Trafikregler - någon som kan?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
I bilen i morse på väg mot Göteborgs centrum fick jag tvärnita TVÅ gånger för att förhindra kollision. Körde i tillåtna 70 i tät kö på väg med två filer i varje riktning när någon slår på blinkersen och sedan i princip omedelbart tränger sig in i "min" fil fastän det inte ens finns en billängds lucka.
Nu är ju detta inte sällsynt, tvärtom, men två gånger på 15 minuter fick igång adrenalinproduktionen lite mer än vanligt.

När jag tog körkort lärde vi oss att kolla om en manöver kan utföras riskfritt, därefter signalera vad man tänker göra och efter en sista koll genomföra manövern. Gäller detta inte längre?

Vad händer om man inte lämnar lämnar plats, vem är vållande och betalar självrisker/skador?

Händer sånt bara här i Gbg?

Den som byter fil har väjningsplikt, men du får samtidigt inte göra en situation farlig genom att "hävda din rätt". Vid en krock gissar jag att den som byter fil ses som vållande i majoriteten av fallen.

Vincent H skrev:
När jag tog körkort lärde vi oss att kolla om en manöver kan utföras riskfritt, därefter signalera vad man tänker göra och efter en sista koll genomföra manövern. Gäller detta inte längre?

Nej....

Den som kommer först vinner. Är inte du med i den tävlingen? Att visa hänsyn i trafiken är att visa sig svag. Skärp dig! :mad:

En sak vet jag iaf..

Att kunna hålla 70, och sen kalla det för "tät kö"... DET händer bara i Gbg.

Bortskämda lymlar!

Om du inte håller en billängds avstånd ens, i 70 så vetefan vem som får för det. Han som byter fil ska som sagt ha kontrollerat att det kan göras riskfritt och yada yada. Men det är ju inte så bra att ligga så nära den framför att det inte ens går in en bil, när man färdas i 70 km/h. :gnissla

Jag blev prejad i bilen då en *ehrm* "äldre herre i volvo kombi" behagade byta fil utan att se sig för. :rolleyes:
Det blev några veckors stillestånd på en totalt oduglig märkesverksad.

Det var inget snack någonstans: gubben var vållande.

Trafikförordningen (1998:1276)
3 kap Bestämmelser för trafik med fordon
43§
En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på
annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar
farten.

En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att
köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa
hastigheten så att inkörningen underlättas.

44 §
Om två körfält löper samman till ett skall förarna under
ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya
förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.
Förordning (2007:447).

Kort svar: den som byter fil är ansvarig, se Hudiks regelinlägg.

Bättre svar: Vad är det för fel på er lantisar? I Sthlm blinkar man för att byta fil och bakomvarande bil släpper in den bilen. Här stänger vi av princip aldrig luckor utan försöker hjälpa till.

Bättre svar: Vad är det för fel på er lantisar? I Sthlm blinkar man för att byta fil och bakomvarande bil släpper in den bilen. Här stänger vi av princip aldrig luckor utan försöker hjälpa till.

:D

Vilken del av Stockholm bor du i? Känner inte riktigt igen beskrivningen.

Bättre svar: Vad är det för fel på er lantisar? I Sthlm blinkar man för att byta fil och tränger sig in. Släpp inte in den bilen. Här stänger vi av princip luckor utan att hjälpa till.

Redigerade texten litte grann efter som du skriver så otydligt:D

Nej men skämtåsido det beror på hur dom försöker tränga in. Jag viker (nästan) ALDRIG en tum.

Redigerade texten litte grann efter som du skriver så otydligt:D

Nej men skämtåsido det beror på hur dom försöker tränga in. Jag viker (nästan) ALDRIG en tum.

Fan du bor i fel stad, flytta till Uppsala! :mad:

Tur att du och jag aldrig mötts i trafiken...
:D:D:D:D

Om du kör i 70 utan ens en billängd till bilen framför tycker jag att du skall lämna tillbaka körkortet.

Om folk fattade att hålla lite avstånd kunde man höja hastighetsbegränsningen till 200 utan problem.

Ha ha, det va det värsta jag har hört!!!
Jo alla stockholmare är ju jätte bra på o köra bil:va
Men det kanske är därför det är köer då, för att alla står o väntar på o släppa fram folk?

Är man lantis från södertälje o ner, och vallentuna o upp? tänkte bara för det är ju där ifrån köerna börjar, eller?

Om du inte håller en billängds avstånd ens, i 70 så vetefan vem som får för det. Han som byter fil ska som sagt ha kontrollerat att det kan göras riskfritt och yada yada. Men det är ju inte så bra att ligga så nära den framför att det inte ens går in en bil, när man färdas i 70 km/h. :gnissla

Åja blev utprejad för några år sen av en sthlm-jl som inte lärt sig blinkerens å backspegeln funktion. Kosta sprucket nyckelben å ett gaffelben.
Va på den tiden Statoil fanns kvar vid Järntorget.

Du kom från Göteborg eller hur. Har kört i den staden några gånger i ni kan ju inte köra. Så enkelt e de:D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg