Trafiksäkerhetskurs.... färdighetsträning...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vad är SMC?

En förening som i medlemsantal störtdök ända tills det lockades med gratis medlemskap som i sin tur ger rabatterade försäkringar till kreti och pleti, ännu mer rabatter till dom som dessutom går "säkerhets-kurser" som enligt uppgift gör tävlingsförare snabbare?

Svar på en fråga i en annan tråd... Som inte hörde till trådämnet...
Vad lär man sig på SMC's kurser?
Bättre kurv och bromsteknik. Man lär sig hantera sin motorcykel.
Detta i sin tur gör att man lär sig köra snabbare.. Vilket många av oss gör på BANA.
Att bara hålla kurs i färdighetsträning kommer resultera i högre hastigheter på gata.
Således ingår något mer i SMCs kurser.. RISKMEDVETENHET..
Mjuka värden som vi kallar det... Detta genomsyrar hela vår kursverksamhet..
Om man tar till sig detta så inser man också att det är ok att köra fort på BANA...Vilket ger tex snabbare tävlingsförare. Vi har också många som slutat att köra gata helt för att bara köra bana.. och tävla.. Det är verkligen trafiksäkert...

"Vi har också många som slutat att köra gata helt för att bara köra bana.. och tävla.. Det är verkligen trafiksäkert..."

SMC vill alltså jobba mot trafiksäkerhet genom att få bort motorcyklarna från gatan helt! :va

Vilka svenska tävlingsförare blev snabbare av SMC kursen?
(jag skulle garanterat bli det, då jag hittils inte prioriterat att vara snabb, men så är inte jag tävlingförare heller)

Kan inte SMC bjuda alla svenska tävlingsförare på gratis kurser då så vi börjar utklassa i dom stora sammanhangen? (minst två svenskar i MotoGP tycker jag, eller är Spanska SMC bättre på utbildningar)

"Vi har också många som slutat att köra gata helt för att bara köra bana.. och tävla.. Det är verkligen trafiksäkert..."

SMC vill alltså jobba mot trafiksäkerhet genom att få bort motorcyklarna från gatan helt! :va

Nu har jag inte pratat med Ezzo, men jag antar att han menar att banåkningen tillför en helt annan dimension av MC-åkningen som handlar om att förbättra sin förståelse och hantering av hojen. Om man vill göra detta och samtidigt öka hastigheten är banan det enda säkra stället att göra det och en några av oss har valt att bara göra det..
Om man istället använder våra kurser för att öka sina marginaler på gatan (bibehålla sin hastighet men använda de kunskaper man fått på kursen) har trafiksäkerheten fått sig en klapp på ryggen samtidigt som du nästa gång du äntrar banan har förmågan att köra fortare om du vill. Det är därför det finns olika hastighetsgrupper, för att man ska få hålla det tempo man själv vill utvecklas i.

Vilka svenska tävlingsförare blev snabbare av SMC kursen?
(jag skulle garanterat bli det, då jag hittils inte prioriterat att vara snabb, men så är inte jag tävlingförare heller)

Alla blir snabbare av mer skicklighet, om man vill (annars använder man skickligheten enbart till att öka marginalerna och avslappningen i körningen). CSS är en del av SMC´s kurssortiment och många av världens stjärnor har fått hjälp den vägen. Många av de förare vi ser i Rookie-klasserna har gått SMC´s kurser och använder de tips vi sprider ut till deltagarna varje gång ett race skall åkas. Så svaret är: Många.

Kan inte SMC bjuda alla svenska tävlingsförare på gratis kurser då så vi börjar utklassa i dom stora sammanhangen? (minst två svenskar i MotoGP tycker jag, eller är Spanska SMC bättre på utbildningar)

Nu sa väl ingen att några SMC-kurser automatiskt gör dig till en världsstjärna? Men en bra start i rätt rikting anser jag helt klart att stegen SMC erbjuder samt CSS är om man vill testa på roadracing. Du lär dig inte samma saker på motsvarande ordinarie bandagar.

/ Jens - SMC-Instruktör

Visst är det så att träning ger färdighet, och goda råd hjälper till, men jag trodde faktiskt att den genomsnittlige RR föraren redan var snabbare än den genomsnittlige SMC instruktören.

Jag tyckte mest att det lät som att den genosnittlige svenske tävlings-tennisspelaren skulle kunna gå med i kvarterets tennisturnering och lära sig lite av gubbarna med vitt skägg och gubbmage som jämförelse.

Visst är det så att träning ger färdighet, och goda råd hjälper till, men jag trodde faktiskt att den genomsnittlige RR föraren redan var snabbare än den genomsnittlige SMC instruktören.

