Trafikregelfråga

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har 2 frågor som jag inte vet helt säkert på.. nån kanske kan svara då det är väldigt irriterande att veta om man har väjningsplikt eller inte :)

Situation 1; Jag kör på en liten, avlägsen 70-väg (asfalt).. Till höger kommer en bil från en liten grusväg som leder till ett hus 100 meter bort.
Är det högerregeln eller utfartsregeln som gäller där? Utfartsregeln ska ju gälla bla "från fastighet"?

Situation 2; Jag kör på en 50 väg, till höger går det en mindre väg in till en gård med ett antal hus. Utfartsregeln eller högerregeln som gäller här?

jag tror på högerregeln i båda fallen, men är inte 100% säker

/Anton

om det finns en gatuskylt i korsningen som säger att det är en gata som går in där är det högerregeln, annars är det utfartsregeln och bilen från utfarten har väjningsplikt

Det är rätt troligt att man blir tvungen att utreda vid händelse av olycka vid sådana platser du nämner. Jag tvivlar på att någon kan ge ett direkt svar på dina frågor.

Roughack skrev:
om det finns en gatuskylt i korsningen som säger att det är en gata som går in där är det högerregeln, annars är det utfartsregeln och bilen från utfarten har väjningsplikt

Vad menar du då för skylt, t ex en sån där orange?

Tack för svaren

Antagligen är det huvudled DU kör på vilket innebär att de andra har väjningsplikt för dej!
Är så gott som alltid väjningsplikt ut på en större väg!

Blip skrev:
Det är rätt troligt att man blir tvungen att utreda vid händelse av olycka vid sådana platser du nämner. Jag tvivlar på att någon kan ge ett direkt svar på dina frågor.

Kanske ska ta bilder.. För det MÅSTE finnas skrivna regler i båda situationerna, right?

Speedie skrev:
Antagligen är det huvudled DU kör på vilket innebär att de andra har väjningsplikt för dej!

Ingen av vägarna är huvudled, tack ändå :)

Anton_Ljunghusen skrev:
Ingen av vägarna är huvudled, tack ändå :)

Om den vägen du åker på inte är huvudled så skulle jag tolka det som om den andre bilen har väjningsplikt enligt utfartsregeln, speciellt om vägen kommer från ett enskilt hus.

Men åkandes på hoj? Nej, då skulle jag aldrig ha tagit ngt för givet.

Jag skulle nog säga utfartsregeln i båda fallen.

Det vill säga handen/foten på bromsen.

Anton_Ljunghusen skrev:
Jag har 2 frågor som jag inte vet helt säkert på.. nån kanske kan svara då det är väldigt irriterande att veta om man har väjningsplikt eller inte :)

Situation 1; Jag kör på en liten, avlägsen 70-väg (asfalt).. Till höger kommer en bil från en liten grusväg som leder till ett hus 100 meter bort.
Är det högerregeln eller utfartsregeln som gäller där? Utfartsregeln ska ju gälla bla "från fastighet"?

Situation 2; Jag kör på en 50 väg, till höger går det en mindre väg in till en gård med ett antal hus. Utfartsregeln eller högerregeln som gäller här?

jag tror på högerregeln i båda fallen, men är inte 100% säker

/Anton
sit1: Ute på en 70-väg är det knappast aktuellt med högerregeln.
sit2: Däremot 50-väg så kan högerregeln gälla. Mest troligt inte i det här fallet eftersom den mindre vägen inte ansluter i en korsning.
Alltså utfartsregeln i båda fallen. :)

Utfartsregeln!

Om du inte kör på en huvudled så försök ha uppsikt om de följande vägarna från hushållen har vägnamn.

I dina fall har du företräde om inget vägnamn till hushållen anges (brukar sällan uppstå).

väjningplikt enligt vägtrafikkungörelsen

Väjningsplikt

36 § Förare skall vara särskilt försiktiga där korsande trafik kan förekomma. Förordning (1985:380).

37 § Förare som tänker köra in på en huvudled där accelerationsfält saknas har väjningsplikt mot varje fordon på huvudleden. Detsamma gäller förare som kör in på motorväg eller motortrafikled där accelerationsfält saknas. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
Förare har dessutom väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär hans egen kurs när han kommer in på en väg
1. från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller från annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från stig, ägoväg eller annan liknande utfartsväg,
3. från cykelbana, vägren, gågata, gårdsgata eller terräng eller
4. efter att ha korsat en gångbana. Förordning (1993:1356).

Gustav1 skrev:
Jag skulle nog säga utfartsregeln i båda fallen.

Det vill säga handen/foten på bromsen.

Vilket man iofs alltid har ändå genom en korsning. Oavsett vem som har väjningsplikt vill man kunna stanna/väja.

Råder delade meningar om det här ser jag.. fotar bilder på ställena imorgon om jag hinner och kommer ihåg, sen tipsar jag några uppkörningsgubbar/trafikskolelärare om att titta på tråden så kanske vi kan få en slutsats :)

Speedie skrev:

Det där är den absolut farligaste inställningen man kan ha
oavsett fordon men framförallt om man kör mc.

Sitter skylten 1.1.20 Vägkorsning

1.1.20

innan "korsningen" (landsväg) då är det högerregeln som gäller.

Är det inte högerregeln som gäller sitter märket:

1.1.22.1

1.1.22.1 Vägkorsning där förare av fordon på anslutande väg har väjningsplikt. Vinkelrät anslutning från vänster och höger

Skulle gissa på högerregeln, men de som kommer från grusvägen är nog vana vid att stanna... Gör som i alla andra otydliga korsningar: strunta i reglerna, sakta ner, titta bilisten i ögonen och kom överens om vem som kör först. Samarbete löser allt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon