Trafikregler på motorväg

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Körde upp igår och tyvärr misslyckades jag ta lappen.
Anledningen var att jag körde för sakta på motorvägen. :rodnar :crash

Jag trodde det var 90 km/h och körde följaktligen strax under 90. Men enligt kontrollanten var det 110 km/h och jag blev därför underkänd. Började fundera lite igår kväll om och hur jag kunde missa 110-skylten. Så jag åkte dit o scoutade lite och kom fram till det inte fanns någon skylt alls. Bara skyltar som visar att motorväg börjar.

Jag kollade genom trafikregler på internet och letade i min teoribok, men jag hittade inget som säger att det är 110 km/h automatiskt bara för att det är motorväg.

För ni som känner till vägen är det E18 vid Barkarby i riktning mot Enköping. Fram till Hjulsta-korset är det ju 70-väg, efter blir det motorväg men det finns inga skyltar som anger hur fort man får köra på motorvägen.

Stämmer det att om det bara finns motorvägsskyltar, så innebär det att hastigheten är 110 km/h?

/Joel
:squid
 
Taskigt att kugga på nåt SÅ enkelt :p

Jo, så är det. Anledningen till att det inte står i din teoribok är kanske för att det är en relativt ny regel, tror jag. Letar lite på VV efter konkreta bevis men har inte hittat nåt än.
 
tyvärr så e det så att om det bara e motorväg och inga skyltar så e det 110 som gäller...

lika som utan skyltar på landsväg blir det 70
 
9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled

1 § På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.
2. Fordon får föras in på en motorväg endast vid vägens början eller på en påfartsväg och föras av motorvägen endast på en avfartsväg eller vid dess slut.
3. Fordon får inte föras på skiljeremsan eller på en tvärgående förbindelseväg mellan körbanorna.
4. Fordon får inte vändas eller backas.
5. Fordon får inte stannas eller parkeras annat än på platser som utmärkts med ett vägmärke som parkerings- eller rastplats. Bussar i linjetrafik får dock stannas vid särskilt anordnade hållplatser.
6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.
Vägverket får föreskriva att fordon eller fordonståg även i andra fall än som anges i första stycket 1 får föras på motorväg. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor att trafiksäkerheten inte äventyras.

Den tjocka texten betyder att när det är motorväg så gäller 110 km/h om inte annan hastighet anges.
 
RDJoel skrev:
För ni som känner till vägen är det E18 vid Barkarby i riktning mot Enköping. Fram till Hjulsta-korset är det ju 70-väg, efter blir det motorväg men det finns inga skyltar som anger hur fort man får köra på motorvägen.

Stämmer det att om det bara finns motorvägsskyltar, så innebär det att hastigheten är 110 km/h?

/Joel
:squid [/B]

Var det inte 90 km/h där förrut. Fram till uppförsbacken? Jag kan ju minnas fel iof.

// Mav
 
Sitter enbart den gröna skylten som visar att motorväg börjar så är det 110, annars sitter det en hastighetsskylt där också som visar hur fort man får köra. Fenomenet dök väl upp samtidigt som skylten för stad, den där stora med en massa hus på. Då är det ju 50 när den sitter där.
 
Tack för svaren! :bow
Inspektören hade väl rätt trots allt. Även om det verkar vara lite vaga bestämmelser om det. Det är ju 90 i motsatt riktning (mot Stockholm) så det kan ju vara lätt att blanda ihop det.

Dessutom läste jag på baksidan av protokollet från förarprovet att man inte kan överklaga beslutet om man blivit underkänd. Fast det kanske inte hindrar att man skickar ett brev och kanske får nån annan kompensation, typ tillbaka på avgiften eller tidigare uppkörningstid. Men om jag gjorde fel så är det inte mycket att göra åt saken. :6surkart

Var det inte 90 km/h där förrut. Fram till uppförsbacken? Jag kan ju minnas fel iof.

// Mav

Jag har också nåt minne av att det var 90 i början, sen ungefär vid Jakobsberg/Kallhäll blev det 110 km/h.

/Joel :öl
 
Det är ju lite lustigt trots allt.. för det är ju så att om det står 90 på en skylt så betyder ju inte det att man MÅSTE köra 90.
Det är ju maxhastigheten som råder på just den vägen...
man ska ju anpassa hastigheten efter rådande förhållanden som det heter ...
skumt att man kan bli kuggad på en sån sak. Är det snöstorm och blixthalka så kanske man inte kan köra mer än 30...

Man tycker ju att uppkörningsmuppen borde ha sagt att - va bra att du tog det försiktigt. jaja.. ännu ett exempel på sverige o dess byrokrater.
 
