll hade de tatt i.. kändes som en actionrulle. :D

Växla ner och BRASSA HELVET!!!11
Detta är sporthoj för sejtan.

Man kryper förbi lyset och lämnar fri väg.

Har varit med om det en gång. Jag körde mot rött och ställde mig på sidan. Dock vänta jag på grönt innan jag körde vidare.

Beror lite på trafiksituation, grundregeln är ett man står still. Ska någon upp o åka på refuger eller trottoarer så är det utryckninsfordonet.
Några bilar står kvar, någon kör upp på trottoaren, en annan på refugen och vips så kommar ingen fram någonstans.
Står jag längst fram vid ett rödljus så skulle jag inte tveka att köra mot rött, men i övrigt så står jag kvar såvida det inte är tydligt att de vill ha mig ur vägen.

Om ambulansen är en Mercedes så kör man givetvis mot rött och sedan åt sidan och ställer sig på trottoaren och gör honnör tills den har passerat. Är det inte en Merca kan man bortse, rulla med ögonen och feppla med stereon.

Jag var med om en liknande situation då jag stod längst fram i en kö vid ett rödljus, 3 polisbilar kom bakifrån med sirener och blåljus. Jag och de två bilarna bakom oss körde förbi rödljuset och parkerade vid sidan av vägen och poliserna vinkade tacksamt. Men om det var rätt lagligt vet man ju inte.

"Lös uppgiften på bästa sätt", ungefär så skulle jag tänka.

Oftast märker man ju om ambulansen försöker köra mellan filerna eller till vänster om köfältet, oftast kan man då maka sig lite åt höger/vänster för att göra plats.

Står man längst fram och måste krypa ut i korsningen skulle jag göra det, sen troligtvis ta rygg på ambulansen därifrån så man inte står ivägen när det blir grönt från höger sen.

Har svårt att tro att
1) någon lagens väktare skulle vilja sätta dit en för att man försöker underlätta deras arbete ens om dom tycker att man gjorde fel (då kanske dom på sin höjd stoppar en och säger hur dom vill att man skall göra nästa gång) eller
2) att dom har tid att stoppa en och klaga när dom uppenbarligen har bråttom annordstädes.

Kul inlägg om honör till mercan :D

Jag körde mot rött den där gången i T-korsningen, och det kändes helt rätt vid det tillfället. Ambulansen hade inte haft en chans att komma förbi annars, och det hade nyss blivit rött.
Snacka om sönderstressande det hade varit att stå vid rödljus 2-3 min med blåljus bakom sig. Hade även känt mig som en jävla jubelidiot, som inte tar hänsyn till andras rätt till hjälp.

Om ambulansen är en Mercedes så kör man givetvis mot rött och sedan åt sidan och ställer sig på trottoaren och gör honnör tills den har passerat. Är det inte en Merca kan man bortse, rulla med ögonen och feppla med stereon.

Lustigt nog så var det faktiskt Merca. :rofl

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...