Visst är det så att träning ger färdighet, och goda råd hjälper till, men jag trodde faktiskt att den genomsnittlige RR föraren redan var snabbare än den genomsnittlige SMC instruktören.
Och således är alltid alla tränare snabbare/starkare/hoppar högre än sina sk. adepter som de...tränar! Bara för att ta EN liknelse!
Nu är ju inte tävlingsförare SMC´s HUVUDSAKLIGA målgrupp men ta det inte allt för otroligt att några genomsnittliga kan lära sig ett och annat i alla fall.
Jag tyckte mest att det lät som att den genosnittlige svenske tävlings-tennisspelaren skulle kunna gå med i kvarterets tennisturnering och lära sig lite av gubbarna med vitt skägg och gubbmage som jämförelse.
Ha, ha, ha! Tja tack för den du!

Vi får väl plocka fram lösskägget och tomtedräkten allihop då, om det nu spelar någon roll med ålder/utseende för att vara en duktig och ev. snabb mc-förare på bana! Det vore något för tex. Björn Saete (alias Don Quixote som bla. kört NSB för inte så länge sedan) som kör RR på hög nivå så som NSB (Nordisk SuperBike). Men det är klart det finns naturligtvis deltagare som är snabbare än Björn fast inte är dem många kan jag lova!
Nja, jag trodde väl närmast att dom som aktivt tränade RR redan hade passerat färdigheterna en SMC instruktör besitter, såväl teoretiskt som praktiskt,
Vad krävs för att ta rr-licens och därmed ha tillåtelse att börja både träna (på licensträningar) och tävla?
Jo genomförande av licenskurs till en kostnad av ca. 1000kr där man lär sig ...vadå?
Jag vet exakt vad man lär sig (jag och många andra instr. i SMC som jobbar med BKK/SHK har en tävlingsbakgrund även om det var länge sedan och kanske inte på toppnivå men dock) men jag tänker inte räkna upp det här utan hoppa direkt på det vi här pratar om och därför i stället svara så här:
- Tja man lär sig INTE att köra motorcykel på en licenskurs. Enda kravet, vad gäller körförmåga, är att man på ett säkert (OBS! inte snabbt) aätt kan framföra motorcykeln på en bana. Tempot får inte vara hur lågt som helst, för då blir det farligt, MEN nivån sätts MYCKET lågt.
Efter hand ju mer man kör desto snabbare blir man, till en viss gräns! Och visst skulle jag också tro att den genomsnittliga rr-föraren som tävlat minst 2 säsonger är snabbare än den genomsnittliga instruktören som instruerat i minst 2 säsonger på stor bana. Men vad är problemet, precis som det finns deltagare som är snabbare än genomsnittliga instruktören finns det instruktörer som är snabbare än den genomsnittliga deltagaren blan dem som tävlat rr i 2 säsonger!
För övrigt genomförs inte en kurs i fullt tävlingstempo för NÅGON precis som en elitidrottsman SÄLLAN (om äns någon gång) TRÄNAR på toppresultat.
VARFÖR är det så här då?
Enkelt, skall man öva/träna in något nytt KAN man inte ligga på 100% av sin förmåga. Och om man vill bli snabbare (om nu DET är målet för dig/mig) måste vi ju FÖRÄNDRA något. Annars är det ju bara flax om vi kör ett varv snabbare än vad vi klarade i fjol. Och förmågan att kunna upprepa den snabbare tiden är minst sagt begränsad om man skall vara lite ironisk. Således är det inte smart att försöka förändra ett beteende/sin körning ett tempo som motsvarar 100% av vad du/jag/vi klarar av!
men säger du att tävlingsförarna blir snabbare av att gå SMC kurs så får jag väl ta ditt ord på det då, då borde ni ju ha rätt fullt i sommar av grabbar och tjejer som vill bli snabbare på tävlingsbanorna.
Eller så har vi fullt av hojåkare som i huvudsak kör gata och kanske bana någon gång ibland. Chansen är faktiskt större för att det skall inträffa än att vi fyller kurserna med tävlinsgförare av en enda anledning. Det finns fler som INTE tävlar än de som gör det! Oavsett vilket är vi glada för dem som kommer och gör allt vi kan för att försöka göra dem till bättre mc-förare.
För övrigt brukar vi ha fullt på kurserna i april då vi kör träningsläger (bemannat med instruktörer från SMC) i RR-fabriken på Gelleråsens Motorbana!
Mvh!
// Niklas