Hmm,,,, nu är det ju nästan så man ska gå dit och kolla.

Påfart Jakan riktning MOT stan är det 90
Påfart Jakan FRÅN stan är det 110

Frågan är om det är 90 innan Jakan...
 
Uppköringsmannen konstaterade väl att du körde för långsamt mot vad som är normalt under rådande förutsättningar. Är det inte blixthalka, orkan, snöstorm eller solförmörkelse så kör man ju 110 när det är 110, kuggningen berodde nog på bristande uppmärksamhet vad gäller skyltning. Känner fler som har kuggat på just samma sak där.
 
jag blev underkänd första gången för att när jag svängde ut på en väg som jag visste att det var 70 på, från en 50 väg så axxade jag upp till 70 knyck. Han påstod att jag var tvungen att köra 50 tills jag såg den första 70 skylten... Jag vette fan hur det hänger ihop...men skumt var det.
 
Det stämmer att det är 110 där och att motorvägsskylten automatiskt betyder 110 km/h. Men jag tycker att han verkligen var hård mot dig, eftersom de flesta inte kör 110 där. Jag jobbar extra som lastbilschaffis i Kallhäll och varje gång man kör den där sträckan är det någon som kryper fram i 70 där...
 
cool_adde...din kuggning va nog snäppet värre, helt sjukt om man nu vet vad de e för hastighet som gäller kan han ju inte kugga!

sanslöst
 
Fenriz skrev:
cool_adde...din kuggning va nog snäppet värre, helt sjukt om man nu vet vad de e för hastighet som gäller kan han ju inte kugga!

sanslöst

Jag funderade mycket på varför han påstod det. men nu var det inte det ända han hade å klaga på, han tyckte inte att jag skulle ligga mitt i vägen när jag körde, utan jag skulle ligga på kanten av högersidas bilhjulspår... Låter krångligt som fan! Det kan jag säga att jag också tyckte... Det handlar ju bara om ca 10-20 cm. Men han höll på att babbla om motorolja smuts som blev hal i regn. Så jag fick gå med på det. Jag fixade kortet på andra försöket. Men kontrolanterna har någon slag oskriven lag om att man alltid ska kugga privatister på första försöket. Det är iaf vad jag har hört av en gammal räv inom SMC
 
Aaah, surt med kuggningen. Har en kommentar:

RDJoel skrev:
Dessutom läste jag på baksidan av protokollet från förarprovet att man inte kan överklaga beslutet om man blivit underkänd.
...

...och det verkar ju vara en vattentät idé att överklaga om man blivit godkänd. Only in Sweden... *JÄTTESUCK*
 
Min körskolelärare påpekade över radion under en av de sista lektionerna:

-"Och här ser du skylten för motorväg, och då betyder det att det är 110 som gäller *om* inget annat anges, ok?"

Dom säger inte saker i onödan inte, dom vet precis vad man torskar på... åtminstone min lärare...
 
jag var med om en liknande sak, jag var osäker om det var 110 så jag låg o körde precis över 90, för att gardera mig lite.

sen när vi kom tillbaka frågade han varför jag bara körde i 90, då sa jag att jag tyckte det blåste ganska mycket,.

Visst det är en godkänd anledning att inte köra i 110. sa ha no så fick jag kortet.,

så det kan man ju ta till med. om dom nu inte också kör kåplöst förstås, då blir det ju lite svårare.

Tolf
 
Tolf skrev:
jag var med om en liknande sak, jag var osäker om det var 110 så jag låg o körde precis över 90, för att gardera mig lite.

sen när vi kom tillbaka frågade han varför jag bara körde i 90, då sa jag att jag tyckte det blåste ganska mycket,.

Visst det är en godkänd anledning att inte köra i 110. sa ha no så fick jag kortet.,

så det kan man ju ta till med. om dom nu inte också kör kåplöst förstås, då blir det ju lite svårare.

Tolf

Jag tycker det är tvärtom - Jag kör oxå kåplöst och jag har sällan problem med att det blåser förmycket. Däremot brukar mina platspolare klaga när det blåser...

Men det kanske är en vanesak - det blåser ju alltid mer eller mindre om man kör oplastat. :)
Så lite sidvind hitan eller ditan kvittar oftast, fast när man får ligga med 45graders lutning på motorvägen är det lite jobbigt... :D
 
Jag gjorde samma sak när jag körde upp för B-kort. Visste inte om det var 30 eller 50 så jag tog det säkra för det osäkra och körde 30.

När vi sen gick igenom körningen sa han: -'Ja, det ÄR ju faktiskt inte olagligt att köra för sakta..' med ett stort flin på läpparna och gav mig lappen.

Det finns faktiskt trevliga uppkörningsnissar. :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top