Jag tyckte mest att det lät som att den genosnittlige svenske tävlings-tennisspelaren skulle kunna gå med i kvarterets tennisturnering och lära sig lite av gubbarna med vitt skägg och gubbmage som jämförelse.
Det handlar ju inte om hur snabb en smc-instruktör är... Fast man kör 1 minut långsammare per varv kan man ju ändå ha koll på vad man ska göra för att kunna köra snabbt och vara mycket bra på att lära ut...

Med ditt tankesätt hade det tex inte funkat med fotbollstränare heller. För hur kan en gubbe på 60 bast och träben träna unga, friska världsspelare? :lol :lol

Vissa förare är otroligt snabba utan att veta vad dom gör, vissa blir aldrig snabba trots att dom vet exakt hur dom skall göra.

Om du lyckas sammanföra en snabb, outbildad förare med en väl påläst instruktör som dessutom är duktig på att lära ut så har du receptet för att få den snabbe föraren än snabbare och samtidigt ge honom/henne verktygen för att på egen hand bli ännu snabbare!

Dessutom så är många av instruktörerna snabba (och mindre snabba) tävlingsförare :fakta

/ Jens

Nja, jag trodde väl närmast att dom som aktivt tränade RR redan hade passerat färdigheterna en SMC instruktör besitter, såväl teoretiskt som praktiskt, men säger du att tävlingsförarna blir snabbare av att gå SMC kurs så får jag väl ta ditt ord på det då, då borde ni ju ha rätt fullt i sommar av grabbar och tjejer som vill bli snabbare på tävlingsbanorna.

Den stora skillnaden för mig efter de 2 kurserna jag gjorde i höstas är att jag inte behövde veta vad jag skulle fråga om,det fanns en som informerade om det mellan passen.

Känner ju ett gäng som kört hoj länge men för att få ett svar när man snackar hojkörning så måste man ju ställa frågan först,det behövs inte på en smc-kurs.

Har ju inte varit på bana innan de kurserna så jag vet ju inte hur andra arrangörer lägger upp det så jag skall ju inte säga att det är det enda sättet att på ett enkelt sätt få lära sig det som smc lär ut.

Var väl inte speciellt snabb innan och är väl inte snabbare nu men har en större medvetenhet om vad jag pysslar med och tack vare det förmodligen större marginaler,känns så iaf.

Mycket smådetaljer som jag inte tänkt på som funkat innan men som med lite coaching blev så mycket bättre,som blicken tex.,har alltid tittat åt det håll jag ska när det svänger men det har varit lite huvudvrid och resten med ögonen och det blev ju skillnad att verkligen vrida över huvudet hela vägen åt det håll man ska och titta rakt fram,har ju aldrig reflekterat över den detaljen innan då jag tyckte det funkade mycket bra innan.
Går så mycket snabbare att utvecklas när någon erfaren säger åt en vad man ska göra än att komma till den insikten själv,kommer ju dit på egen hand till slut men varför inte ta hjälp av de som kan.

Henrik

Nja, jag trodde väl närmast att dom som aktivt tränade RR redan hade passerat färdigheterna en SMC instruktör besitter, såväl teoretiskt som praktiskt, men säger du att tävlingsförarna blir snabbare av att gå SMC kurs så får jag väl ta ditt ord på det då, då borde ni ju ha rätt fullt i sommar av grabbar och tjejer som vill bli snabbare på tävlingsbanorna.

Jag själv är tävlingsförare. Jag har blivit snabbare av att lära mig de steg som en SMC eller framförallt CSS-kurs innebär. När du själv gått de 4 stegen (eller det kanske du redan har och behärskar dom till 100%? Isåfall gratinerar jag dig, för jag har långt kvar) så kan du läsa igenom dina åsikter du skriver idag och tänka på om något förändrats. Har det inte det hade du rätt. Men har du blivit en säkrare förare och haft lika kul som många innan dig haft, då hade jag rätt. Hoppas vi får se vilket det blir.

Får du mig som instruktör under dina dagar kommer de anpassas helt till ditt kunnande, din hastighet och vad du vill få ut av de tillfällen du träffar mig. Alla utbildningar handlar om att ge 100% själv och inte bara vara fågelunge (jag säger inte att du är det, ingen personlig kritik mot dig.), se till att vara aktiv under dagarna, då får man ut mest som deltagare.

Jag försökte logga in på SMC´s webb för att se vad mina kursdeltagare tyckt om kurserna i somras, men jag kom inte in, men jag har för mig att snittet bland mina deltagare var 3.8 av 4 möjliga, det måste ju innebära att vi har ganska kul? Det enda jag vet är att jag har det iallafall.

Välkommen i sommar.

/ Jens

Ser ut som Jens har gett ett mycket utförligt svar på dina frågor och föreställnigar Guw.

Vi kör kurser på mittsverigebanan i sommar.. Anmäl dig och skaffa dig en egen uppfattning.

Och således är alltid alla tränare snabbare/starkare/hoppar högre än sina sk. adepter som de...tränar! Bara för att ta EN liknelse!:D

Nu är ju inte tävlingsförare SMC´s HUVUDSAKLIGA målgrupp men ta det inte allt för otroligt att några genomsnittliga kan lära sig ett och annat i alla fall.

Ha, ha, ha! Tja tack för den du! :D Vi får väl plocka fram lösskägget och tomtedräkten allihop då, om det nu spelar någon roll med ålder/utseende för att vara en duktig och ev. snabb mc-förare på bana! Det vore något för tex. Björn Saete (alias Don Quixote som bla. kört NSB för inte så länge sedan) som kör RR på hög nivå så som NSB (Nordisk SuperBike). Men det är klart det finns naturligtvis deltagare som är snabbare än Björn fast inte är dem många kan jag lova!:D

Nja, jag trodde väl närmast att dom som aktivt tränade RR redan hade passerat färdigheterna en SMC instruktör besitter, såväl teoretiskt som praktiskt,

Vad krävs för att ta rr-licens och därmed ha tillåtelse att börja både träna (på licensträningar) och tävla?

Jo genomförande av licenskurs till en kostnad av ca. 1000kr där man lär sig ...vadå?

Jag vet exakt vad man lär sig (jag och många andra instr. i SMC som jobbar med BKK/SHK har en tävlingsbakgrund även om det var länge sedan och kanske inte på toppnivå men dock) men jag tänker inte räkna upp det här utan hoppa direkt på det vi här pratar om och därför i stället svara så här:

- Tja man lär sig INTE att köra motorcykel på en licenskurs. Enda kravet, vad gäller körförmåga, är att man på ett säkert (OBS! inte snabbt) aätt kan framföra motorcykeln på en bana. Tempot får inte vara hur lågt som helst, för då blir det farligt, MEN nivån sätts MYCKET lågt.

Efter hand ju mer man kör desto snabbare blir man, till en viss gräns! Och visst skulle jag också tro att den genomsnittliga rr-föraren som tävlat minst 2 säsonger är snabbare än den genomsnittliga instruktören som instruerat i minst 2 säsonger på stor bana. Men vad är problemet, precis som det finns deltagare som är snabbare än genomsnittliga instruktören finns det instruktörer som är snabbare än den genomsnittliga deltagaren blan dem som tävlat rr i 2 säsonger!

För övrigt genomförs inte en kurs i fullt tävlingstempo för NÅGON precis som en elitidrottsman SÄLLAN (om äns någon gång) TRÄNAR på toppresultat.

VARFÖR är det så här då?
Enkelt, skall man öva/träna in något nytt KAN man inte ligga på 100% av sin förmåga. Och om man vill bli snabbare (om nu DET är målet för dig/mig) måste vi ju FÖRÄNDRA något. Annars är det ju bara flax om vi kör ett varv snabbare än vad vi klarade i fjol. Och förmågan att kunna upprepa den snabbare tiden är minst sagt begränsad om man skall vara lite ironisk. Således är det inte smart att försöka förändra ett beteende/sin körning ett tempo som motsvarar 100% av vad du/jag/vi klarar av!

men säger du att tävlingsförarna blir snabbare av att gå SMC kurs så får jag väl ta ditt ord på det då, då borde ni ju ha rätt fullt i sommar av grabbar och tjejer som vill bli snabbare på tävlingsbanorna.

Eller så har vi fullt av hojåkare som i huvudsak kör gata och kanske bana någon gång ibland. Chansen är faktiskt större för att det skall inträffa än att vi fyller kurserna med tävlinsgförare av en enda anledning. Det finns fler som INTE tävlar än de som gör det! Oavsett vilket är vi glada för dem som kommer och gör allt vi kan för att försöka göra dem till bättre mc-förare.

För övrigt brukar vi ha fullt på kurserna i april då vi kör träningsläger (bemannat med instruktörer från SMC) i RR-fabriken på Gelleråsens Motorbana! :yoparty

Mvh!
// Niklas

Mycket intressant att läsa texten efteråt o se hur den tolkats olika av de som skev o de som läste (inklusive mig själv naturligtvis!).

Ezzo skriver:
Vi har också många som slutat att köra gata helt för att bara köra bana.. och tävla.. Det är verkligen trafiksäkert...

Vilket GuW verkar tolka som att målet är att få bort folk från gatåkningen. Jag tror snarare Ezzo menar dels att folk som gillar att köra fort inser att det är bättre o säkare att göra det på bana o inte i trafik och dels att vissa tycker att gatkörningen inte är lika rolig längre. Även om man inte kör så fort kan man inte konsentrera sig på sin körning o upplevelse på vägen utan måste hela tiden tänka på allt annat (andra traffikanter, grus sten pinnar o löv, djur barn...).

Ezzo skriver vidare:
Om man tar till sig detta så inser man också att det är ok att köra fort på BANA...Vilket ger tex snabbare tävlingsförare.

Detta verkar GuW tolka som att tävlingsförarna blir snabbare o bättre genom att gå en SMC-kurs.
Vad Ezzo menar förstår jag inte exakt (förklara gärna igen :-) ) men jag tolkar det som att genom att förstå o och lära sig det man får via en SMC kurs blir man en duktigare och eventuellt och en snabbare förare samt att man inser att köra fort är något man gör på bana, inte i trafik. Denna kunskap kan sedan inhämtas på vilket sätt som helst, SMC-kurs är ett sätt - ett mycket bra sätt. När man sedan insett att det är på bana man skall köra fort o inte i trafik är kanske steget inte så långt till att börja fundera på att tävla.

Men principen för framförandet av hojen är ju den samma, antingen men är en glad amatör som jag eller Troy Bayliss; hanterar man sin hoj, sig själv o sin bana rätt blir man snabbare eller säkrare eller både och.

/Hanna

Efter hand ju mer man kör desto snabbare blir man, till en viss gräns! Och visst skulle jag också tro att den genomsnittliga rr-föraren som tävlat minst 2 säsonger är snabbare än den genomsnittliga instruktören som instruerat i minst 2 säsonger på stor bana. Men vad är problemet, precis som det finns deltagare som är snabbare än genomsnittliga instruktören finns det instruktörer som är snabbare än den genomsnittliga deltagaren blan dem som tävlat rr i 2 säsonger!

För övrigt genomförs inte en kurs i fullt tävlingstempo för NÅGON precis som en elitidrottsman SÄLLAN (om äns någon gång) TRÄNAR på toppresultat.

VARFÖR är det så här då?
Enkelt, skall man öva/träna in något nytt KAN man inte ligga på 100% av sin förmåga. Och om man vill bli snabbare (om nu DET är målet för dig/mig) måste vi ju FÖRÄNDRA något. Annars är det ju bara flax om vi kör ett varv snabbare än vad vi klarade i fjol. Och förmågan att kunna upprepa den snabbare tiden är minst sagt begränsad om man skall vara lite ironisk. Således är det inte smart att försöka förändra ett beteende/sin körning ett tempo som motsvarar 100% av vad du/jag/vi klarar av!

Eller så har vi fullt av hojåkare som i huvudsak kör gata och kanske bana någon gång ibland. Chansen är faktiskt större för att det skall inträffa än att vi fyller kurserna med tävlinsgförare av en enda anledning. Det finns fler som INTE tävlar än de som gör det! Oavsett vilket är vi glada för dem som kommer och gör allt vi kan för att försöka göra dem till bättre mc-förare.

Mvh!
// Niklas

Det där var ju väldigt bra förklarat och det är ju lika inom alla idrotter/sporter...man kan ju bli väldigt duktig på något och ha talang för det men oftast kommer man väl bara till en gräns där det inte går att få bättre resultat om man inte får rätt coaching å någon som ser vad man kan göra bättre om man gör på ett annat sätt... Ta tex all form av att bygga muskler för att verkligen använda dom, du kan träna upp dig till en viss nivå där det tar mer än vad det ger å skador som följd men får du då en massa eller få bra tips å coaching så får du börja träna och attakera på ett annat sätt....som till en början får dig att känna dig som att du tycker att du gjörde det mycke bättre innan för som i mitt exempel så orkar man inte samma vikter när man börjar om å tränar rätt men efter idogt tränande så har du gått förbi ditt tidigare max å förtsätter utvecklas...
Nu tänker jag börja åka på smc-kurser till sommaren och är väldigt ny på hoj men kan inte se att hoj som sport är på något vis fri ifrån teknikkunnande av sina utövare...
Jag förstår inte riktigt motståndet mot smcs bandagar med kunniga instruktörer....det kan ju inte på något vis försämra dom som deltar iaf, jag har vänner som har åkt på några av smcs kurser genom åren och fortsätter med det för dom tycker att dom utvecklas varje gång...å det är både som ni kallar fisåkare som gör det för att känna sig som en säkrare å bättre förare till brassahelvetekillen som vill fortsätta med det men som en säkrare å bättre förare i sitt framförande...
Ja det vart ett långt inlägg me tanke på att jag bara ville säga att han jag citerade sa precis det jag tänkte... fridens

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka